Performancing Metrics

هزینه شبکه بانکی از درآمدها فزونی گرفت | اتاق خبر
کد خبر: 377912
تاریخ انتشار: 6 آبان 1395 - 00:33
با بررسی ۱۲ بانک در سال ۹۴ مشخص شد که درآمد شبکه بانکی ۱۸ درصد و هزینه‌ها ۳۰ درصد رشد داشته است که بر این اساس، ۳۵ درصد از درآمدهای بانکی را هزینه‌ها می‌بلعد.

اتاق خبر: محمد مظاهری گفت: یک بررسی نشان می‌دهد، بزرگترین ریسکی که بانک‌ها با آن مواجه آن هستند، سرمایه‌گذاری گسترده در شبکه شعب است و از آن طرف هم مشتریان و بانکدارها نیز بانکداری بدون شعبه را باور ندارند. بر این اساس، هشت هزار شعبه ۱۲ بانک مورد بررسی قرار گرفت که ۶۰ درصد هزینه‌های پرسنلی، هزینه اداری و استهلاک به شعب تعلق داده شده و این نتیجه حاصل شده که سهم هزینه‌های شعب ۳۸ درصد هزینه‌های بانکی است.

این کارشناس حوزه پولی و بانکی افزود: در این میان، در بانک‌های دنیا ۴۰ تا ۶۰ درصد هزینه‌های بانک مربوط به شعب می‌شود؛ بنابراین با این هزینه‌ها اگر شعب بانکها تبدیل نشوند، هزینه شعب بسیار ارتقاء می‌یابد که با این وجود، ۶۳ درصد بانک‌ها شعبه را محل اصلی کسب درآمد بانک می‌دانند.

وی تصریح کرد: بر اساس این بررسی، در بررسی از بانک مکزیکی مشخص شده که ۴۰ درصد تراکنش ها در وقت اداری انجام می‌شود؛ در حالیکه در ایران نیز ۳۹ درصد تراکنش‌ها در ساعت اداری انجام می‌شود و بنابراین هزینه میلیاردی شعب برای ۴۰ درصد تراکنش‌ها در ساعات اداری، منطقی نیست.

به گفته مظاهری، ۸۲ درصد از افرادی که شعبه برای آنها اهمیت دارد، فقط ماهی یکبار به شعبه بانک رجوع می‌کنند و بانک بدون شعب را قبول ندارند و چالش بعدی بانکداران هستند که ۶۲ درصد مدیران بانک هنوز باور دارند شعبه برای آنها محل درآمد است و در ایران نیز مدیران به شعبه باور دارند.

وی با بیان اینکه هزینه‌های شعب بانکی از درآمدهایشان بیشتر است، گفت: در بانکداری دیجیتال، دگرگونی شعب راهبرد بانک است و به اعتقاد اکسنچر ۵۰ درصد شعب بانکها سلف سرویس، ۳۰ درصد شعب بصورت فروشگاهی، ۱۵ درصد شعبه فول سرویس و ۵ درصد شعبه شعب خاص هستند.

مظاهری گفت: از  سال ۲۰۱۰ بانکها به موبایل بانک تمایل پیدا کردند اما از سال ۲۰۱۷ بانکداری ویدیویی برای بانکها مهم می‌شود و به سمت آن حرکت خواهند کرد که در این راستا، قیمت تمام‌شده فروش خدمات در این ابزار، یک سوم شعبه است.

منبع:مهر

نظرات
ADS
ADS
پربازدید