Performancing Metrics

منطقه مکران فرصتی برای شکل گیری اقتصادی برتر | اتاق خبر
کد خبر: 376464
تاریخ انتشار: 27 مهر 1395 - 16:36
اولین همایشی ملی فرآوری پتانسیل های ژئوپلیتیکی توسعه در کرانه های اقیانوسی جنوب شرق ایران در سالن همایش های وزارت کشور در حال برگزاری است.

به گزارش اتاق خبر این همایش با حضور جمعی از مسئولان، فعالان اقتصادی و اساتید دانشگاهی برگزار شده بود با تلاوتی آیاتی چند از قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

در ابندای این مراسم امیر محمودزاده رییس پژوهشگاه شاخص پژوه و دبیر همایش، ضمن خیر مقدم به مهمانان و شرکت کنندگان با تاکید بر اهمیت مناطق آزاد گفت: برای توسعه این مناطق نیازمند تحقیق و پژوهش هستیم  که این امر توسط دولت محقق نمی شود بلکه ضروری است بخش خصوصی با ارائه راهکار و همکاری در این راستا موثر باشد.

در ادامه محمدرضا حافظ نیا دبیر علمی همایش فرآوری پتانسیل های ژئوپلیتیکی توسعه در کرانه های اقیانوسی جنوب شرق ایران تصریح کرد: این ناحیه علی رغم اینکه ظرفیت های بالایی دارد همواره مغفول مانده است و برخلاف اینکه تاکید مقام معظم رهبری بر توسعه منطقه مکران تاکید دارند، فضای اقتصادی و سیاسی کشور برای تحقق این امر مهیا نیست.

وی با اشاره به اینکه آینده انرژی های فسیلی در ابهام است گفت: بکارگیری از ظرفیت های این مناطق می تواند بستری را برای حرکت اقتصاد در مسیر توسعه صنعت و تجارت ایجاد کند. همچنین باید در نظر داشته باشیم که بخش خصوصی که می تواند عنصری موثر باشد در کشور ما همواره مورد بی توجهی قرار گرفته که این امر خود یکی از نقاط ضعف اقتصاد ایران است.

دکتر محمد رضا پور ابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در همایش اظهار داشت: با توجه به تاکیدات رهبر در خصوص توسعه کرانه های اقیانوسی جنوب شرق ایران باید سیاست هایی را برای احیاء نواحی مذکور در نظر بگیریم. توسعه این مناطق قطعا با جذب سرمایه گذاری خارجی صورت می گیرد لذا باید در رفع مشکلات موجود در جذب سرمایه خارجی کوشا باشیم.

وی همچنین توضیح داد:  یکی از راه هایی که می تواند منتج به رشد اقتصادی شود، حضور بخش خصوصی در نظام اقتصادی کشور است، با این حال شاهد آن هستیم که اجرای اصل 44 قانون اساسی تا به امروز موفق نبوده است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: این مناطق با هدف توسعه تجارت و همچنین تسهیل صادرات ایجاد شده اند که متاسفانه نه تنها این اهداف عملی نشدند بلکه منجر به افزایش واردات شده است.

دیگر سخنران این همایش دکتر اصغر افتخاری رییس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور بود که با بیان اینکه ایران کشوری است که در مسیر توسعه قرار دارد گفت: مشکلات متعددی در این مسیر وجود دارد که بخش عمده آنها خارجی است لذا باید با توجه بر این مسائل ظرفیت های داخلی را در اولویت قرار دهیم و بر آنها تکیه کنیم.

وی بکارگیری الگوی توسعه مقاومتی را رمز موفقیت اقتصاد ایران دانست و تاکید کرد بخشی از این الگو ها بحث شکل گیری مناطق آزاد و بهره برداری از این نواحی است.

در ادامه دکتر محمود فرازنده مدیر کل جنوب شرق آسیای وزارت خارجه به نقش مهم اقیانوس ها و مناطق ساحلی بر قدرت اقتصادی کشور تاکید کرد و اظهار داشت: ضروری است این مناطق مورد توجه قرار گیرد که با توجه به توسعه اقتصادی آن ها از تمام ظرفیت های کلان و زیست محیطی این نواحی استفاده کنیم.

وی گفت: نبود امور زیرساختی یکی از مهم ترین عواملی بوده است که موجب شده تا به امروز کرانه های اقیانوسی جنوب شرق ایران نتوانسته آنچنان که لازم است توسعه یابد . بخشی از این زیرساخت ها به وسیله سرمایه بین المللی ایجاد می شود لذا باید نهایت تلاش خود را برای ایجاد بستر مناسب برای ورود سرمایه به کشور فراهم آوریم.

دکتر پاپلی یزدی در ادامه با تاکید بر توجه به تمدن دریایی اظهار داشت: توجه به رقبای ایران در منطقه خاورمیانه، آزاد بودن اقتصاد بازار، اقتصاد دریایی از نکات مهم مورد توجه در بحث توسعه هستند. همچنین لازم به تذکر است که آینده توسعه کشور در گروی توجه به تمدن و اقتصاد دریایی است.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید