Performancing Metrics

فرانکی 55 ساله شد | اتاق خبر
کد خبر: 376422
تاریخ انتشار: 28 مهر 1395 - 05:28
"ژان کلود وندام" بازیگر رزمی کار سینمای هالیوود 55 ساله شد.

به گزارش اتاق خبر، 18 اکتبر مصادف است با تولد ورزشکاری که بعدها به عنوان یکی از برترین چهره های ژانر اکشن و رزمی سینمای هالیوود شناخته شد.


"ژان کلود ون دام" 18 اکتبر 1960 در بروکسل پایتخت بلژیک به دنیا آمد. وی بیشتر به واسطه استعدادش در هنرهای رزمی و بازی در فیلم‌های اکشن شناخته شده‌است.

در سن 11 سالگی ژان کلود به مرکز ملی کاراته در بلژیک پیوست. وی به مدت چهار سال در این رشته فعالیت کرد و تواسنت برای تیم کاراته بلژیک عناوینی را کسب کند. سپس فعالیت خود را به هنرهای رزمی دیگر همچون کیک‌بوکسینگ و فول‌کونتاکت کاراته گسترش داد.


با ورود وی به عرصه سینما و مشغله ی فراوان جان نتوانست ورزش حرفه ای را ادامه دهد ولی با بازی در فیلمهایی ماننده "شیردل" و "کیک بوکسور" وی موفق شد رقیبی سرسخت برای "جیسون اسکات لی" و "جو بو فت" از ستارگان فیلمهای رزمی به سبک شرقی باشد.

همچنین با بازی در فیلمهای ماجرایی اکشن مانند "سرباز جهانی" و " بدل" توانست خود را در حد "آرنولد شوارتزنگر" و "سیلوستر استانلونه" (راکی) برساند.


وی در فیلمهایی به سبک "استیون سیگال" مانند "حادثه در ترن" و " راهی برای من نیست" نیز موفقیت های فراوانی را به دست آورد.

فرانکی با جهره ای آرام و لبخندی خونسرد خیلی زود خود را در میان تماشاگران سینمای هالییود تثبیت کرد.

در فیلمهای وندام یک نوع روح انسان دوستانه موج می زند و همیشه خوب ها در مقابل بدی و پلیدی ایستادگی می کنند و این نشانی بارز از علاقه وندام به هنرهای ررزمی شرقی است.


جان کلود ون دام با بازی در فیلم پلیس مرزی نشان داد در سن 47 سالگی هم میتواند نشاط و تحرک را در آثارش به مخاطب القا کند.

در اواسط دهه 1990 بود که به قول خود ون دام، استرس ناشی از بازی در فیلم‌ها، وی را به مصرف کوکائین معتاد کرد.

وی در سال 1999 به خاطر رانندگی در حالت غیر عادی از سوی پلیس بازداشت شد. تلاش وی برای ترک اعتیاد موفق نبود و در همان سال به بیماری اختلال دوقطبی مبتلا شد. این شوک وی را مجبور به انتخاب روشی سخت کرد، ژان کلود ون دام بعد از مدتی کوتاه با ورزش و تمرینات سخت فیزیکی توانست اعتیاد را شکست دهد، هرچند که نتوانست آثار مخرب آن را از چهره اش پاک کند.

کیک بوکسور، شیر دل، سرباز جهانی، هدف سخت، پلیس زمان، مبارز خیابانی، تیم دو نفره، ضربه پایانی، لژیونر، بازگشت سرباز جهانی، تکرار شده، جهنم، در زندان، حادثه ترن، وحشی، فارگو و پلیس مرزی از جمله فیلم هایی هستند که وندام در آنها به ایفای نقش پرداخته است.


فرانکی که این روزها تولد 55 سالگی اش را جشن می گیرد با بازی در دو فیلم "همه را بکش" و "کیک بوکسر 3" در کنار "رونالدینهو" بازیگر مشهور فوتبال، روزهای تازه ای را در زندگی هنری اش آغاز کرده است.

 

میزان  

نظرات
ADS
ADS
پربازدید