Performancing Metrics

۹۰ درصد فیلم های قدیمی آمریکا از بین رفته‌اند | اتاق خبر
کد خبر: 376457
تاریخ انتشار: 28 مهر 1395 - 09:27
رییس کمپانی قدیمی و سرشناس گومان و یکی از مسئولان ارشد فستیوال لومیر فرانسه درباره از دست رفتن میراث سینمایی جهان هشدار داد.

به گزارش اتاق خبر، بازار جهانی سینمای کلاسیک بازیابی شده در حال رشد و ارتقا است، اما پیش از اینکه بخش بزرگ‌تری از میراث سینمایی بشر از بین برود، تلاش‌ها برای حفظ فیلم‌های قدیمی باید گسترده‌تر شوند. این اخطاری بود که نیکولا سِدو، رییس «گومان فیلم کمپانی» در فستیوال فیلم لومیر در فرانسه به دوستداران سینما داد.

سدو گفت: «ما تخمین می زنیم که ۹۰ درصد فیلم هایی که پیش از سال ۱۹۱۴ در ایالات متحده ساخته شده اند از بین رفته اند. در فرانسه نمی دانیم چقدر فیلم از دست داده ایم اما فکر می کنم این حقیقت که حالا می توانیم حالا آن ها را به صورت دیجیتال بازیابی کنیم به ما امید می دهد.»

فابریس لوکلرک، روزنامه نگار فیلم فرانسوی هم که در این رخداد حضور داشت گفت به تخمین او، «یک چهارم میراث سینمایی آمریکا در حال حاضر خارج از ایالات متحده نگهداری می‌شود.»

سدو به این نکته اشاره کرد که با وجود اینکه بازار اصلی برای بازیابی فیلم در حوزه تلویزیون است، به خاطر گستردگی شبکه های توزیع دیجیتال «امروز آشکار شده که برای فیلم‌های سینمایی بازیابی شده هم بازاری وجود دارد.»

او اضافه کرد: «یکی از شاخصه‌های فرانسه این است که شبکه‌های تلویزیونی فیلم های بازیابی شده را به نمایش می‌گذارند، اما آن‌ها خواستار کیفیت در بالاترین درجه اش هستند که برای مخاطبان خیلی خوب است. اگر می خواهیم نسل جوان فیلم هایی را تماشا کند که با ایده ما از سینما همخوانی دارد، بنابراین درست نخواهد بود که آن فیلم ها به اندازه بازی های ویدیویی آن ها کیفیت نداشته باشند.»

جیان لوکا فارینلی، مدیر «سینتیکا دی بولونیا» که آرشیو فیلم اصلی ایتالیا است و در سراسر جهان به خاطر کیفیت بالای فیلم های بازیابی شده و نگهداری شده‌اش شناخته می شود، می گوید تکنیک های دیجیتال «احتمال های فوق العاده ای» به وجود می آورند.

با وجود اینکه فارینلی از این مسئله گله کرد که شبکه ایتالیایی Rai علاقه ای به فیلم های کلاسیک ندارد، «سینتیکا دی بولونیا» حالا سالی حدود ۱۰ فیلم کلاسیک و قدیمی در ایتالیا پخش می‌کند که هر فیلم حدود۱۰ هزار بلیت می فروشد. فیلم های برتر آن ها «سه گانه دلار» ساخته استاد وسترن اسپاگتی یعنی سرجیو لئونه است که در چند مولتی پلکس محلی روی پرده رفت.

آزمایشگاه بازیابی فیلم آرشیو فیلم ایتالیا که بازیگران کلیدی اروپا به آن سفارش های زیادی می دهند، اخیرا دفتری در هنگ کنگ باز کرد که نقطه ورود فیلم های قدیمی مهم آسیایی است.

با بودجه سالانه حدود ۳ میلیون یورو (۳٫۳ میلیون دلار)، گومان تا اینجا از آرشیو ۱۰۰۰ فیلمی خود ۴۰۰ فیلم را بازیابی کرده است.

 

بانی فیلم 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید