Performancing Metrics

نقبی به دستاوردهای اقتصاد مقاومتی در آذربایجان شرقی | اتاق خبر
کد خبر: 377301
تاریخ انتشار: 3 آبان 1395 - 01:13
انتخاب آذربایجان شرقی به عنوان یکی از سه استان 'پایلوت' اقتصاد مقاومتی در سال گذشته مانند موتور محرکه ای بود که تلاش مدیریت ارشد استان برای سرعت بخشی به چرخ های توسعه و عمران این خطه از کشور را دوچندان کرد و باعث شد دستاوردهای اقتصادی استان فراتر از روال

اتاق خبر:در شرایطی که سال گذشته این سوال در ذهن تحلیلگران و عموم مردم می چرخید که رمز انتخاب آذربایجان شرقی به عنوان 'پایلوت اقتصاد مقاومتی' چیست؟، امروزه این سوال در نزد افکار عمومی مطرح است که دستاوردهای تلاش برای تحقق سیاست های اقتصادی مقاومتی در استان کدامند؟
تلاش برای پاسخگویی به این سوال به ویژه پس از تغییر عنوان 'پایلوت' به الگو' در مورد آذربایجان شرقی، از منظر اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی اهمیت دوچندان دارد و نقبی به عملکرد سازمان ها و نهادهای شاخص مستقر در استان می تواند، جواب این سوال را تا حد زیادی برای مردم و تحلیلگران آشکار کند.
بدیهی است که پاسخ جامع و مانع به هر گونه پرسشگری درباره دستاوردهای اقتصاد مقاومتی در آذربایجان شرقی از حوصله این مطلب خارج است و در این گزارش، برشی از نتیجه تلاش های مدیریت ارشد استان به عنوان برآیند کوشش دسته جمعی مدیران نهادهای مستقر در این خطه از کشور ارایه می شود.

**معرفی یک هزارو 162 واحد تولیدی به سیستم بانکی در آذربایجان شرقی
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی گفت: یک هزار و 162 واحد تولیدی استان به سیستم بانکی جهت اخذ تسهیلات بانکی از محل طرح رونق تولید در 5 ماه گذشته معرفی شده است.
علی نواداد با اشاره به افزایش چهار برابری جلسات کارگروه رفع موانع تولید استان افزود: تا زمان حاضر 13 جلسه در شهرک صنعتی و شهرستان به صورت میدانی در محل کارخانه ها با سفر شهرستانی استاندار و اعضای کارگروه و رسیدگی به مشکلات واحد های تولیدی با 169مصوبه برای رفع موانع تولید برگزار شده است.
وی ادامه داد: از تمامی واحدهای تولیدی متقاضی تسهیلات جهت سنجش وضعیت تولید،اشتغال، بدهی ها، ماشین آلات و مشکلات آن با هدف هدایت تسهیلات به دست تولیدکننده واقعی بازدید شده است.
نواداد گفت: در سال جاری بدهی 160 واحد تولیدی در سیستم بانکی تعیین تکلیف شده و برای بخشودگی جرایم بیمه ای 247واحد تولیدی مکاتبه انجام شده است.
وی ادامه داد: 889 مصوبه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان در دست اجراست و 801 مصوبه نیز اجرایی شده است.
وی اظهار کرد: در سال جاری 160 واحد تولیدی از نظر بدهی و معوقات نزد بانک ها از نظر استمهال، تقسیط مجدد، اقاله به مالک، تنفس، بخشودگی جرائم تعیین تکلیف شده که بیشترین آنها مربوط به بانک سپه با 34 مورد بود.
نواداد افزود: در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی به منظور حل مشکلات بانکی و تامین نقدینگی واحد های تولیدی استان 6 واحد تولیدی بزرگ و پنج طرح سرمایه گذاری نیمه تمام استان به ستاد اقتصاد مقاومتی وزارت کشور معرفی و با تشکیل جلسه در بانک مرکزی مشکلات این واحد ها بررسی و با پرداخت 2 هزار و 450 میلیادر ریال و پنج میلیون یورو و 23 میلیون دلار تسهیلات برای این 11 واحد تولیدی موافقت شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به تشکیل جلسات کارگروه در محل کارخانه ها با حضور استاندار و مدیران کل افزود: در این جلسات برای یک هزار و 690 مشکل و مانع تولید در استان تصمیم گیری انجام و یک هزار و 162 واحد تولیدی برای تامین نقدینگی به سییستم بانکی معرفی شد.
وی ادامه داد: در این جلسات مشکل پروانه فعالیت 84 واحد صنعتی در شهرک صنعتی تبریز چهار و 33واحد چرمسازی در چرمشهر برطرف شد.

**فرماندار تبریز: بیش از 221 هزار نفر در واحدهای تولیدی مشغول به کار هستند
فرماندار شهرستان تبریز با اشاره به آمار بیمه شدگان در واحدهای صنعتی شهرستان گفت: در سال 91 ، 200هزار و 468 نفر بیمه شده در واحدهای صنعتی وجود داشت که این رقم در انتهای سال 94 به 221هزار و 665 نفر افزایش یافته است.
رحیم شهرتی فر با اشاره به آخرین وضعیت شهرستان تبریز در طرح رونق تولید ادامه داد: تا 25 مهرماه سال جاری 543 واحد ثبت نام کرده اند که 425 واحد مربوط به صنعت و 118 واحد مربوط به کشاورزی بوده است.
وی با اشاره به واحدهای بررسی شده در ستاد تسهیل و رونق تولید شهرستان، ادامه داد: 269 واحد از طریق این ستاد برای دریافت تسهیلات به بانک ها معرفی شده اند که از این تعداد 239 واحد صنعتی و 30 واحد کشاورزی بوده و تا 25 مهر ماه سالجاری 152 واحد با بانک ها عقد قرار داد بسته اند.
وی در خصوص شهرک های صنعتی این شهرستان گفت: اکثر واحدهای تولیدی در شهرک های صنعتی با مشکلاتی در حوزه تسهیلات بانکی، کمبود نقدینگی و فروش محصولات تولیدی مواجه بودند که از طریق ستاد تسهیل مشکلات انها بررسی و در جهت احصا آنها اقدامات لازم انجام شده است.
فرماندار تبریز با اشاره به واحدهایی تولیدی و کارگاهی که در خارج شهرک های صنعتی فعال هستند، اظهار کرد: 150 واحد در منطقه کجوار و 160 واحد در منطقه آرپادره سی وجود دارد که بیش از 20 هزار نفر در این واحدهای تولیدی مشغول به فعالیت هستند.
وی تاکید کرد: طرح ساماندهی این واحدهای تولیدی و کارگاهی با تاکید و توجه به مسایل زیست محیطی انجام و سعی شده صنایع آلاینده به صنایعی که کمترین آلایندگی را دارند، تبدیل شوند.
وی ادامه داد: برای 22 هزار و 658 واحد در انتهای سال 91 پروانه کسب صادر شده بود که در 7 ماه نخست سال جاری 8 هزار و 675 واحد پروانه کسب صادر شده است.
شهرتی فر افزود: 20 مجتمع و مرکز سلامت در شهرستان تبریز ایجاد شده که 100 درصد جمعیت حاشیه شهر تحت پوشش قرار گرفته اند و 30 مجتمع و مرکز سلامت نیز در حال احداث است.
وی اظهار کرد: تعداد واحدهای مشاوره روانشناسی و تغذیه ایجاد شده از دو واحد به 35 واحد، تعداد آزمایشگاه ها از 7 واحد به 19 واحد افزایش یافته است.

** تولید پنج محصول نوترکیب توسط دانشگاه علوم پزشکی تبریز
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اینکه این دانشگاه در حوزه پژوهشی جزو دانشگاه های برتر کشور است، گفت: این دانشگاه موفق به تولید پنج محصول نو ترکیب شده که تا سال 1398 به بازار خواهد آمد.
محمد حسین صومی افزود: این محصولات شامل هورمون رشد انسانی نوترکیب در E. coli ، آنتی بادی نوترکیب Bevacizumab (avastin) در سلول های CHO (درمان سرطان کولورکتال، ریه، تخمدان )، آنتی بادی نوترکیب Trastuzomab(Herceptin) در سلول های CHO(درمان سرطان سینه، تولید آنتی بادی نوترکیب Certulizomab (anti-TNF)در سلول های E. coli ( درمان آرتریت روماتوئید) و تولید Interferon alpha در E. coli است.
وی اعلام کرد: در سه سال گذشته یک میلیون و 50 هزار نفر دربیمارستان های استان بستری شده اند و محصولات با کیفیت و ارزان برای مردم ارائه شده است.
صومی با تاکید بر اینکه دانشگاه علوم پزشکی توجه ویژه بر این داشته که بیشترین تاب آوری را در شرایط غیرعادی داشته باشیم ادامه داد: وظایف خیلی سنگین در حوزه درمان به عهده این دانشگاه است و اگر در شرایط بد قرار گرفتیم باید طوری عمل کنیم که بر وضعیت درمان اثر نگذارد.
وی اظهار کرد: در راستای اقتصاد مقاومتی واگذاری داروخانه ها بصورت اجاره و مشارکت و واحدهای درمانی از قبیل پلاسما و درمانگاه به بخش خصوصی و غیردولتی، واگذاری مجتمع های سلامت به بخش خصوصی و غیردولتی، خرید خدمات سلامت (پشتیبانی) مراکز آموزشی درمانی دانشگاه، کاهش مصرف انرژی (برق، گاز، آب و تلفن) در واحدهای تابعه از جمله اقدامات این دانشگاه است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تاکید براینکه تمام پروژه های باقی مانده از دولت قبل در حال اتمام است، گفت: 11 پروژه که باقی مانده با 20 درصد پیشرفت به بالای 80 درصد رسیده است.
وی با اشاره به پروژه هایی که در دولت تدبیر و امید شروع شده است، گفت: 160 خانه بهداشت احداث شده و 10 مرکز جدید نیز آماده بهره برداری است که همه این مراکز با کیفیت بسیار مناسب ساخته شده اند و همچنین تمامی مراکز بهداشتی استان بازسازی شده اند.
صومی اضافه کرد: 13 باب کلینیک تخصصی در مساحت 24 هزار مترمربع با هزینه پیش بینی شده 480 میلیارد ریال با پیشرفت متوسط 48 درصد در حال اجراست.
وی افزود: 50 باب مرکز سلامت شهری و مرکز بهداشتی و درمانی روستایی از اواخر سال 1394 شروع شده و با پیشرفت متوسط 30درصدی در حال اجراست که تا خرداد 1396 به بهره برداری خواهد رسید.

**20 میلیون متر مکعب صرفه جویی در آب های زیرزمینی آذربایجان شرقی
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: در راستای صرفه جویی و با اجرای برنامه تعادل از جمله انسداد و پلمپ چاه های غیرمجاز 19.14 میلیون مترمکعب در مصرف آب های زیرزمینی استان صرفه جویی شده است.
غلامرضا هاشمی اعلام کرد: 32.43 میلیون مترمکعب هم در مصرف آب های سطحی با توقیف موتور پمپ حاشیه رودخانه ها و انسداد استخرهای غیرمجاز صرفه جویی شده است.
وی ادامه داد: 25.44 میلیون مترمکعب از مازاد برداشت چاه های مجاز با کاهش منصوبات غیرمجاز و نصب کنتور صرفه جویی در حجم آب چاه ها کاسته شده است.
هاشمی با اشاره به طرح های شبکه های آبیاری و زهکشی اصلی آب های غیر مرزی استان، افزود: بهره برداری از 100 هکتار از شبکه آبیاری و زهکشی قلعه چای، 100 هکتار از شبکه آبیاری و زهکشی آیدوغموش و 100 هکتار از شبکه آبیاری و زهکشی سهند از جمله این طرح ها است.
وی با اشاره به طرح شبکه های آبیاری و زهکشی اصلی آبهای مرزی ادامه داد: طرح بهره برداری از سه هزار و 200 هکتار از شبکه آبیاری و زهکشی ارس با 85 درصد پیشرفت در حال انجام است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی با اشاره به استقرار 45 گروه گشت و بازرسی در شهرستان ها و چهار گروه نظارتی ستادی، دیگر اقدام های این شرکت را نصب 216 دستگاه کنتور هوشمند، تقویت آبخوان از طریق مطالعه و اجرا و تکمیل طرح های تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب به میزان 0.079 میلیون مترمکعب برشمرد.
وی گفت: مطالعات برای تشکیل تشکل آببران در پایاب 400 قطعه چاه در دشت های مرند و شبستر- صوفیان و جایگزینی پساب با چاه های کشاورزی در دشت مرند در حال اجراست.

**برای نخستین بار در صنعت برق کشور تلفات شبکه توزیع در تبریز به زیر 10 درصد رسید
مدیرعامل شرکت توزیع برق تبریز با اشاره به اجرای برنامه ارتقای بهره وری در این شرکت گفت: کاهش تلفات شبکه توزیع در این شهر به کمتر از 10درصد برای نخستین بار در صنعت برق کشور روی داده است.
افشین روشن میلانی با اشاره به اینکه درصد تلفات سالیانه انرژی در سال 1394 برابر با 9.24 درصد بود، ادامه داد: این شرکت در نظر دارد با تخصیص اعتبارات لازم و اجرای پروژه های مرتبط با کاهش تلفات این درصد را به 7.76 درصد برساند.
وی اظهار کرد: طرح هوشمندسازی شبکه با نصب 400 هزار کنتور هوشمند (طرح فهام) در سال جاری با الویت مشترکین دیماندی، صنعتی و کشاورزی اجرا شده است.
وی با اشاره به نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه ها گفت: 50 هزار دستگاه کنتور فهام و هفت هزار دستگاه کنتور حجمی مکمل بر روی چاه ها نصب شده و همچنین بر روی یک هزار ایستگاه ابزارهای اندازه گیری مناسب در منابع آب های سطحی نصب شده است.
میلانی افزود: 300 دستگاه تابلو و کنتور هوشمند آب و برق خریداری شده که تا کنون 263 دستگاه نصب و دایر شده و مابقی در دست اقدام است.
وی اعلام کرد: بیش از 2 هزار و 500 مگاوات نیروگاه جدید حرارتی، آبی و انرژی های تجدیدپذیر تکمیل و بهره برداری رسیده است.
مدیرعامل شرکت توزیع برق تبریز افزود: در تابستان سال جاری 52 مگاوات در مصرف صنایع شهرستان تبریز صرفی جویی شد.

** خرید سه دستگاه سنجش ریزگردهای دریاچه ارومیه
مدیرکل حفاظت از محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: در خصوص احیای دریاچه ارومیه، مطالعه تعیین نیاز آبی زیست محیطی تالاب ها و رودخانه های حوضه آبریز دریاچه، مطالعه ایجاد سطوح آبگیر باران جزیره اسلامی و مطالعه اثرات جاده میانگذر بر اکوسیستم دریاچه و ارائه طرح اجرایی برای راهکارهای اصلاحی انجام شده است.
حمید قاسمی افزود: شناسایی و اولویت بندی کانون های ایجاد گرد وغبار موجود در محدوده دریاچه ارومیه با استفاده از فناوری سنجش از دور و همچنین تهیه اطلس تالاب های استان از دیگر اقدام های این اداره کل است.
وی ادامه داد: در راستای کاهش آلودگی هوای تبریز و نظارت برمدیریت پسماند و آلودگی منابع آبی، با خرید سه دستگاه جدید تعداد ایستگاه های سنجش آلودگی هوا به هفت دستگاه رسیده و جهت سنجش ریزگردهای شرق دریاچه ارومیه نیز سه دستگاه خریداری شده است.
وی اظهارکرد: در سال جاری 42 واحد صنعتی از نظر زیست محیطی ساماندهی شدند و در استقرار و مکان یابی نیروگاه ها مشارکت 100 درصدی داشتیم.
قاسمی با اشاره به اجرای طرح تسهیل در رفع نیازهای روستاها و جوامع محلی در داخل مناطق تحت مدیریت محیط زیست و ساماندهی زیرساخت ها مطابق با ضوابط زیست محیطی، گفت: این طرح با هدف توسعه بافت روستایی و ممانعت از مهاجرت در راستای اجرای طرح های مدیریت مناطق و ارتقاء کیفی حفاظت با مشارکت مردم محلی و تعامل با جوامع محلی در راستای حفاظت از مناطق چهارگانه انجام می شود.

** صادرات 17 هزار تنی غیرنفتی از شهرستان بناب
فرماندارشهرستان بناب گفت: در سال جاری 17 هزار تن صادرات غیرنفتی از شهرستان صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 62 درصد از نظر وزنی و 52 درصد از نظر ریالی افزایش یافته و پیش بینی می شود تا پایان سال به بیش از 45 هزار تن در سال برسد.
ولی الله فرج الهی گفت: این شهرستان سال گذشته با 38 هزار تن انواع صادرات و 110 هزار دلار ارز آوری داشته است.
وی با اشاره به احداث کارخانه فراوری سلیس در این شهرستان ادامه داد: این پروژه با سرمایه گذاری 100 میلیارد ریالی بخش خصوصی با 98 درصد پیشرفت در حال احداث است.
فرج الهی با اشاره به ارتقای فناوری کارخانه های فراوری کشمش این شهرستان گفت: از مجموع 17 واحد، 16 واحد با هزینه 200 میلیارد ریال تجهیزات خود را ارتقا دادند.
وی اضافه کرد: یک هزار و 171 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان با 155 میلیارد ریال هزینه به آبیاری تحت فشار مجهز شدند.
فرماندار شهرستان بناب با اشاره به اجرای طرح بتن کردن کانال های کشاورزی خاطرنشان کرد: طی دو سال گذشته 89 کیلومتر از کانال های کشاورزی اراضی پایاب سد علویان با 142 میلیارد ریال بتنی شدند در حالی که در طول 37 سال گذشته در 100 کیلومتر اجرا شده بود.
وی با اشاره به کمبود آب و تغییر الگوی کشت در این شهرستان، ادامه داد: کاشت پیاز از یک هزار و 950 هکتار در سال 92 به 300 هکتار در سال جاری کاهش یافته که از این محل 2 میلیون 150 هزار متر مربع آب صرفه جویی شده است.
فرج الهی با بیان اینکه 55 واحد برای استفاده از تسهیلات در سایت بهین یاب ثبت نام کرده اندگفت: از این تعداد 29 نفر به بانک های عامل معرفی شدند.

** استاندار آذربایجان شرقی: دستاوردهای استان در اقتصاد مقاومتی به اطلاع مردم برسد
استاندار آذربایجان شرقی گفت: دولت یازدهم با تمام وجود بر این باور است که مردم به عنوان صاحبان این نظام و انقلاب هستند، از این رو ضروری است گزارش عملکرد دستگاه های اجرایی در حوزه اقتصاد مقاومتی به نحو احسن به اطلاع مردم برسد.
اسماعیل جبارزاده با محور ارایه گزارش عملکرد دستگاه های اجرایی استان در حوزه اقتصاد مقاومتی افزود: اقدامات دستگاه های استانی فراتر از وظایف محوله از سوی قرارگاه اقتصاد مقاومتی بوده است.
وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی تبریز حتی فراتر از برنامه ابلاغی وزارت بهداشت و سند تدبیر و توسعه استان عمل کرده است به طوری که این دانشگاه از یک سازمان راکد و درمانده از خدمت به مردم خارج می شود.
جبارزاده اظهار کرد: بحث بیمه و پوشش همگانی مردم در سال های گذشته به یک آرزو تبدیل شده بود که در دولت تدبیر و امید این موضوع مورد توجه ویژه قرار گرفت و اکنون شاهد این هستیم که پوشش بیمه ای مردم در این دولت محقق شده است.
وی اضافه کرد: کیفیت خدمات سلامت در حال ارتقاست و اقدامات بسیار موثری در این خصوص در استان صورت گرفته است به طوری که دانشگاه علوم پزشکی در همه شهرها و روستاهای آذربایجان شرقی در راستای ارتقای بهداشت و سلامت مردم خدمات ارائه می کند.
استاندار آذربایجان شرقی افزود: 13 جلسه اقتصاد مقاومتی در شهرستان های مختلف استان با حضور تمامی مدیران دستگاه های استانی برگزار شده است.
وی با اشاره به اینکه مجموعه برق استان در حال محقق کردن مدیریت مصرف است، افزود: صرفه جویی نزدیک به 50 مگاوات برق مساوی تاسیس 10 نیروگاه 5 مگاواتی است.
جبارزاده اضافه کرد: اگر بخواهیم توسعه صنعتی و تولید اتفاق بیافتد تامین برق و انرژی مورد نیاز از ضروریات و تاسیس نیروگاه دو هزار و 500 مگاواتی در استان خواسته ماست.
وی تاکید کرد: اگر امروز می خواهیم انرژی سالم در استان تولید کنیم، انتظار داریم وزارت نفت ما را در این خصوص یاری کند و شرکت گاز استان نیز وزارت نفت را متقاعد کند که گاز مورد نیاز 2500 مگاوات نیروگاه را تامین کند.
استاندار آذبایجان شرقی با اشاره به اهمیت آب گفت: تمام دستگاه های استانی برای تحقق اهداف در راستای کاهش مصرف آب و انرژی اقدام کرده اند.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط خاص دولت، هنوز اعتبارات بخش عمرانی برای انجام پروژ ههای مختلف ابلاغ نشده است ولی با این وجود امروز شاهد این هستیم که دستگاه های مختلف در آذربایجان شرقی منتظر دریافت بودجه نیستند و با جلب مشارکت های مردمی توانسته اند پروژه های عمرانی را به پیش ببرند.
وی خاطرنشان کرد: بیشترین بخشی که باید کارهای آن به خود مردم واگذار شود میراث فرهنگی و گردشگری است.
جبارزاده با تاکید براینکه نباید سلامت مردم فدای افزایش تولید شود، اظهار کرد:همه شهرک های صنعتی و احدهای تولیدی که مشکلات زیست محیطی داشتند با همکاری اداره کل محیط زیست استان اقدام به رفع مشکل کرده اند.
وی افزود: نیروی انسانی تحصیل کرده دانشگاهی یکی از مشکلات امروز جامعه است که باید به این مقوله توجه ویژه کنیم و این فرهنگ باید جا بیافتد که اشتغال مساوی استخدام نیست زیرا که بزرگ شدن دولت خیانت به ملت است.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه باید فارغ التحصیلان دانشگاهی به سمت کارآفرینی تشویق و هدایت شوند، گفت: اگردر بخش های دیگر محدودیت ارائه تسهیلات وجود دارد در بخش کشاورزی این محدودیت ها وجود ندارد.
وی تاکید کرد: خرید بالای 600 هزار تن گندم از کشاورزان کار بزرگی بود که توسط جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در سال اقتصاد مقاومتی این اتفاق افتاد.
جبارازده یادآور شد: ارائه تسهیلات بانکی به واحدهای تولیدی و خدماتی، گوشه ای از کار بزرگ اقتصاد مقاومتی است که بر اساس مصوبات مکلف به ارائه تسهیلات برای 515 واحد در استان هستیم و تاکنون برای 293 واحد تولیدی و خدماتی تسهیلات ارئه شده است.
در نهایت می توان گفت که سیاست های اقتصاد مقاومتی با وجود مشکلاتی مانند کمبود درآمدهای دولتی، موانع ناشی از تحریم در حوزه سرمایه گذاری خارجی و نقص تاریخی مقاومت در برابر تغییر با قوت تمام در آذربایجان شرقی پیش می رود.
برشی از عملکرد شش ماهه نهادها و سازمان های مستقر در آذربایجان شرقی با شاخص اقتصاد مقاومتی حاکی از این واقعیت است که مدیریت ارشد استان با باور تمام برای پیشبرد سیاست های این طرح کلان ملی در برش استانی می کوشد.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید