Performancing Metrics

کمتر از 60 درصد هزینه برق از مشترکان دریافت می‌شود | اتاق خبر
کد خبر: 377534
تاریخ انتشار: 3 آبان 1395 - 14:05
وزیر نیرو گفت: درحال حاضر کمتر از ۶۰ درصد از هزینه‌های انجام شده برای تولید برق را از مشترکین دریافت می‌کنیم به همین دلیل به ازای هر کیلووات ساعت مقادیر قابل توجهی به زیان این صنعت افزوده می‌شود.

اتاق خبر: حمید چیت‌چیان امروز - دوشنبه - در سی‌ویکمین همایش بین‌المللی برق ایران با بیان این که برای کاهش در قیمت تمام شده نیرو باید به دنبال تامین منابع ارزان‌قیمت همچون منابع مالی خارجی باشیم، اظهار کرد: قیمت فروش برق به مشترکان به‌طور متوسط در هر کیلووات ۶۶ تومان است که اختلاف زیاد فروش برق و خرید آن از نیروگاه‌های تجدیدپذیر به دلیل ترغیب افزایش سهم تولید برق انرژی تجدیدپذیر است.

وی در خصوص تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر، عنوان کرد: برای سال جاری ۱۰۰ مگاوات تولید برق از منابع تجدیدپذیر در دستور کار قرار گرفته که این میزان برای سال آینده به ۴۰۰ مگاوات افزایش خواهد یافت.

به گفته وزیر نیرو، در حال حاضر تولید نیروگاه‌های تجدیدپذیر در تمام جهان کاهش یافته و ایران نیز برای استفاده از این موقعیت سیاست‌های تشویقی را برای بخش خصوصی در نظر دارد که از این موارد می‌توان به خرید متوسط ۳۷۰ تومانی هر کیلووات برق تجدیدپذیر اشاره کرد.

چیت‌چیان با اشاره به تامین منابع مالی، اظهار کرد: به منظور کاهش قیمت تمام شده باید به دنبال تامین منابع مالی از راه‌های ارزان‌قیمت باشیم که در حال حاضر سودهای بانکی در داخل کشور از تامین منابع خارجی ارزان‌تر تمام می‌شود.

وی در خصوص چهار شهید صنعت برق که در روزهای اخیر در کشور عراق مورد حمله تروریستی داعش قرار گرفته‌اند، اظهار کرد: تامین امنیت این افراد به دست کشور عراق بود که جای تاسف دارد به افرادی که در راستای ایجاد رفاه برای کشور عراق تلاش می‌کردند حمله شده که این نشان از دوری این گروه از تمام آموزه‌های اسلامی است.

چیت‌چیان در خصوص دستاوردهای صنعت برق در سه سال گذشته ادامه داد: در ابتدا باید به این نکته توجه کنیم که صنعت برق تحت چه شرایطی به فعالیت خود ادامه داده بود. به طور مثال درحال حاضر این صنعت کمتر از ۶۰ درصد از هزینه‌های انجام شده برای تولید برق را از مشترکین دریافت می‌کند به همین خاطر به ازای هر کیلووات ساعت مقادیر قابل توجهی به زیان این صنعت افزوده می‌شود.

وزیر نیرو با بیان این‌که هزینه انشعابات در حدود هفت درصد تا ۴۴ درصد صورت گرفته دریافت می‌شود، اظهارکرد: درخصوص هزینه انشعابات در حدود هفت درصد الی ۴۴ درصد از هزینه‌های صورت گرفته از مصرف‌کنندگان دریافت می‌شود تکالیف قانونی برای دریافت مابه‌التفاوت این هزینه‌ها وجود دارد، با وجود این قوانین وزارت نیرو هزینه‌ای برای جبران این خلأ دریافت نکرده است.

چیت‌چیان بیان کرد: در سه سال اول خدمات دولت یازدهم شش هزار مگاوات ظرفیت جدید به این صنعت اضافه شد که درحدود ۲۰۰۰ مگاوات آن متعلق به پیک مصرف برق سال ۹۴ تا سال ۹۵ بوده است.

وزیر نیرو ادامه داد: اجرای جدی طرح ذخیره عملیاتی و کاهش حدود ۳۰۰۰ مگاواتی بار پیک با تلاش بخش توزیع، افزایش ظرفیت تولید برق از امکانات موجود تا سقف ۶۶۰ مگاوات، افزایش ظرفیت استفاده از خطوط انتقال با حفاظت ویژه، کاهش تلفات توزیع از بالای ۱۵ درصد به کمتراز ۱۱ درصد، ارتقاء ظرفیت آمادگی نیروگاه‌ها به ۹۸.۵ درصد از مهم‌ترین دستاوردهای سال‌های اخیر صنعت برق بوده است.

وی با بیان این‌که در این مدت ۱۰ هزار و ۸۳۰ مگاوات ظرفیت تولید برق در دست اجرا داشته‌ایم، افزود: این نیروگاه‌ها تمام مراحل مجوز، تامین منابع مالی، بستن قرارداد و فعالیت در سایت را پشت سر گذاشته و مشغول به کار شده است.

چیت‌چیان در خصوص نیروگاهی گازی گفت: در بخش نیروگاه‌های گازی نیز افزایش راندمان را داشته‌ایم، همچنین ظرفیت نصب و بهره برداری نیروگاه‌های تجدیدپذیر به میزان هفت برابر در سال جاری در مقایسه با سال گذشته افزایش داشته است.

وزیر نیرو با اشاره به وضعیت اقتصاد برق در ایران، بیان کرد: حرکت به سمت منطقی کردن قیمت برق یکی از اقدامات مثبت صورت گرفته تاکنون بوده که این امر کاهش بار بدهی‌های غیرمنطقی را به دنبال داشته، گفتنی است در این مدت توانستیم از پرداخت درآمد برق به عنوان پرداخت یارانه نقدی جلوگیری به عمل آوریم.

وی با بیان این‌که الگوهای جدیدی را در صنعت برق تدوین کرده‌ایم، تصریح کرد: حرکت به سمت کاهش هزینه تمام شده برق، کاهش تولید آلایندگی‌ها و گازهای گلخانه‌ای، تامین مالی از منابع خارجی، ارتقاء بازدهی نیروگاه‌ها، ایجاد رقابت واقعی و جلوگیری از مهندسی شدن قیمت‌ها، استفاده از منابع تجدیدپذیر، مسطح کردن منحنی گاز و استفاده از DG و CHP از نمونه برنامه‌های پیش روی این صنعت است.

به گفته چیت‌چیان، در این میان نباید از افزایش مشارکت مردم در مدیریت بار و مصرف، تسهیل خدمات به کمک شبکه اینترنت و موبایل، ارتقاء کیفیت برق و کاهش میزان خاموشی‌ها و موضوع توسعه صادرات غافل شویم.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید