Performancing Metrics

افزایش کلاهبرداری‌ تبلیغاتی | اتاق خبر
کد خبر: 377259
تاریخ انتشار: 2 آبان 1395 - 11:43
در حالیکه تبلیغ کالاهای مختلف در صدا و سیما به شدت افزایش یافته است، سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نسبت به افزایش کلاهبرداری تبلیغاتی در رسانه‌ها هشدار داد.

اتاق خبر: مشغول دیدن برنامه محبوب آشپزی خود هستید که تبلیغات سرویس قابلمه از سوی مجری برنامه بارها مطرح می‌شود و قول یک تخفیف ناباورانه را به مشتری می‌دهدغ به شرط اینکه مشتری عددی را به  شماره‌ای که برای این برنامه است، پیامک کند. اما مشتری نه نامی از شرکت سازنده می‌داند و نه اینکه ضمانت نامه معتبری برای این کالا معرفی می‌شود.

چنین تبلیغاتی را  در مورد مواد شوینده‌ و آرایشی و بهداشتی هم می‌توان دید؛ وقتی که تبلیغ یک شامپوی صد در صد گیاهی از رسانه ملی پخش می‌شود در حالیکه این شامپو نه نشانی کارخانه دارد و نه آدرسی از دفتر مرکزی کالا. فقط با ارسال یک پیامک به شماره‌ای که اعلام شده، شامپو را درب منزل تحویل می‌دهند و مدعی‌اند در صورتی که خریدار از کارایی شامپو راضی نباشد، کالا را پس می‌گیرند اما هیچ دفتر و شماره‌ای هم برای عودت کالا معرفی نمی‌کنند.

اگرچه چنین تبلیغاتی منحصر به رسانه ملی نیست اما بدلیل اثرگذاری و ضریب نفوذ تلویزیون در جامعه ایرانی، بطور طبیعی اثرگذاری بیشتری دارد و متاسفانه این تبلیغات به پای ثابت همه برنامه‌های تلویزیونی تبدیل شده است.  تبلیغاتی که هیچ ضمانتی در مورد صحت محتوای آن وجود ندارد و اصالت کالاهای تبلیغ شده در آن مشخص نیست.

برخورد با کلاهبرداران در تبلیغات رسانه‌ای

در این رابطه غلامرضا کاوه سخنگوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در خصوص افزایش کلاهبرداری‌های تبلیغاتی، اظهار داشت: متاسفانه به تازگی شاهد افزایش تبلیغات دروغ و کذب در رابطه با انواع کالا و خدمات از طریق رسانه‌های دیداری وشنیداری هستیم. تبلیغاتی که با استفاده از مطالب و عناوین جذاب و اغواگرایانه به دنبال کسب درآمد بیشتر برای خود هستند.

وی چنین اقدامی را مصداق عینی تضییع حقوق مصرف کننده دانست و گفت:  سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان براساس ماده ۷ قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان با هرگونه تخلف در این زمینه برخورد و از ادامه فعالیت تبلیغی و سودجویانه شرکت‌های صاحب کالا و خدمات در رسانه‌ها جلوگیری می‌کند.

وی بااشاره به بر لزوم هوشیاری مردم در مشاهده این گونه تبلیغات، افزود: براساس آیین نامه اجرایی این قانون، تبلیغات خلاف واقع و ارائه اطلاعات نادرست که موجب فریب یا اشتباه مصرف کننده از جمله از طریق وسایل ارتباط جمعی، رسانه‌های گروهی و برگه‌های تبلیغاتی شود، ممنوع است.

کاوه با بیان اینکه در روزهای اخیر تبلیغات عوام فریبانه‌ای  مرتبط با  انواع و اقسام کالاهای بهداشتی توسط برخی رسانه‌ها منتشر شده است، گفت: هر چند ظاهر چنین تبلیغاتی بسیار جذاب است اما آنچه تاسف برانگیز بوده و جای تامل دارد این است که اقلام معرفی شده بر خلاف آنچه در برنامه‌ها از مزایا و خدمات و ضمانت این کالاها منعکس شده در عمل ضمانت اجرایی ندارد و ممکن است عوارض جبران ناپذیری برای بدن ایجاد کند.

سخنگوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با تاکید بر اینکه رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما باید قبل از تبلیغ هرگونه خدمات و کالاهای آسیب‌رسان به سلامت مردم با سازمان‌های مرتبط هماهنگی‌های لازم را انجام دهند، افزود: سازمان صدا و سیما و رسانه‌ها در وهله اول باید سلامت مردم را در نظر بگیرند و در موارد بعد باید به فرهنگ سازی در رعایت حقوق مصرف کنندگان کمک کنند و سطح آگاهی مردم از حقوقشان را به حدی ارتقا دهند که برخی از بنگاه‌های اقتصادی به خود اجازه اینگونه سودجویی‌ها را ندهند.

وی از مردم درخواست کرد که مراقب اینگونه تبلیغات اغواکننده باشند و در صورت مواجهه با هرگونه تخلف احتمالی در این زمینه، مراتب را با سامانه ۱۲۴ واحد رسیدگی به شکایات مردمی سازمان صنعت، معدن و تجارت استانها در سراسر کشور در میان گذاشته و شکایت خود را مطرح و مطمئن باشند که نتیجه رسیدگی و اقدام، به شاکی اعلام خواهد شد.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید