Performancing Metrics

استقلال مالی زنان بیشتر شده است | اتاق خبر
کد خبر: 377036
تاریخ انتشار: 1 آبان 1395 - 09:53
یک کارشناس بازار کار می‌گوید: آمار جمعیت فعال کشور بیش از رقمی است که مرکز آمار اعلام می‌کند و افزایش نرخ مشارکت زنان و استقلال مالی آنها در این زمینه بی تاثیر نبوده است.

اتاق خبر: حمید حاج اسماعیلی، از ۱۰ سال گذشته تاکنون هر سال نرخ مشارکت زنان در جامعه افزایش یافته است که این امر علل متعددی دارد.

وی استقلال مالی زنان را یکی از دلایل موجود ذکر کرد و گفت: با کاهش تدریجی درآمد سرپرست خانوار، شرایطی ایجاد می‌شود که باقی اعضای خانواده برای کسب درآمد در جامعه تلاش کنند و در این مسیر زنان به استقلال مالی بیشتر فکر می‌کنند.

کارشناس بازار کار ادامه داد: بر خلاف گذشته تمایل زنان به تحصیل و کسب مهارت بیشتر شده و می‌خواهند در فعالیتهای اجتماعی و اقتصادی مشارکت داشته باشند و این سه دلیل موجب شده تا امروز مشارکت زنان در جامعه و اقتصاد افزایش یابد.

به گفته حاج اسماعیلی، در گذشته یک نگرش سنتی نسبت به زنان وجود داشت که بیشتر در خانه بمانند و کمتر فعالیت کنند، اما طی ۱۰ سال گذشته نمودار مشارکت و کارجویی زنان روند صعودی را طی کرده است.

وی در ادامه درباره آمار واقعی اشتغال ابراز عقیده کرد و گفت: آماری که مرکز آمار استخراج می‌کند جنبه عمومی دارد و برای آنکه تخصصی و نزدیک به واقعیت پایش شود، باید آمار مراکز تخصصی همچون تامین اجتماعی، بیمه بیکاری، هیات‌های تشخیص و حل اختلاف، کاریابی‌ها و سازمانهای کارگری در اختیار مرکز آمار قرار گیرد.

کارشناس حوزه کار افزود: دولت قبول دارد که آمار بیکاری جوانان دو برابر نرخ عمومی است. وقتی می‌گوید نرخ بیکاری جوانان ۱۱.۲ درصد است در واقع نرخ بیکاری جوانان ۲۲.۵ است که نشان می‌دهد آن مقدار بیکاری که مرکز آمار دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر اعلام می‌کند با واقعیتهای جزیی سازگاری ندارد.

وی تصریح کرد: برداشت من این است که بالای پنج میلیون بیکار در کشور داریم و اگر دولت بازنگری جدی در همه مجموعه‌ها داشته باشد می‌توانیم به شکل قابل توجهی بیکاری را کاهش دهیم.

حاج اسماعیلی با بیان این مطلب که آماری که درباره نفوس و مسکن به دست می‌آید باید با یک بانک اطلاعاتی جامع و تخصصی پایش شود، ‌متذکر شد: وقتی ممیزین مرکز آمار به درب منازل مراجعه می‌کنند یا در مشارکت اینترنتی که برای آمار تهیه می‌شود افراد خود را صاحب درآمد معرفی می‌کنند مرکز آمار بدون آنکه جزئیات آن را استخراج کند فرد را صاحب درآمد محاسبه کرده و او را از گردونه بیکاران خارج می‌کند چون بخش زیادی از بیکاران به درستی آمارگیری نمی‌شوند و مرکز آمار آنها را کسر می‌کند.

این کارشناس بازار کار در پایان به آمار جمعیت فعال کشور اشاره کرد و گفت: به دلایلی معتقدم که جمعیت فعال کشور بیش از رقمی است که مرکز آمار اعلام می‌کند، زیرا به طور متوسط سالانه  ۸۰۰ هزار نفر زاد و ولد داشته و به دلیل داشتن ترکیب جمعیتی جوان، سالانه بین ۸۰۰ تا یک میلیون نفر نیز کارجو داریم.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید