Performancing Metrics

آغازنمونه گیری ژنتیک ازمجرمان در مشهد | اتاق خبر
کد خبر: 376287
تاریخ انتشار: 27 مهر 1395 - 18:51
سازمان پزشکی قانونی کشور از آغاز نمونه گیری ژنتیک از مجرمان سابقه دار در مشهد خبرداد.

اتاق خبر:این مطلب را سید آریا حجازی ، مدیر کل پزشکی قانونی خراسان رضوی عنوان کرد.
حجازی افزود: این نمونه گیری در راستای تکمیل فاز نخست بانک هویت ژنتیک ایران از روز گذشته در حال انجام است ؛ ضمن اینکه این فاز به نمونه گیری از مجرمان سابقه دار مربوط می شود.
وی اظهارکرد: فهرست اسامی مجرمان سابقه دار در این مرحله از ذخیره پروفایل (پرونده) ها در بانک هویت ژنتیک ایران با همکاری سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی به اداره کل پزشکی قانونی اعلام شده است.
وی ادامه داد: نمونه گیری از زندانیان با حضور ناظران پزشکی قانونی و با همکاری کارکنان زندان صورت می گیرد ؛همچنین ادامه مراحل تعیین پروفایل ژنتیکی و ذخیره آنها در آزمایشگاه پزشکی قانونی استان انجام خواهد شد.
حجازی با تاکید بر اهمیت تشخیص هویت افراد در زمان نمونه گیری گفت: این مرحله از کار به دلیل اهمیت تعیین هویت افراد با همکاری سازمان زندان ها و سازمان پزشکی قانونی انجام می شود.
وی افزود: بانک هویت ژنتیک ایران تنها متعلق به سازمان پزشکی قانونی نیست و منافع آن همه جامعه را در بر می گیرد چرا که مهم ترین هدف از تشکیل آن پیشگیری از تکرار جرم است .
عضو هیات علمی سازمان پزشکی قانونی کشور خاطرنشان کرد: مطالعات نشان می دهد ارتکاب به جرم توسط مجرمان سابقه دار به مراتب بیش از افراد بدون سابقه کیفری است؛ بنابراین بانک اطلاعات هویت ژنتیک تا حد قابل توجهی از تکرار عمل مجرمانه افراد جلوگیری می کند و به نوعی از ابزار پیشگیری از جرم به شمار می آید.
این مقام مسئول در پزشکی قانونی ادامه داد:از آنجا که بخش قابل توجهی از جرایم توسط مجرمان سابقه دار رخ می دهد و به نوعی این افراد عمل مجرمانه خود را تکرار می کنند، ذخیره اطلاعات ژنتیکی آنان می تواند در کشف جرایم و همچنین پیشگیری از تکرار آن کمک کننده باشد.
حجازی تاکید کرد: اگر مجرمان به طور قطع بدانند اطلاعات ژنتیکی آنان در یک بانک ذخیره می شود و احتمال دستگیری آنان در صورت ارتکاب جرم به مراتب بیشتر است از تکرار آن خودداری خواهند کرد.
وی به پژوهشی در کشور انگلستان در همین راستا اشاره کرد و گفت: نتایج این پژوهش نشان می دهد که آمار جرایم در این کشور، پس از تاسیس بانک ژنتیک 26 درصد کاهش یافت.
در زمان حاضر در 56 کشور دنیا بانک اطلاعات ژنتیک راه اندازی شده است و مجرمان سابقه دار در تمام کشورها، نخستین اولویت برای ذخیره پروفایل ژنتیکی در بانک به شمار می آیند.
بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران با نمونه گیری از مجرمان استان های اصفهان، البرز، تهران، خراسان رضوی، خوزستان و فارس به طور رسمی از اوایل مردادماه امسال آغاز شد.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید