Performancing Metrics

ماه عسل ریل ملی سرانجام آغاز شد | اتاق خبر
کد خبر: 376614
تاریخ انتشار: 29 مهر 1395 - 02:43
با وجود آنکه در طول سال‌های گذشته بارها صحبت از نهایی شدن ساخت ریل در داخل ایران مطرح شده بود و حتی در دوره‌های مختلف زمان‌بندی‌های خاصی درباره چگونگی تحویل آن به گوش می‌رسید.

اتاق خبر: داستان ریل ملی برای نخستین بار از سال ۱۳۷۸ مطرح شد و در طول این ۱۷ سال بارها مسئولان وزارت راه و شهرسازی و مسئولان شرکت ذوب آهن اصفهان درباره چگونگی پیگیری این موضوع و ساخت ریل ملی مذاکرات و بحث‌های طولانی داشتند.

پس از آنکه در سال‌های سخت تحریم به نظر می‌رسید ذوب آهن امکان تکمیل خط تولید خود را ندارد با روی کار آمدن دولت یازدهم و نهایی شدن لغو برخی از محدودیت‌ها قرار بر آن شد که زمستان ۹۴ اصلی‌ترین زمان برای رسیدن نخستین محصولات ریل ملی در نظر گرفته شود.

با وجود آنکه این موضوع قطعی به نظر می‌رسید اما باز هم نهایی نشدن مقدمات لازم برای رسیدن خط تولید به مرحله نهایی ساخت ریل ملی را به سال ۱۳۹۵ موکول کرد.

در کنار مشکلاتی که نهایی شدن خط تولید به وجود آورده بود چند موضوع و اشکال دیگر نیز کار رسیدن ریل ملی به مرحله بهره‌برداری نهایی را با دشواری همراه می‌کرد. یکی از آنها سختی کار در تامین مالی پروژه‌های بزرگی مانند ساخت ریل بود. هر چند راه‌آهن اعلام کرده در این راستا کمک‌های خود به ذوب آهن را ادامه می‌دهد و حتی طلب سال‌های گذشته را نیز تسویه نکرده اما همچنان به نظر می‌رسد تحویل نهایی ریل به تامین منابع مالی بالا احتیاج دارد.

در کنار آن بحث فناوری به کار گرفته در این ریل‌ها نیز یکی دیگر از اصلی‌ترین سوال‌های مطرح در این حوزه بود. هر چند مدیرعامل راه‌آهن اعلام کرده ریلی که ذوب آهن تولید خواهد کرد قطعا مورد استفاده بوده و در بسیاری از مسیرها امکان بهره‌برداری از آنها وجود دارد اما نوعی از ریل‌های سنگین که هنوز فناوری‌اش در ایران به دست نیامده می‌تواند همچنان بخشی از بازار را در اختیار کشورهای خارجی قرار دهد.

یکی دیگر از اصلی‌ترین ابهام‌های مطرح شده در این حوزه بحث قیمت تمام شده ریل ملی است. راه‌آهن اعلام کرده حاضر است نرخی بالاتر از آنچه می‌توان از شرکت‌های خارجی تحویل گرفت به ذوب آهن پیشنهاد دهد اما قطعا مزیت نسبی ساخت این ریل کاهش قیمت تمام شده آن خواهد بود که باید دید آیا در فازهای بعدی امکان رسیدن به آن وجود دارد یا نه؟

با وجود تمام کش و قوس‌های به وجود آمده در طول ماه‌ها و البته سال‌های اخیر سرانجام روز گذشته مدیرعامل راه‌آهن اجرای طرح ریل ملی را کلید زد تا ذوب آهن وعده رساندن ماهانه ۱۰ هزار تن ریل را تا پایان قرارداد فعلی که ۴۰ هزار تن ریل را شامل می‌شود نهایی کند. البته شرکت راه‌آهن اعلام کرده آماده عقد قرارداد برای ۱۰۰ هزار تن جدید نیز خواهد بود که این موضوع می‌تواند بخش قابل توجهی از نیازهای فعلی ریل جدید را برطرف کند.

هر چند تا زمان رسیدن این محصول به دست وزارت راه و شهرسازی و استفاده از آن در پروژه‌های فعلی نمی‌توان به طور قطع از سرنوشت ریل ملی سخن گفت اما صحبت‌های مدیرعامل راه‌آهن درباره بهره‌برداری از این ریل‌ها در آینده نزدیک و البته عقد قراردادهای بزرگ‌تر می‌تواند این امید را به وجود آورد که پس از زمانی طولانی از انتظار سرانجام ماه عسل ریل ملی آغاز شده است.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید