Performancing Metrics

آغازطرح کاهش وزن مرغ از آذر | اتاق خبر
کد خبر: 377327
تاریخ انتشار: 2 آبان 1395 - 18:18
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی از اجرای طرح کاهش وزن و سن کشتار مرغ‌های گوشتی از یکم آذرماه امسال در سراسر کشور خبر داد.

اتاق خبر: حسن رکنی اظهارداشت: در فاز نخست اجرای این طرح برای کاهش سن کشتار و اصلاح وزن مرغ‌های گوشتی به وزن یک کیلو و ۸۰۰ گرم تا ۲ کیلو و ۲۰۰ گرم و حداکثر سن کشتار ۴۵ روزه اقدام می‌شود.

وی افزود: در افق اجرای این طرح در فروردین سال ۱۳۹۷، واحدهای پرورش مرغ گوشتی باید به وزن کشتار حدود یک کیلو و ۲۰۰ گرم و سن ۳۵ روزه نزدیک شوند.

رکنی با بیان این که طرح کاهش وزن و سن کشتار مرغ‌های گوشتی هر سه ماه یک بار پایش شده و با شرایط جدید تصمیم گیری می‌شود، گفت: در هر فاز سه ماهه، دستورالعمل‌های اصلاح وزن و سن کشتار مرغ بهینه خواهد شد.

وی هدف از اجرای این طرح را بهبود بهره‌وری، کاهش ضایعات، توسعه صادرات و بهبود شرایط بهداشتی فرآیند تولید تا عرضه برشمرد.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی، استقبال تولیدکنندگان مرغ گوشتی را از این طرح مثبت ارزیابی و تصریح کرد: اجرای این طرح در راستای مصلحت ملی، منافع اقتصادی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان صورت می‌گیرد.

وی گفت: در این طرح علاوه بر افزایش کیفیت گوشت مرغ، با کاهش ضریب تبدیل دان به گوشت موجب صرفه جویی واردات خوراک طیور به کشورخواهیم شد.

افزایش ۱۰ درصدی تولید با بهره برداری بهینه از خوراک طیور

وی افزود: اجرای این طرح می‌تواند حداقل ۵۰۰ هزار تن صرفه جویی در مصرف خوراک طیور در سال ایجاد کند لذا با عملیاتی شدن طرح مذکور و کاهش سن کشتار از هدر رفت خوراک طیور و در پی آن واردات جلوگیری می‌شود.

رکنی در ادامه داد: جلوگیری از هدر رفت خوراک طیور و احتساب ضریب تبدیل عدد ۲، نزدیک به ۲۰۰ هزارتن توان تولید گوشت مرغ را افزایش می‌دهد که این رقم ۱۰ درصد به تولید این محصول می‌افزاید.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، اصلاح وزن و سن کشتار مرغ گوشتی را برای دستیابی بیشتر به بازارهای جهانی اجتناب ناپذیر و مهم دانست و خاطرنشان کرد: در تجارت جهانی، مرغ‌های سایز با وزن حداکثر یک کیلو و ۲۰۰ گرم مبادله می‌شود در حالی که در واحدهای تولیدی کشور، وزن مرغ‌های گوشتی بالای دو کیلوگرم است.

وی گفت: در حال حاضر سالانه نزدیک به ۷۰ تا ۸۰ هزارتن گوشت مرغ منجمد با وزن یک کیلو و ۲۰۰ تا یک کیلو و ۶۰۰ گرم از کشور صادر می‌شود.

رکنی میزان تولید جهانی گوشت مرغ را حدود ۱۰۸ میلیون تن عنوان کرد و اظهار داشت: از این رقم نزدیک به ۱۰ میلیون تن مرغ سایز در بازارهای جهانی تجارت می‌شود.

وی اجرای طرح کاهش وزن و سن کشتار مرغ گوشتی را در تمام واحدهای تولیدکننده عملی دانست و همچنین  بر فرهنگ سازی برای مصرف گوشت مرغ با وزن پایین‌تر در کشور تاکید کرد.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی درباره سرنوشت مرغ‌های تولید شده با وزن بالا بعد از زمان مقرر، تصریح کرد: مرغ‌های بالاتر از سایز تولید شده بعد از اجرای طرح می‌توانند به صورت قطعه بندی در بازار عرضه شوند.

وی ادامه داد: شرکت پشتیبانی امور دام نیز می‌تواند این قطعات را خریداری و برای تنظیم بازار گوشت مرغ استفاده کند ضمن اینکه ما شرایط اجرای این طرح را به گونه‌ای در نظر گرفته‌ایم تا کار به راحتی انجام شود.

رکنی گفت: دستورالعمل‌های طرح کاهش وزن و سن کشتار مرغ گوشتی به امضای معاونت امور تولیدات دامی و ریس سازمان دامپزشکی کشور رسیده و به استان‌های کشور نیز ابلاغ شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: اجرای بخشی از دستورالعمل‌های این طرح به همکاری دامپزشکان مستقر در کشتارگاه‌های کشور و بخشی دیگر هم به همکاری پرورش دهندگان و تشکل‌های تولیدی طیور نیاز دارد.

محدودیت ورود مرغ‌های درشت به میادین میوه و تره بار بعد از اجرای طرح

وی به آماده بودن مقدمات اجرای این طرح در استان‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: فازهای سه ماهه این طرح، متناسب با شرایط هر استان عملیاتی می‌شود.

رکنی تصریح کرد: اجرای طرح کاهش وزن و سن کشتارمرغ گوشتی با هماهنگی تعاونی‌ها، اتحادیه‌ها و زنجیره‌های تولید طیور انجام می‌گیرد.

وی گفت: ۱۲ درصد تولید طیور در بخش زنجیره‌های تولید سازماندهی و مابقی توسط مرغداران به طور پراکنده انجام می‌شود.

رکنی همچنین از هماهنگی معاونت امور دام با میادین میوه و تره بار برای ایجاد محدودیت ورود مرغ‌های درشت به این میادین در راستای اجرایی شدن طرح خبر داد.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید