Performancing Metrics

هزینه‎‎های اجرای فاز دوم آزادگان شمالی کاهش می‌یابد | اتاق خبر
کد خبر: 377512
تاریخ انتشار: 4 آبان 1395 - 00:12
مجری طرح توسعه آزادگان شمالی با اشاره به مذاکره با شاخه بین المللی شرکت ملی نفت چین (سی‎ان‏‎پی‎سی‎آی) برای فاز دوم این میدان گفت: با توجه به شرایط پسابرجام انتظار داریم هزینه اجرای پروژه کاهش یابد.

اتاق خبر: کرامت بهبهانی اعلام کرد: برداشت کنونی نفت خام از میدان آزادگان شمالی به روزانه ٧٥ هزار بشکه رسیده و تولید تجمعی در این میدان از مرز ١١ میلیون بشکه گذشته است.

طرح توسعه میدان مشترک آزادگان شمالی در ٢ فاز و هریک با ظرفیت تولید ٧٥ هزار بشکه نفت در روز اجرا می‌شود که با بهره‌برداری از آن‎ها، برداشت نفت خام از آزادگان شمالی در مجموع به ١۵٠ هزار بشکه در روز می رسد.

شاخه بین المللی شرکت ملی نفت چین (CNPCI) پیمانکار اجرای فاز نخست توسعه میدان آزادگان شمالی در قالب قرارداد بیع متقابل است. براساس قرارداد اولیه، در صورت توافق میان شرکت ملی نفت ایران و این شرکت چینی، فاز دوم توسعه این میدان نیز به شرکت «سی ان پی سی آی» واگذار خواهد شد.

بهبهانی با بیان این که مذاکره با «سی ان پی سی آی» برای توسعه فاز دوم این میدان ادامه دارد، گفت: بیشترین بحث‌ها درباره مطالعات تحت الارضی، حجم ذخایر درجا و مقدار برداشت از فاز دوم این میدان است.

مطالعات اولیه فاز دوم از سوی شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) نشان می‌دهد حجم ذخایر نهایی این میدان حدود ٦,٣ میلیارد بشکه است.

مجری طرح توسعه آزادگان شمالی با اشاره به شرایط پسابرجام و تاثیر آن در اجرای فاز دوم این میدان، اظهار کرد: بدون شک شرایط همکاری در فاز دوم به‎واسطه شرایط پسابرجام متفاوت خواهد بود.

وی ادامه داد: براین اساس انتظار داریم هزینه‌های اجرای پروژه کاهش یابد و دسترسی به فناوری‌های روزآمد آسان شود و حتی اگر لازم باشد از فناوری‌های نو استفاده کنیم.

بهبهانی تاکید کرد: پیمانکاران خارجی برای توسعه میدان‌های مشترک نفتی ایران ملزم به همکاری با شرکت های داخلی هستند.

میدان نفتی آزادگان شمالی بخشی از میدان نفتی آزادگان به شمار می رود که در حدود ١٢٠ کیلومتری غرب اهواز (غرب رودخانه کارون) در منطقه مرز مشترک ایران و عراق در جنوب غرب ایران واقع شده است.

منبع:ایلنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید