Performancing Metrics

دوئل پتروشیمی ایران-عربستان در آمریکای جنوبی آغاز شد | اتاق خبر
کد خبر: 377302
تاریخ انتشار: 3 آبان 1395 - 01:24
یک مقام مسئول با اشاره به آغاز صادرات اوره به آمریکای جنوبی از برزیل و مکزیک به عنوان دو مشتری جدید پتروشیمی ایران نام برد و گفت: رقابت با عربستان در بازار پتروشیمی آمریکای جنوبی آغاز شد.

اتاق خبر: عبدالرضا زارع درباره برنامه متنوع سازی بازارهای صادراتی محصولات پتروشیمی کشور، گفت: برای نخستین بار اکتبر امسال یک محموله ۳۰ هزار تنی کود اوره مجتمع پتروشیمی شیراز به برزیل صادر شده است.

مدیر بازرگانی پتروشیمی شیراز با اعلام اینکه بازاریابی برای فروش و صادرات محموله بیشتر اوره به برزیل در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: پیش بینی می‌شود در صورت توافق با خریداران به زودی یک محموله جدید اوره به این کشور آمریکای جنوبی صادر شود.

این مقام مسئول از آمریکای جنوبی به عنوان یک بازار نوظهور برای صادرات محصولات پتروشیمی ایران به ویژه اوره یاد کرد و افزود: علاوه بر برزیل، بازاریابی‌هایی هم در سایر کشورهای آمریکای جنوبی و لاتین برای صادرات اوره انجام شده به طوری‌که مکزیک هم پتانسیل واردات اوره از ایران را دارد.

زارع با یادآوری اینکه با صادرات نخستین محموله اوره پتروشیمی شیراز این احتمال دارد که پس از ارزیابی کیفیت محصولات صادر شده، تقاضا برای کود اوره در این بازار استراتژیک برای محصولات ایرانی افزایش یابد، تاکید کرد: در شرایط فعلی صادرکنندگان اوره ایرانی برای کسب سهم در بازار آمریکای جنوبی باید با سایر کشورهای رقیب رقابت کنند.

وی از قطر، عربستان سعودی و روسیه به عنوان مهمترین رقبای ایران در بازار اوره آمریکای جنوبی یاد کرد و خاطرنشان ساخت: ورود به آمریکای جنوبی منجر به متنوع سازی بازارهای صادراتی و افزایش قدرت چانه‌زنی صنایع پتروشیمی کشور خواهد شد.

 در دوران تحریم با افزایش محدودیت‌های پیش روی صادرات محصولات نفتی و پتروشیمی ایران همچون عدم پوشش ریسک‌های بیمه و تامین کشتی، صادرات محصولات پتروشیمیایی ایران در برخی از بازارهای استراتژیک جهان با کاهش قابل توجهی همراه شد.

بر این اساس همزمان با سقوط آزاد صادرات محصولات پتروشیمی ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ژاپن و کره جنوبی، حجم صادرات پتروشیمی ایران به کشورهایی همچون چین با افزایش قابل توجهی همراه شد.

به عبارت دیگر به دلیل پایین بودن ریسک و بالا بودن تقاضا برای محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری حجم فروش پتروشیمی ایران به چین با افزایش رو برو شد به طوری‌که درحالی حجم صادرات به کشورهای اروپایی و کره جنوبی به نزدیک صفر رسید که سهم چین در خرید محصولات پتروشیمی ایران به بیش از ۵۰ درصد افزایش یافت.

آمار نشان می‌دهد، در طول در سال‌های ۸۵ تا ۸۹  و قبل از اعمال تحریم‌ها، حدود ۱۱ درصد بازار پتروشیمی کشور مربوط به اروپا بوده، این درحالی است که در پنج سال اول دهه ۹۰ به ۱.۸ درصد کاهش یافته و این رقم در سال ۹۴ به حدود ۰.۵ درصد تنزل یافته است.

در این مدت، صنعت پتروشیمی ایران بازار خاور دور شامل کره جنوبی و ژاپن را به طور چشمگیری از دست داده و به عبارت دیگر در حال حاضر این دو، کشورهای محتاط و حساسی هستند و از لحاظ ارزشی از ۲۱ درصد سهم بازار پتروشیمی ایران در دوره اول، در دوره دوم به ۱۲.۸ درصد کاهش یافته و در سال ۹۴ این سهم به ۰.۵ درصد کاهش یافته است.

در این مدت بازار چین در این دوره خیلی تقویت شد به طوری‌که سهم آن از بازار پتروشیمی ایران در دوره اول ۱۹ تا ۲۰ درصد بود و در دوره دوم به ۳۹ درصد افزایش یافت ضمن آنکه سال ۹۴ از لحاظ ارزشی حجم صادرات پتروشیمی ایران به چین به ۵۷ درصد رسیده است.

از این رو با توجه به اینکه هم اکنون چین به بزرگترین بازار پتروشیمی ایران در دوران تحریم تبدیل شده است، متنوع سازی بازارهای هدف و کشف بازارهای جدید پتروشیمی و پلیمری به عنوان یک استراتژی در دوران پسا برجام در دستور کار قرار گرفته است.

بر اساس این سیاست کلان، ایران در طول ۱۰ ماهه نخست لغو تحریم‌ها، صادرات محصولات پتروشیمی به آمریکای جنوبی به عنوان یک بازار نوظهور و جدید را آغاز کرده است و تاکنون سه محصوله پتروشیمی ایران به برزیل صادر شده است.

آمار نشان می‌دهد که تابستان امسال دو محموله محصول اوره پتروشیمی کرمانشاه در مجموع به وزن بالغ بر ۷۴ هزار تن به برزیل صادر شده است.

مدیریت بازرگانی صنایع پتروشیمی کرمانشاه با تایید خبر صادرات ۲ محموله اوره پتروشیمی به کشور برزیل، گفت: تاکنون دو محموله ۲۷۵۰۰ تنی و ۳۶۷۵۰ تنی به این کشور آمریکای جنوبی صادر شده است.

پس از پتروشیمی کرمانشاه، مجتمع پتروشیمی شیراز هم اکتبر سال ۲۰۱۶ میلادی یک محموله جدید اوره به برزیل صادر کرده تا عملا این کشور آمریکای جنوبی به جدیدترین بازار محصولات پتروشیمیایی ایران در دوران پسابرجام تبدیل شود.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید