Performancing Metrics

نخستین مرکز تخصصی مشاوره تئاتر ایران افتتاح شد | اتاق خبر
کد خبر: 377343
تاریخ انتشار: 3 آبان 1395 - 06:12
نخستین مرکز تخصصی مشاوره تئاتر با حضور جمعی از هنرمندان و دانشجویان در تئاتر مستقل تهران افتتاح و فعالیت‌های این مرکز تشریح شد.

به گزارش اتاق خبر، مراسم آغاز به کار نخستین مرکز تخصصی مشاوره تئاتر 1 آبان‌ 1395 با حضور فرهاد مهندس پور، محمدحسن معجونی، علی اصغر دشتی، سیامک احصایی و جمعی از هنرمندان و دانشجویان تئاتر در مرکز تئاتر مستقل تهران برگزار شد.

 

مصطفی کوشکی مدیریت تئاتر مستقل تهران در ابتدای این مراسم که کاملاً صمیمانه برگزار گردید، گفت : ایجاد این مرکز اتفاق مهمی به شمار می‌رود، طی هفت‌ماه گذشته جلسات متعددی را با اصغر دشتی داشتیم تا فضای آموزشی مناسبی را ایجاد کنیم. قصد ما بالا بردن کیفیت کارهاست نه درآمدزایی.
 
بعد از آن فرشاد فزونی به اجرای قطعه ای مدرن و با استفاده از آوا پرداخت.

اصغر دشتی مدیر مرکز تخصصی مشاوره تئاتر با ارائه توضیحاتی در مورد اهداف و بخش‌های مختلف این مرکز گفت: ما از طریق رسمیت بخشیدن به امر مشورت و گفت‌وگو در هنر، با استفاده از مشاوران متخصص در شاخه‌های مختلف مربوط به بافت و هنر اجرا فعالیت می‌کنیم. 
 
کارگردان نمایش متاستاز افزود: افزایش فعالیت دانشجویان و جامعه جوان تئاتر در ارائه محصولات فرهنگی و نیاز به افزایش کیفیت محصولات از آنجا که دانشجویان و جامعه جوان تئاتر و هنر اجرا برای ارتقا کیفیت امکان دسترسی به مشاوران مورد نظر خود را ندارد. ما از طریق سهل کردن دسترسی دانشجویان و جوانان به مجموعه‌ای متنوع از مشاوران متخصص در شاخه‌های مختلف و موثر در امر تولید، امکان انجام گفت‌وگوهای رو در رو را در یک فضای مناسب تا رسیدن به نتیجه مطلوب و در حد نیاز برای آنها فراهم می‌آوریم. 
 
دشتی در ادامه تصریح کرد: در بسیاری موارد بسیاری تلاش می‌کنند تا بتوانند با افرادی صحبت کنند، اما به آنها دسترسی ندارند، بنابراین ما این روند را آسان می‌کنیم. در مشاوره‌های خصوصی این امکان را فراهم می‌آوریم تا مشاور؛ در باب موضوع مشخصی گفت‌وگو کنند. در بخش دوم کارگاه مشاوره راه‌اندازی می‌کنیم. در این راستا سعی می‌کنیم آموزش و مشاوره با هم ترکیب شوند. فراخوان‌های مختلفی منتشر می‌شود که در هر کدام آنها پنج پروژه پذیرفته می‌شوند. به عنوان مثال در کارگاه مشاوره کارگردانی، فراخوان اعلام می‌شود و افرادی که کارهای‌شان به فراخوان نزدیک است درخواست می‌دهند، از میان آنها پنج پروژه پذیرفته می‌شود. به مدت 6 ماه جلساتی برگزار می‌شود تا در نهایت به اجرایی کامل برسند. در این مرحله ما در تئاتر مستقل تهران، خارج از زمان رسمی اجراها، به هر پروژه سه اجرای رسمی خواهیم داد. از مدیران سالن‌های خصوصی، مدیران فستیوال‌ها، خبرنگاران و هنرمندان دعوت و اهمیت آن پروژه را برای‌شان تشریح می‌کنیم. امیدواریم بعد از این مدت این افراد خریدار این آثار باشند تا در سالن‌های آنها به صحنه بروند یا اگر مایل به حمایت هستند این کار را انجام دهند. 
 
بخش بعدی برنامه را دشتی با معرفی اساتید و مشاوران در بخش های مختلف آغاز نمود.
 
مشاوران تخصصی

کارگردانی: 

فرهاد مهندس‌پور، محمدحسن معجونی، سعید بهنام، حمید پورآذری، علی اصغر دشتی 

فرهاد مهندس‌پور به عنوان نماینده این کارگاه برای سخنرانی دعوت شد و گفت: ما در بخش آموزش با کمبودهایی روبه‌رو هستیم که امکان دارد مرکز مشاوره در جهت رفع و بهبود آن فعالیت‌هایی را انجام دهد. یکی از این کمبودها بخش تئوریک است. تئاتر با انسان و جامعه سر و کار دارد. ما با گستره بزرگی روبه‌رو هستیم، شاید انتظار درستی نباشد که در تمام زمینه‌ها کار کند و مرکز مشاوره در این زمینه کار است. 
 
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: اینجا امکانی است تا افراد در حوزه‌های خود جمع و با هم حرف بزنند. ما مصادره به مطلوب می‌کنیم و به همان سرعت هم به ما برمی‌خورد. حرف زدن برای ما غیرممکن است، در واقع امکان گفت و گو را از دست داده‌ایم. بیشترین سهمی که از گفت و گو در گذشته وجود دارد دشمنی و دسته‌بندی شدن است. این مرکز می‌تواند آدم‌هایی با دانش‌های مختلف را دور هم جمع کند تا درباره تئاتر گپ بزنند. 
 
نمایشنامه نویسی

چرم‌شیر - افروز فروزند

همچنین علی اصغردشتی در ادامه از برگزاری کارگاهی توسط علیرضا نادری در لواسان خبر دا.
 
طراحی صحنه

سیامک احصایی - منوچهر شجاع - رضا مهدی‌زاده

سیامک احصایی درخصوص اهمیت مشاوره در تئاتر تصریح کرد: در هر رشته و بخشی می‌توان مشاوره داد. تجربه نشان داده افرادی که همیشه در کنار هم قرار می‌گیرند کمتر یکدیگر را درک می‌کنند. امیدوارم این مرکز سبب ارتباط و کار بهتر شود. 
 
طراحی لباس

گلناز گلشن - شیما میرحمیدی - ندا نصر
 
تئاتر عروسکی

زهرا صبری - مریم معینی - محمدحسن معجونی

طراحی و مهندسی صدا

آیدن الفت و بامداد افشار

آیدین الفت پس از حضور روی صحنه اذعان کرد: صد سال از ایجاد مهندسی صدا در دنیا می‌گذرد. این رشته فراتر از آن چیزی است که همیشه به آن نگاه می‌کنند و نیازمند شناخت و بودجه زیادی است. امیدوارم این مرکز زمینه‌ای برای آشنایی با این تکنولوژی باشد. 
 
موسیقی

بابک میرزاخانی - آنکیدو دارش - فرشاد فزونی

پرفورمنس آرت
 
محمد باقر ضیایی - امیر راد - رامین اعتماد بزرگ - علی اتحاد - آشا صدر

محمد باقر ضیایی هنرمند پرفورمنس و هنرهای تجسمی ایران پس از دعوت از سوی دشتی روی صحنه آمد و گفت: ارتباط هنرهای تجسمی و تئاتر وجود ندارد. امیدوارم این مرکز به ما این امکان را بدهد تا بتوانیم به تعریف درستی از این هنر دست پیدا کنیم و و رابطه آنها را توضیح بدهیم. ما در این حوزه 60 سال از دنیا عقب هستیم. 
 
در پایان این مراسم پروین هادی نیا برای بریدن کیک افتتاحیه دعوت شد و پس از آن مدعوین در لابی تالار مورد پذیرایی قرار گرفتند.
 
میزان   
نظرات
ADS
ADS
پربازدید