Performancing Metrics

تحلیلی بر وضعیت مسکن در نیمه دوم سال | اتاق خبر
کد خبر: 376261
تاریخ انتشار: 27 مهر 1395 - 11:17
محمدمهدی مافی

اتاق خبر- گروه اقتصادی: بخش مهمی از رونق در اقتصاد مسکن به حجم ساختمان های موجود وابسته است و با کاهش تولید مسکن میزان معاملات کمتر می شود. از آنجایی که در حال حاضر تولیدات مسکن  و ساخت و ساز افت داشته انتظار می رود که تا چند سال آینده با کمبود عرضه مواجه شویم. طبق آمار های اعلام شده طی چند ماه اخیر شاهد آن هستیم که تغییر چشمگیری در افزایش حجم معاملات ایجاد نشده است. اگر چه چند درصدی رشد در این حوزه وجود داشته اما این امر به تبع رشد چند درصدی اقتصاد بوده است. البته متولیان مسکن و راه و شهرسازی از طریق آینده نگری و اعطای تسهیلات درصدد بهبود بازار مسکن پرداخته اند. نهاد های مربوطه به منظور توانمند سازی مشتریان  تاکید بر اعطای تسهیلات کرده اند اما چنان که انتظار می رفت این اقدامات نتیجه بخش نبوده است. لازم به ذکر است که نباید در این خصوص عجله کنیم زیرا اگر چه تا 6 ماه دیگر تغییری در بازار مسکن اتفاق نیفتد اما قطعا در سال آینده شاهد نتایج اقدامات صورت گرفته خواهیم بود. بنابراین امیدواریم تسهیلات در نظر گرفته شده بتواند در افزایش معاملات مسکن نقش موثری ایفا کند و وضعیت این بازار را از رکود خارج کند. مسئله دیگر بحث کاهش نرخ سود بانکی است که به گفته رییس بانک مرکزی تا پایان سال جاری این نرخ سود بانکی تغییری نمی کند، از آنجا که نرخ سود سپرده ها در تعیین سود سپرده مسکن  تاثیر مستقیم دارد این مسئله می تواند موثر باشد. همچنین در خصوص میزان سودی که به سپرده  ها اختصاص می یابد، از آنجا که سرمایه گذاری در مسکن این میزان سود را ندارد باعث می شود که حجم عظیمی از سرمایه بجای آنکه به عرصه ساخت و ساز وارد شود در بانک ها بلوکه می شود.

یکی از ثمرات برجام ایجاد تحولاتی در اقتصاد کشور بود، اگر چه این تغییرات به کندی و با طمانینه صورت می گیرد اما نشان دهنده آینده روشن در حوزه های مهم اقتصادی چون مسکن است. قطعا ایجاد روابط بین المللی می تواند موجب رونق در اقتصاد شود لذا می توانیم برجام را موتور محرک در حوزه مسکن بدانیم.

از مهم ترین تسهیلاتی که دولت برای بهبود بازار مسکن در نظر گرفته اعطای وام 60 میلیون تومانی به افرادی است که خواستار خرید خانه هستند. این وام با اینکه قابل توجه است اما بیشتر در مناطق متوسط و ارزان قیمت مورد استفاده قرار می گیرد و در مناطقی که قیمت مسکن گران است نتوانست تاثیر چشمگیری در ایجاد رونق داشته باشد. با این وجود شاهد آن هستیم که این مبلغ  برای اقشار پایین دست و همچنین مناطقی با قیمت های مسکن متوسط کارآمد و مناسب باشد. با تمام این تفاسیر وام 60 میلیون تومانی تحولی در بازار مسکن ایجاد کرد، همچنین فرصتی را به وجود آورده که از طریق آن افراد زیادی توانستند خانه دار شوند و حجم قابل توجهی نقدینگی در این حوزه وارد شد که تاثیر آن محسوس است.  به دلیل وجود این تسهیلات بیشتر معاملات در مسکن های ارزان قیمت انجام شده است.

یکی از تسهیلات دیگری که برای ایجاد رونق در بخش مسکن در نظر گرفته شده است فروش مسکن به شکل اقساطی می باشد. اگر چه این طرح  می تواند بسیار موثر باشد اما متاسفانه به دلیل اینکه شرایط مناسبی برای باز پرداخت آن در نظر گرفته نشده نتوانسته است آنچنان که انتظار می رود تاثیرگذار باشد. از منابع مالی مهمی که در حوزه مسکن  بسیار با ارزش است و موجب ایجاد تورم نمی شود استفاده از منابع مالی سرمایه گذاران می باشد که به دلیل اینکه نیازی به پشتوانه دولتی ندارد تاثیر منفی در بازار نخواهد داشت.

محمدمهدی مافی دبیر انجمن صنفی انبوه سازان

 95103ت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید