Performancing Metrics

اختصاص 400 میلیارد ریال برای اجرای طرح های توسعه بنادر شرق هرمزگان | اتاق خبر
کد خبر: 377705
تاریخ انتشار: 5 آبان 1395 - 00:27
مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان با بیان اینکه تاکنون سه هزار میلیارد ریال در بنادر سه گانه سواحل مکران سرمایه گذاری شده است، گفت: دولت یازدهم نیز طی 2 سال 400 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح های توسعه بنادر شرق استان اختصاص داد.

اتاق خبر:محمد محسنی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران افزود: دولت تدبیر و امید به توسعه کشور و آبادانی سواحل مکران اهمیت زیادی قائل است؛ به تازگی توسعه این سواحل شتاب بیشتری گرفته و انتظار داریم دستگاه های اجرایی دیگر در این سواحل کارهای خود را آغاز کنند.
وی اظهارکرد: خوشبختانه ظرفیت های زیادی برای توسعه مراودات تجاری و مسافری در بنادر شرق استان هرمزگان (بندر جاسک، سیریک و تیاب) وجود دارد و رفت و آمد مردم این منطقه به کشورهای همسایه در رونق کسب و کار در سواحل مکران بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
مدیر اداره بنادر شرق استان هرمزگان گفت: بندر مهم سیریک در شرق استان با پسکرانه 80 هکتاری قابلیت پهلوگیری شناورهای بالای 10 هزار تن را دارد و با اتمام عملیات لایروبی بندر جاسک در بندر عمان این بندر به بزرگترین مرکز امداد و نجات کشور تبدیل خواهد شد و هم اکنون اسکله های این بندر آماده ورود شناورهای ناجی هستند و شناورها بزودی به ناوگان امداد و نجات دریایی کشور اضافه خواهد شد.
محسنی با بیان اینکه با رویکرد توسعه سواحل مکران سازمان بنادر و دریانوردی به دنبال فعال کردن بنادر شرق این استان است، گفت: تثبیت جمعیت در سواحل مکران به تامین امنیت دریایی کشور در منطقه کمک خواهد کرد بنابراین دولت در نظر دارد با افزایش ظرفیت های مناسب خلاء فعالیت های دریایی از بندرعباس تا چابهار برطرف شود .
وی با اشاره به سابقه بندر تیاب به عنوان نخستین بندر قدیمی ایران اظهارداشت: هم اکنون عملیات لایروبی این بندر با 100میلیارد ریال اعتبار در حال اجرا است تا بتوانیم از موقعیت های مناسب این بندر برای پهلوگیری شناورهای بزرگ استفاده کنیم و با ساخت انبارها ، محوطه ی بندرگاه برای نخستین بار این بندر را برای تامین سوخت شناورهای دریایی در مسیر آماده کنیم و یک مرکز آموزش دریایی دریانوردان نیز در این بندر راه اندازی شود .
محسنی در خصوص وضعیت بندر سیریک نیز گفت: این بندر 61 مایل دریایی (100 کیلومتری) با کشور عمان فاصله دارد و پس از بندر شهید رجایی دومین پسکرانه بندری را در استان هرمزگان به خود اختصاص داده است و وجود معادن شن و ماسه در این منطقه سبب خواهد شد صادرات محصولات شرق استان به جزایر جنوبی و کشورهای منطقه در این بندر متمرکز شود .
مدیر بنادر شرق استان هرمزگان اظهارداشت: هم اکنون ساخت یک اسکله به طول 200 متر با اعتباری بالغ بر 300 میلیارد ریال موافقت شده تا بتوانیم با هزینه کرد این اعتبارات شاهد پهلوگیری شناورهای بزرگ در این بندر باشیم و در نظر داریم اپراتوری این بندر را در سواحل مکران به بخش خصوصی واگذار کنیم .
محسنی با بیان اینکه بندر جاسک در سواحل مکران نیز از تمام زیرساخت های بندری برخوردار است ، گفت: با آمادگی یک سرمایه گذار در این بندر زمینه آغاز مراودات مسافری بین بندر جاسک با کشورهای جنوب خلیج فارس فراهم می شود زیرا این بندر تنها 90 مایل با مسقط پایتخت عمان فاصله دارد و مردم شرق استان هرمزگان می توانند صنایع دستی و برخی از محصولات دریایی خود را به کشورهای این منطقه صادر کنند .
وی با اشاره به ظرفیت های گردشگری دریایی استان هرمزگان اظهارداشت: هم اکنون روزانه با چهارهزار و 800 صندلی بیش از هفت هزار نفر می توانند از بندر حقانی به قشم و هرمز سفر کنند .
این مقام مسئول بیان کرد: روزانه ما می توانیم برای 20 هزار گردشگر دریایی در این مسیر سرویس خدمات مسافری ارائه دهیم اما در برخی از روزهای تعطیل سال به بیش از 40 هزار مسافر دریایی نیز در بندر شهید حقانی بندرعباس خدمات ارائه شده است.
وی تاکید کرد: سازمان بنادر و دریانوردی به توسعه بنادر تجاری و مسافری سواحل مکران اهمیت زیادی قائل است به طوری که از هم اکنون برای انجام سفرهای نوروزی سال 96 برنامه ریزی ما آغاز شده تا بتوانیم مسافران زیادی را در این ایام خدمت رسانی کنیم .
وی با بیان اینکه سال گذشته بین 14 تا 16 میلیون مسافر از بنادر استان هرمزگان به سفر دریایی رفته اند، گفت: هم اکنون 2 هزار و 200 صندلی نیز در این بنادر در هرهفته برای سفر مسافران به کشورهای امارات متحده عربی و عمان استفاده می شود.
وی از راه اندازی خط دریایی بین بندرعباس و کیش با 180 صندلی خبر داد و گفت: هم اکنون این شناور در هر هفته یک سفر از بندرعباس به کیش و بالعکس انجام می دهد و امیدواریم با افزایش استقبال از این سفر دریایی تعداد سرویس های این شناور را در این مسیر افزایش دهیم.
وی گفت: در مجموع از بندرعباس به قشم و هرمز 46 فروند شناور مسافری طبق استاندارد های مورد نیاز فعال هستند و سفرهای برنامه ای نیز از بندر جاسک به مسقط ، بندرعباس به دبی و بندرعباس به مسقط از برنامه های سفرهای خارجی بندر شهید حقانی و بندرجاسک است.
وی در پایان با اشاره به وضعیت مطلوب جابه جایی مسافران از بنادر استان هرمزگان به بنادر داخلی و کشورهای منطقه اظهارداشت: خوشبختانه با تلاش بنادر و دریانوردی شهید باهنر هیچ گونه حادثه ای در 2 سال اخیر در این زمینه بوجود نیامده است.

ایرنا

نظرات
ADS
ADS
پربازدید