Performancing Metrics

نعمت زاده: صادرات غیرنفتی امسال باید به ٦٨ میلیارد دلار برسد | اتاق خبر
کد خبر: 376842
تاریخ انتشار: 30 مهر 1395 - 08:55
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صادرات غیرنفتی کشور شامل خدمات و کالاهای غیرنفتی امسال باید ١٠ میلیارد دلار افزایش پیدا کند و به ٦٨ میلیارد دلار برسد.

اتاق خبر:محمدرضا نعمت زاده امروز پنجشنبه در مراسم روز ملی صادرات که با حضور حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری در سالن اجلاس سران برگزار شد، افزود: در برنامه ششم توسعه، برای صادرات غیرنفتی رشد ١٥درصدی پیش بینی شده است.
وی ادامه داد: در صورتی که افزایش ١٠ میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی محقق شود، رشد صادرات غیر نفتی امسال به ٢٠ درصد خواهد رسید.
نعمت زاده اضافه کرد: در شش ماه نخست امسال ٢٨.٥ میلیارد دلار کالاهای غیرنفتی و خدمات صادر شده است.
وزیر صنعت افزود: در سال ١٣٥٨، حدود ٦٠٠ میلیون دلار صادرات غیرنفتی داشتیم که در آن زمان نسبت صادرات غیرنفتی به کل صادرات حدود چهار درصد بود، این رقم اکنون به ٧٠ درصد ارتقا پیدا کرده است.
وی با تاکید بر این که صادرات نباید مانع داشته باشد و در هیج کشوری برای صادرات مانع و محدودیت قائل نمی شوند، گفت: صادرات علاوه بر مسایل خارجی به دو عامل داخلی بستگی دارد؛ نخست مباحث مرتبط با دولت و قوای حاکمیت و دوم عواملی که به تولیدکنندگان و صادر کنندگان بر می گردد.
وی تصریح کرد: صادرات به عنوان یک بخش از تجارت خارجی، نه تنها یک اختیار بلکه امروزه یک الزام است؛ کشورهایی که در دهه های گذشته پیشرفت کرده اند، فقط از مسیر صادرات به این موقعیت دست یافته اند.

** رشد شش درصدی صادرات در شش ماه نخست
قائم مقام وزیر صنعت و رییس سازمان توسعه تجارت نیز در این مراسم گفت: صادرات کشور در شش ماه نخست نسبت به دوره مشابه سال قبل، شش درصد رشد داشت.
مجتبی خسروتاج افزود: اگر چه صادرات افزایش یافته است اما این سطح از صادرات در شان اقتصاد ایران نیست.
وی در ادامه به طرح مشکلات بخش صادرات کشور اشاره کرد و افزود: از دهه های گذشته ما وارث شرکت هایی کوچک هستیم که به دلیل نداشتن واحد تحقیق و توسعه، قدرت نوآوری و رقابت ندارند.
وی ادامه داد: رقبا با سود بانکی پایین تری در بازارهای صادراتی حضور می یابند و فعالان اقتصادی ما به خاطر این که سود بانکی بیشتری پرداخت می کنند، توان صادراتی کمتری دارند.
به گزارش ایرنا، در این مراسم به سه صادرکننده مدال افتخار اعطا شد و پنج صادر کننده نیز به به عنوان صادرکننده ممتاز مورد تقدیر قرار گرفتند.

ایرنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید