Performancing Metrics

عوارض مصرف بیش از اندازه مکمل‌های غذایی و انرژی‌زا | اتاق خبر
کد خبر: 376849
تاریخ انتشار: 30 مهر 1395 - 10:07
یک متخص تغذیه و رژیم درمانی گفت: مصرف بیش از حد مکمل‌های پروتئینی منجر به تولید اوره در بدن افراد می‌شود.

اتاق خبر: دکتر عزت‌الله فاضلی‌مقدم اظهار کرد: مکمل‌های غذایی در کنار مواد غذایی در شرایط خاصی با نظر متخصصین تغذیه در یک دوره زمانی برای بدن افرادی که نیازمند هستند، تجویز می‌شود.

وی ادامه داد: بخشی از جامعه بویژه جوانان ورزشکار از مکمل‌های غذایی که تنوع زیادی دارند، استفاده می‌کنند که این مکمل‌ها یا انرژی‌زا و پروتئینی بوده یا تأمین کننده املاح و ویتامین‌های مورد نیاز بدن فرد هستند.

فاضلی‌مقدم با بیان اینکه ورزش مسیری است که فرد به سلامت می‌رسد یا سلامتش حفظ می‌شود، بیان کرد: متاسفانه در برخی موارد در این مسیر ورزشکاران بدون آگاهی، چشم بسته و بدون تجویز متخصصین، خودسرانه و در دُزهای غیرمعمول از مکمل‌های پروتئینی و انرژی‌زا استفاده کرده و البته آن را از مراکز غیرمجاز تهیه می‌کنند که این نه تنها سلامت را تضمین نمی‌کند، بلکه فرد دچار آسیب می‌شود.

وی اضافه کرد: مصرف مکمل‌های پروتئینی بیش از حد نیاز منجر به تولید سمی در بدن با عنوان اوره می‌شود و قطعا دریافت مازاد این مکمل‌ها برای بدن مضر است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود: مصرف بیش از نیاز بدن از مکمل‌ها به کلیه‌ها و کبد آسیب می‌رساند و ضرورت دارد ورزشکاران نیاز تغذیه‌ای را از راه درست و با مصرف غذاها برطرف کنند.

فاضلی‌مقدم گفت: بسیاری از مکمل‌های پروتئینی برای افزایش عضله،  آلوده به هورمون‌ها هستند که مصرف آنها منجر به بروز فشار خون، آکنه و بی‌نظمی در ضربان قلب می‌شود.

وی یادآور شد: مکمل‌های غذایی باید دارای مجوز بهداشت و درمان و در بسته‌بندی مناسب باشند و افراد روی زمان تولید و مصرف‌شان دقت لازم را داشته و تحت نظر پزشک متخصص مصرف کنند و از داروخانه‌ها آن را تهیه کنند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: چنانچه همه گروه‌های سنی به ویژه ورزشکاران می‌خواهند رژیم غذایی داشته باشند، باید تحت نظر پزشک در دوره‌ای خاص از این مکمل‌ها استفاده کنند.

منبع: ایسنا

95103

نظرات
ADS
ADS
پربازدید