Performancing Metrics

آب‌رسانی به 27 هزار نفر از اول امسال | اتاق خبر
کد خبر: 377318
تاریخ انتشار: 2 آبان 1395 - 14:05
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی با بیان اینکه اعتبارات صندوق توسعه ملی برای توسعه طرح‌های آب و فاضلاب روستایی بسیار راهگشا بوده است، گفت: از ابتدای امسال 66 روستای استان از نعمت آب شرب مطمئن برخوردار شده‌اند.

اتاق خبر: کاظم محمدی‌اقدم  با اشاره به افتتاح پروژه‌هایی آبرسانی روستایی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، اظهار داشت: حدود 2 هزار و 180 روستای بالای 20 خانوار در استان آذربایجان غربی وجود دارد که از این بین حدود 82.4 درصد از این روستاها تحت پوشش خدمات این شرکت قرار دارند؛ بقیه این روستاها که تعداد آن‌ها به 504 روستا می‌رسد توسط دهیاری‌ها اداره می‌شوند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه در سال 94 در مقایسه با سال 91 میزان اعتبارات مصوب 4 برابر شده که از این میزان، حدود 3 برابر آن تاکنون تخصیص یافته است.

محمدی‌اقدام خاطرنشان کرد: در طول یک سال گذشته 16 درصد مشترکین افزایش یافته و به حدود 123 هزار نفر در روستاهای استان آبرسانی شده است.

وی تأکید کرد: برای سال جاری حدود 46 میلیارد تومان اعتبار برای آبرسانی به روستاهای استان مصوب شده و حدود 36 میلیارد تومان نیز از محل صندوق توسعه ملی تخصیص یافته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی ادامه داد: از اول سال جاری تا امروز به حدود 66 روستا با جمعیتی بالغ بر 27 هزار نفر آبرسانی صورت گرفته که امیدواریم تا پایان سال بتوانیم به 85 روستای دیگر نیز این خدمات را ارائه کنیم.

محمدی‌اقدم با اشاره به طرح‌های آبرسانی روستایی از محل اعتبار صندوق توسعه ملی گفت: اعتبارات صندوق توسعه ملی برای توسعه طرح‌های آب و فاضلاب روستایی بسیار مشکل‌گشا بوده است و امیدواریم با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی سخت و صعب و العبور روستاهای این منطقه بتوانیم سهم بیشتری از اعتبارات صندوق را دریافت کنیم.

وی افزود: هدررفت آب در بخش روستایی به دلیل فرسودگی شبکه‌های انتقال آب روستایی در این استان به حدود 28 درصد می‌رسد.

وی تصریح کرد: متاسفانه عمده روستاهای ما از نظر تأسیسات آبرسانی فرسوده بوده و جزو روستاهای سطح درجه 2 هستند، به همین دلیل تخصیص بودجه‌ای برای نگهداری از این تأسیسات می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت تمام شده برای هر لیتر آب در روستاهای استان 714 تومان است، در حالی‌که هر لیتر آب حدود 117 تومان برای شرکت آب و فاضلاب عایدی دارد.

وی در ادامه با اشاره به سختی‌ها و مشکلات آبرسانی به روستاهای محروم مرزی استان اظهار داشت: یکی از پروژه‌های سخت و پرمشقتی که از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی اجرا شده طرح آبرسانی به 16 روستای بورالان در منطقه آزاد ماکو است که تاکنون حدود 4 میلیارد تومان هزینه شده است.

محمدی‌اقدم تأکید کرد: این روستاها در یکی از حساس‌ترین و البته صعب‌العبورترین مناطق استان قرار گرفته و در حد فاصل مرز ایران با سه کشور همسایه یعنی آذربایجان، ترکیه و ارمنستان قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: کل اعتبار اختصاص یافته برای آبرسانی به روستاهای بورالان حدود 7 میلیارد تومان است که از این میزان حدود 4 میلیارد به 10 روستا تخصیص یافته و بقیه مربوط به 6 روستای باقیمانده این منطقه است که امید. واریم تا دهه فجر امسال عملیات آبرسانی به این روستاها نیز انجام شود.

وی در ادامه با اشاره به سختی‌های این پروژه گفت: برای آبرسانی به 16 روستای منطقه بورالان حدود 5 ایستگاه پمپاژ آب با 54 کیلومتر خطوط انتقال و بیش از 42 شبکه توزیع قرار دارد.

وی تأکید کرد: در برخی از این نقاط لازم بوده آب تا 750 متر ارتفاع پمپاژ شود تا بتوان آن را به ایستگاه بعدی رساند.

محمدی‌اقدم در پایان گفت: شاید اگر اعتبارهای صندوق توسعه ملی اختصاص نمی‌یافت بسیاری از این روستاهای مرزی منطقه تا امروز خالی از سکنه می‌شدند و بالطبع این امر می‌توانست باعث خالی شدن بسیاری از روستای نقطه صفر مرزی تا صدها کیلومتر می‌شد.

منبع:ایلنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید