Performancing Metrics

ایران محور ترانزیت ریلی به اروپا | اتاق خبر
کد خبر: 377272
تاریخ انتشار: 2 آبان 1395 - 21:57
نشست مدیران ریلی کشورهای ایران، گرجستان و آذربایجان و آلمان به منظور توسعه ترانزیت ریلی از اروپا به ایران و انتقال کالا به کشورهای هند و چین و بالعکس برگزار شد.

اتاق خبر: در ابتدای این نشست مدیر عامل شرکت راه آهن از موفقیت حمل آزمایشی کانتینرهای ترانزیتی مسیر هند-ایران-روسیه خبر داد و گفت: کانتینرها طی ۲۲ روز به مقصد حمل شد که این موضوع بیانگر رفع تمام مشکلات ترانزیت کالا در منطقه با کریدور عبوری از ایران است.

 محسن پورسیدآقایی ادامه داد: کانتینرها پس از بارگیری در بندرعباس با قطار تا قزوین و سپس ادامه مسیر از قزوین تا آستارای آذربایجان و مسکو با کامیون حمل می‌شود، همچنین می‌توان کانتینرهای اروپایی را به گرجستان، آذربایجان و سپس آستارا و در نهایت بندرعباس حمل کرد.

ترانزیت ۳۰۰ کانتینر در ماه از طریق ایران

ماموکا باختادزه، رئیس راه‌آهن گرجستان دراین نشست چهارجانبه گفت: شرکت دویچه بان با راه‌آهن گرجستان درزمینهٔ طراحی استراتژی و لجستیک همکاری می‌کند و در حال حاضر راه‌آهن گرجستان با همکاری این شرکت و آذربایجان شروع به اجرای پروژه‌ای با هدف حمل کانتینرهای اروپایی از ماه نوامبر کرده است.

وی ادامه داد: شرکت آلمانی در حال مذاکره با صاحبان کالا برای حمل بار از قسطنطنیه در گرجستان به آذربایجان و سپس به تهران در نیمه دوم ماه نوامبر است و سال آینده به حمل ۳۰۰ کانتینر ۲۰ و ۴۰ پوندی در ماه دست خواهیم یافت.

مدیرعامل راه‌آهن گرجستان اظهارداشت: به دلیل کوتاه بودن مسیر از دریا به تهران باید حمل کالا ظرف نهایت ۸ روز از قسطنطنیه تا تهران انجام شود به همین دلیل طبق برآوردهای انجام‌شده در سال آینده باید شاهد تردد یک کشتی در هفته باشیم.

به گفته باختادزه اولین قطار آزمایشی در نیمه دوم ماه نوامبر حرکت می‌کند. البته گرجستان به دنبال فرصتی برای توسعه این مسیر است و به همین خاطر بندر امیرآباد برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است و ما توسعه این بندر را دنبال می‌کنیم و از طرفی با همکاری مدیرکل راه‌آهن آذربایجان به دنبال حذف عوارض بر کامیون‌های عبوری از آذربایجان به مقصد آستارا هستیم.

وی افزود: در آینده طرف آلمانی مذاکرات خود با مشتریان هندی برای ارسال بار به بندرعباس در ایران و عبور از کشورهای ما را شروع خواهد کرد و اگر بتوانیم مدت حمل کالا از اروپا به ایران را به ۱۰ روز کاهش دهیم کار بزرگی انجام خواهیم داد.

تاکید بر اهمیت زمان ترانزیت کالا

آندره همپل، مدیر شرکت ترانس-اوراسیا در ادامه افزود: هم‌اکنون در حال بررسی نحوه عملیاتی کردن پروژه‌ ای که مدیر راه‌آهن گرجستان اشاره کرد هستیم و قطار آزمایشی در نیمه دوم نوامبر حرکت خود را آغاز خواهد کرد و سال آینده شاهد بهره‌برداری از آن خواهیم بود.    وی افزود: در همین راستا با شرکت‌هایی از رومانی مذاکره انجام‌شده و در گام بعدی با شرکت‌های لهستانی مذاکرات خود را آغاز خواهیم کرد تا درنهایت به پروژه اصلی خود یعنی جلب نظر مشتریان آلمانی برای حمل کالاهای شیمیایی و سایر کالاها ازنظر نوع آن‌ها دست‌یابیم.

به گفته همپل، نکته مهم برای شرکت ترانس- اوراسیا زمان ترانزیت کالا است که برای مشتریان نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. زمان ترانزیت با کامیون از اروپا به ایران و کشتی در نزد صاحبان کالا تجربه‌شده و در صورت کاهش مدت ترانزیت کالا نظر مشتری جلب می‌شود.

مدیر شرکت ترانس-اوراسیاادامه داد: طبق هماهنگی با شریک گرجی خود تصمیم به حمل کانتینرها از آلمان به گرجستان در ۴ روز و از گرجستان به ایران در ۸ روز گرفته شد؛ اما در صورت هماهنگی و همکاری سایر دستگاه‌ها حتی می‌توان به حمل کالا از قسطنطنیه تا تهران در ۷ روز نیز دست‌یافت.

رفع مشکل تأمین و سامان‌دهی کامیون‌ها

همپل با اشاره به مدت‌زمان مدنظر طرف گرجی و آلمانی اظهار داشت: بدین ترتیب ۳ روز از بندر قسطنطنیه تا بندر پتی، ۲ روز تا آستارا و ۲ روز برای انجام عملیات گمرکی و سپس حمل کانتینرها از طریق کامیون زمان لازم است.

وی افزود: اگر تمام اسناد قبل از حمل برای گمرک ارسال شود ۲ روز برای عملیات گمرکی کافی خواهد بود و فقط در صورتی‌ که شفاف‌سازی برخی اسناد زمان بیشتری نیاز داشته باشد شاید به یک روز بیشتر زمان لازم باشد.

مدیرعامل راه‌آهن ایران تصریح کرد: مشکلی از بابت تأمین و سامان‌دهی کامیون‌ها برای حمل کانتینرها در آستارا وجود ندارد و طبق زمان‌بندی ۴۰ تا ۴۱ کامیون برای حمل کانتینرها ارسال خواهند شد.

حمل بار از طریق آستارا مورد نظر است

جاوید قربانف مدیرعامل راه‌آهن آذربایجان هم دراین نشست چهارجانبه خاطرنشان کرد: دریای خزر پر از کشتی‌های باری و سفری برای حمل دریایی کالا است و باید نگاه‌ها به سمت حمل بار از طریق آستارا سوق یابد.

وی ادامه داد:  با توجه به اینکه حمل کانتینرها از بندر پتی تا تهران چهار تا پنج روز زمان نیاز دارد، درصورتی‌که نوع حمل‌ونقل تغییر نکند با میانگین سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت در ۴۵ ساعت می‌توان حمل را سامان‌دهی کرد.

قربانف با اشاره به تنها مشکل ترانزیت ایران و سایر کشورها بیان داشت: روزهای پنج‌شنبه و جمعه در ایران تعطیل است و سایر کشورها تعطیل نیستند، به همین خاطر پیشنهاد می‌کنم مسئولیت گمرک‌های خود در روزهای تعطیل را بر عهده بگیریم تا در قطار آزمایشی این مشکلات را موردبررسی قرار دهیم.

مدیرعامل راه‌آهن آذربایجان به راه‌آهن قزوین-رشت-آستارا و آستارا-آستارا اشاره کرد و گفت: درصورتی‌که برای حمل بار از بندر پتی در گرجستان تا آستارا زمان مناسبی صرف شود، بعد از تکمیل خط آستارا-آستارا می‌توان شاهد حمل بار تا تهران در عرض یک و نیم روز بود که مدت حمل و نقل را سه روز کاهش می‌دهد.

 مشکل تعطیل بودن گمرک حل می‌شود

پورسیدآقایی در باره تعطیلات آخر هفته گفت: با توجه به شرایط مشابه در مرز سرخس می‌توان با هماهنگی و تبدیل ساعت کاری گمرک به ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته مشکل گمرک در روزهای تعطیل را بین ایران و آذربایجان برطرف کرد.

گفتنی است در ادامه مقرر شد تعرفه ترانزیت این مسیر ۶۱ سنت برای هر کانتینر کیلومتر، ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلار آمریکا برای کشتی‌های فیدری یک‌طرفه و ۷۰۰ دلار برای دوطرفه از بندر قسطنطنیه تا بندر پتی یا بندر باتومی در نظر گرفته شود البته به غیر از هزینه تعویض بوژی سایر هزینه‌ها در تعرفه محاسبه شده و رقمی به صورت جداگانه اضافه نمی‌شود.

 همچین طرف ایرانی آمادگی خود برای پیوستن به تعرفه و تخفیف واحد مطرح کرد و قرار شد طرف ایرانی و آذری بر سر هزینه ترانشیپمنت (انتقال کالا از مدی به مد دیگر) با یکدیگر به توافق برسند و سپس متن پیش‌نویس توافقنامه از سوی طرف ایرانی تهیه و برای سایر اعضا ارسال شود.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید