Performancing Metrics

صنعت کردستان در انتظار اعتبارات ملی | اتاق خبر
کد خبر: 377096
تاریخ انتشار: 1 آبان 1395 - 22:05
کردستان در بخش صنعت یکی از استان‌های ته جدولی در کشور است و مسئولان دولتی همواره بر لزوم سرمایه گذاری ملی و دولتی برای جبران این وضعیت به عنوان یکی از راه حل‌های اصلی تاکید می‌کنند.

اتاق خبر :کردستان در بخش صنعت یکی از استان های ته جدولی در کشور است و به دلیل ضعف در زیرساخت ها و همچنین عدم سرمایه گذاری در سالهای گذشته، این روزها کردستان در این حوزه هیچ حرفی برای گفتن ندارد و البته با گذشت عمر چندین دولت همت چندانی هم برای جبران این وضعیت نگران کننده وجود ندارد.

آمارها نشان می دهد که وضعیت صنعت در کردستان به شکلی ناامید کننده است که شمار کل واحدهای تولیدی و صنعتی آن به اندازه شهرک صنعتی یکی از استانهای مرکزی کشور نیست و این وضعیت باعث شده است تا در بخش صنعت کردستان در رتبه های آخر در سطح کشور قرار گیرد.

در سالهای اولیه پیروزی انقلاب اسلامی کردستان به دلیل هشت سال دفاع مقدس و سپس نا امنی های گروهک های ضد انقلاب، دولت سرمایه گذاری چندانی برای توسعه بخش صنعت انجام نداد و پس از آن نیز اعتبارات دولتی به پایان رسید و نوبت به بخش خصوصی شد که در این حوزه هم کردستان به توفیق چندانی دست پیدا نکرد.

از دهه ۷۰ به بعد که قرار بود بخش خصوصی سرمایه گذاری در حوزه های مختلف از جمله صنعت در کردستان را انجام دهد، این استان به دلیل نداشتن حداقل زیرساخت های لازم به توفیق چندانی دست پیدا نکرد و به همین دلیل همواره در بخش صنعت کردستان در طول دو دهه اخیر جزو استانهای ۳۰ و ۳۱ کشور به شمار می رود.

امروز وضعیت به جایی رسیده است که نه تنها شمار واحدهای تولیدی و صنعتی در استان کردستان افزایش نمی یابد که مشکلات مالی و رکود در کشور باعث شده است شمار زیادی از آنها تعطیل شودامروز وضعیت به جایی رسیده است که نه تنها شمار واحدهای تولیدی و صنعتی در استان کردستان افزایش نمی یابد که مشکلات مالی و رکود در کشور باعث شده است که شمار زیادی از آنها تعطیل شده و از چرخه صنعت نحیف این استان خارج شوند.

در خصوص وضعیت شمار واحدهای تولیدی در کردستان آمارها مختلف است و در حالی که مسئولان دولت قبلی شمار واحدهای تولیدی و صنعتی در این استان را بیش از هزار و ۲۰۰ واحد اعلام می کردند که مسئولان دولت تدبیر و امید در ابتدا این آمار را حدود هزار مورد اعلام کردند.

بعد از روی کارآمدن دولت تدبیر و امید، مدیران و مسئولان در استان کردستان هر بار وعده سرمایه گذاری در بخش صنعت این استان را مطرح می کنند ولی تاکنون تمامی این سرمایه گذاری ها به نتیجه نرسیده است و باز هم صنعت کردستان چشم انتظار سرمایه گذاری های دولت و شرکت های شبه دولتی است.

در آخرین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان کردستان که با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور نیز برگزار شد، سرمایه گذاری شرکت های دولتی و وابسته به دولت در بخش صنعت این استان یکی از مطالبات جدی مطرح شده بود.

370 واحد نیمه فعال و راکد در بخش صنعت کردستان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در این نشست طی سخنانی و با بیان اینکه هیچگونه سرمایه گذاری ملی دربخش صنعت این استان انجام نشده است، گفت: می طلبد سازمان هایی مانند ایمدرو اقدام به سرمایه گذاری دراین استان کنند.

محمد دره وزمی با اشاره به وجود ۷۵۸ واحد تولیدی بخش صنعت دراستان کردستان، گفت: از این تعداد ۱۲۸ واحد راکد و ۲۴۲ واحد نیمه فعال و ۳۸۸ واحد فعال است.

وی میانگین سرمایه گذاری انجام شده در کل واحدهای صنعتی استان را یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان ذکر کرد و اظهارداشت: متوسط اشتغالزایی ۵۳.۵ درصد واحدهای صنعتی زیر ۱۰ نفر، ۴۲ درصد ۱۰ تا ۵۰ نفر، ۲ درصد ۵۰ تا ۱۰۰ نفر و ۱.۵ درصد بالای ۱۰۰ نفر است.

وی اظهارداشت: با رویکرد نظام بانکی کشور که نسبت به واحدهای تولیدی دارد متاسفانه با راه اندازی تمام واحدهای تولیدی راکد کردستان هم مشکلی از این استان رفع نخواهد شد.

وی با بیان اینکه هیچگونه سرمایه گذاری ملی در بخش صنعت این استان انجام نشده است، بیان کرد: انتظار می رود شرکت های دولتی مطرح کشور و سازمان هایی هم چون ایمدرواقدام به سرمایه گذاری درحوزه صنعت استان کنند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان بر ایجاد مشوق های سرمایه گذاری در استان تاکید کرد و اظهارداشت: برای جذب سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در استان باید مشوق های ویژه ای در نظر گرفته شود.

در حالی که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان از لزوم سرمایه گذاری دولت در حوزه صنعت این استان به عنوان یک مطالبه جدی خبر می دهد که در جریان سفرهای متعدد مسئولان کشوری به استان نیز بارها این مطالبه مطرح شده و تاکنون توجهی به آن صورت نگرفته است.

کردستان ظرفیت توسعه در بخش صنعت را در اختیار دارد

سید احسن علوی نماینده مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران نیز با اشاره به اینکه کردستان یک استان صنعتی نیست، اظهار داشت: در حالی این استان در حوزه صنعتی حرفی برای گفتن ندارد که ظرفیت های خوبی در کردستان وجود دارد ولی متاسفانه تاکنون به آنها توجه نشده است.

وی ادامه داد: امروز دولت خود نمی تواند در بخش صنعت سرمایه گذاری کند ولی شرکت های زیادی وابسته به دولت وجود دارند که می توانند در این حوزه ورود پیدا کنند و پیگیری های متعددی برای حضور آنها صورت گرفته ولی روند کار مورد رضایت نیست.

امروز در بخش زیادی از زیرساخت های اصلی استان کردستان  مشکل داریم و به همین دلیل بخش خصوصی رغبت چندانی برای حضور در کردستان و سرمایه گذاری در بخش صنعت از خود بروز نمی دهدنماینده مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: شرکت های وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت، بنیاد برکت، شرکت شستا و دیگر شرکت های این چنینی ظرفیت های خوبی برای سرمایه گذاری در اختیار دارند و باید در استانهای محرومی همچون کردستان ورود پیدا کنند.

وی گفت: بعد از سفر مقام معظم رهبری اقداماتی در خصوص ورود این شرکت ها به کردستان آغاز شد ولی متاسفانه روند این سرمایه گذاری های متناسب با ظرفیت ها و نیازهای استان کردستان نیست و باید با تلاش و جدیت بیشتری این مهم جبران شود.

علوی گفت: امروز در بخش زیادی از زیرساخت های اصلی در استان کردستان نیز ما مشکلات متعددی داریم و به همین دلیل بخش خصوصی هم رغبت چندانی برای حضور در کردستان و سرمایه گذاری در بخش صنعت از خود بروز نمی دهد و البته باید نوع برخورد شماری از مدیران به سرمایه گذاران را نیز به این مهم اضافه کرد که همه این موارد باعث شده است تا کردستان در بخش صنعت یکی از استانهای آخر کشور باشد.

امروز کردستان در حالی رتبه آخر کشور در بخش صنعت را یدک می کشد که در دو بخش نیروی انسانی توانمند و همچنین مواد اولیه مرغوب یکی از استانهای برتر کشور است و متاسفانه از این ظرفیت مهم همچنان استفاده نمی شود و بخش صنعت این استان به جای پیشرفت و توسعه هر روز پسرفت دارد.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید