Performancing Metrics

گشایش نشست وزرای خارجه 'آیورا' در اندونزی با حضور نماینده ایران | اتاق خبر
کد خبر: 378035
تاریخ انتشار: 6 آبان 1395 - 15:42
نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه همکاری های منطقه ای حاشیه اقیانوس هند (آیورا) روز پنجشنبه با حضور یک مقام وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بالی اندونزی برگزار شد.

اتاق خبر:در این نشست که به ریاست 'رتنو مرسودی' وزیر خارجه اندونزی برگزار شد، 9 وزیر خارجه از 21 کشور عضو 'آیورا' از جمله 'مجید بیزمارک' مدیرکل امور بین ‌الملل، محیط زیست و توسعه پایدار وزارت امور خارجه کشورمان حضور داشتند.
رتنو مرسودی در این نشست که وزیران خارجه استرالیا، بنگلادش، کومور، سنگاپور، آفریقای جنوبی، سریلانکا، سومالی و امارات متحده عربی حضور داشتند در مورد فعالیت های اتحادیه همکاری های منطقه ای حاشیه اقیانوس هند که قرار است جاکارتا اسفند ماه امسال میزبان اجلاس سران آن باشد، سخنرانی کرد.
به نوشته تارنمای 'دتیک'، وی گفت دستکم دو سند در نشست بالی تولید می شود.
وزیر امور خارجه اندونزی در جمع 250 نماینده از 21 کشور عضو همچنین به تصویب پیشنهاد این کشور برای ایجاد کد استاندارد رفتاری به منظور رسیدگی به مشکلات مشترک در منطقه 'آیورا' اشاره کرد و گفت که این یک توافق نه تنها برای تقویت همکاری بین کشورهای عضو و منطقه گرایی در مرزهای اقیانوس هند است، بلکه تحقق یک برنامه واقعی است.
رئیس دستگاه دیپلماسی اندونزی که امروز جمعه پدرش را در 'سمارانگ' این کشور از دست داد و عزادار بود، در این نشست، گفت که وزارت امور خارجه کشورش در حال آماده کردن طرح عملی برای تقویت همکاری بین کشورهای عضو اتحادیه همکاری های منطقه ای حاشیه اقیانوس هند است تا از این به بعد سرعت اجرا و اقدام همکاری ها براساس برنامه کوتاه مدت و میان مدت ساده تر باشد.
این سند قرار است به مناسبت بزرگداشت بیستمین سالگرد تاسیس این اتحادیه اسفند ماه امسال به اجلاس سران در جاکارتا ارائه شود.
در این نشست نمایندگان آمریکا، انگلیس، ژاپن، آلمان، مصر، فرانسه و چین به عنوان 7 شریک گفتمانی 'آیورا' حضور داشتند.
وزیر امور خارجه اندونزی پس از سخنرانی محل نشست را به مقصد 'سمارانگ'
برای شرکت در آیین عزاداری پدرش ترک کرد.
پانزدهمین نشست وزرای اتحادیه آیورا نیز آبان ماه سال گذشته با شرکت کشورهای عضو و جمهوری اسلامی ایران به میزبانی اندونزی برگزار شد.
نشست اتحادیه همکاری های منطقه ای حاشیه اقیانوس هند برای نخستین بار سال 1995 توسط دولت موریس به منظور بحث و گفت وگو درباره افزایش همکاری های اقتصادی بین کشورهای حاشیه اقیانوس هند برگزار شد.
در سال 1996 دولت موریس منشور ایجاد اتحادیه همکاری های منطقه ای حاشیه اقیانوس هند را نهایی کرد و اندونزی، مالزی، سریلانکا، یمن، تانزانیا، ماداگاسکار و موزامبیک با پیوستن به این گروه اعضای آن را به 14 عضو رساندند.
ایران نیز در سال 1999 به عضویت این اتحادیه درآمد.
این اتحادیه بیش از دو میلیارد نفر جمعیت جهان را در برمی گیرد.
جمهوری اسلامی ایران نیز از سال 2005 میلادی (1384) به مدت 2 سال ریاست دوره ای اتحادیه را بر عهده داشت و با توجه به ریاست موفق ایران بر اتحادیه و همچنین مشکلات یمن برای میزبانی، ریاست ایران برای یک سال دیگر تمدید شد و هشتمین نشست اتحادیه نیز سال 2008 (1387) میلادی در تهران برگزار شد.
استرالیا، بنگلادش، کومور، هند، اندونزی، ایران، کنیا، ماداگاسکار، مالزی، موریس، موزامبیک، عمان، سیشل، آفریقای جنوبی، سنگاپور، سومالی، سریلانکا، تانزانیا تایلند، امارات متحده عربی و یمن اعضای این اتحادیه هستند.

ایرنا

نظرات
ADS
ADS
پربازدید