Performancing Metrics

167دستاورد سازمان تحقیقات کشاورزی تجاری سازی شد | اتاق خبر
کد خبر: 378997
تاریخ انتشار: 12 آبان 1395 - 00:59
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات و ترویج وزارت جهاد کشاورزی گفت که تا کنون 167 دستاورد این سازمان با انعقاد قرارداد با بخش خصوصی تجاری سازی شده است.

اتاق خبر:اسکندر زند روز سه شنبه درگردهمایی برنامه ریزی تحقیقاتی موسسه تحقیقات علوم باغبانی که در موسسه تحقیقاتی علوم باغبانی کشور، واقع در کرج برگزار شد، با اشاره به انعقاد 7 قرارداد تجاری سازی در این گردهمایی، افزود: تاکنون 160 دستاورد این سازمان تجاری سازی شده بود و اکنون با انعقاد این قرارداد این 7 دستاورد، بهانه ای برای تجاری سازی و ارتباط بیشتر با بخش خصوصی فراهم شده است.
وی اظهار داشت: قبل از این نیز موسسه اصلاح بذر با تجاری سازی 195 دستاورد و موسسه رازی با تجاری سازی بیش از 60 دستاوردش در این مسیر قدم برداشته اند.
وی با اشاره به ایجاد موسسه تحقیقاتی علوم باغبانی در یکسال اخیر، گفت: این موسسه یک ظرفیت به ظرفیت هایمان اضافه کرد به طوریکه در حوزه علوم باغبانی به یک سیاست گذار و رهبر نیاز داشتیم و دلیل آن کم توجهی به برخی حوزه های باغبانی بوده است.
وی با بیان اینکه این موسسه تحقیقاتی یک ظرفیت سیاست گذار ایجاد کرده، افزود: یکی از ظرفیت های این موسسه تبدیل 7 مرکز تحقیقاتی در حوزه های مختلف باغبانی به پژوهشکده است که اکنون باید در پی ارتقای استانداردها در حوزه باغبانی باشیم.
زند فعالیت ها در سازمان تحقیقات و ترویج کشاورزی را در سه برنامه اصلی شامل نوسازی، چابک سازی و افزایش اثربخشی عنوان کرد و بیان داشت: یکی از مهمترین برنامه ها در حوزه پژوهش، افزایش اثربخشی است.
وی به 6 کار اصلی در سازمان تحقیقات همچون تحقیق کاربردی، آموزش بهره برداران، ترویج کشاورزی، تولید و ارتقای بهره وری، مدیریت و حفاظت از ذخایر ژنتیک اشاره کرد و گفت: بایستی در تمام این حوزه ها افزایش اثربخشی به عنوان یک رکن اصلی مدنظر قرار گیرد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: ما معتقد بر این هستیم که علم عین ثروت است و اگر علم لاینفع نباشد ثروت است و در سازمان تحقیقات علوم لاینفع را از علوم منفعت دار جدا می کنیم و به علوم منفعت دار تاکید داریم.
وی افزود: بایستی تحقیقات ما اثربخشی اقتصادی داشته و بیشتر روانه مزرعه شود بنابراین تحقیقات لاینفعی نمی خواهیم که به نفع مردم، کشاورز و جامعه نباشد.
زند با اشاره به اینکه در سازمان تحقیقات 8-7 گلوگاه وجود دارد که به شدت آن را پایش می کنیم، اظهار داشت: یکی از این گلوگاه ها تبیین استراتژی ها و آینده نگری است.
وی با بیان اینکه از 17 هدف توسعه پایدار، 10 هدف مربوط به کشاورزی و از این تعداد 7 هدف از اهداف موسسات تحقیقاتی است، گفت: یکی از این اهداف بهبود وضعیت معیشت کشاورزان است به طوریکه همگام با این هدف درآمد کشاورزان گندم کار در سال زراعی 93 نسبت به 92 سه برابر افزایش داد.
وی افزود: افزایش معیشت کشاورزان با معرفی ارقام جدید کمک به رفع فقر در جامعه می کند.
رئیس سازمان تحقیقات و ترویج وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: یکی دیگر از اهداف موسسات تحقیقاتی افزایش عملکرد از طریق معرفی ارقام جدید باغی و به زراعی و کاهش تبعات زیست محیطی از طریق کارایی مصرف آب، کاهش گازهای گلخانه ای و جلوگیری از جنگل زدایی است.
وی گفت: تبیین این استراتژی ها باید بر اساس آینده نگری باشد و جابجایی اولویت ها عین اتلاف وقت است.
زند با اشاره به فعالیت کمیته های علمی و پایش این کمیته ها، افزود: در این کمیته ها چهار نوع طرح تصویب می شود که یکی طرح های قابل ترویج است، دیگری طرح های که منجر به فناوری شود و یا طرح های پایه های که منجر به ایجاد مقاله شود و آخرین آن ها کارهای مقدماتی است که منجر به یک کار اصولی شود.
وی اضافه کرد: در سازمان تحقیقات سالانه 150 دستاورد قابل ترویج داریم و حدود 30 دستاورد قابل تجاری سازی داریم ولی هنوز سامانه مقالات به روز نشده است که نتایج آن را داشته باشیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: انتقال یافته ها یکی دیگر از فعالیت ها در این سازمان است و پنج هزار نمونه ترویج شروع شده و 1200 مرکز خدمات می دهند و 10 هزار نفر که 80 درصد آن ها لیسانس و فوق لیسانس هستند را در عرصه ها مستقر کرده ایم.
وی گفت: کشور را به 10 هزار پهنه تقسیم کرده ایم و در خیلی از استان ها اجرا یا در حال اجرا است و سامانه اطلاعات پهنه ها در حال ثبت است و به زودی این سامانه آنلاین می شود تا اطلاعات هر پهنه به صورت آنلاین داشته باشیم.
زند تاکید کرد که هر مرکز خدمات باید یک محقق معین داشته و اکنون در 12 استان انجام شده و مابقی در حال انجام است زیرا باید یافته ها را به عرصه ها ببریم و به همین منظور یک تالار ترویج درست شده که تمام اطلاعات در آن موجود است.
وی یاد آور شد: حدود پنج هزار دستورالعمل و فیلم و ویدئو و انیمیشن در آن وجود دارد و از این به بعد حضور شما در این سامانه تالار ترویج برای ما مهم است تا تحقیقات و فعالیت های شما را در آن جستجو کنیم.
این مسئول گفت: این تالار رابط شما و ما با کشاورزان است ، نهضت اپلیکیشن در این بخش به صورت جدی دنبال می شود و باید دستورالعمل ها از طریق تلفن های همراه ارایه شود زیرا آینده تعلق به این تکنولوژی دارد.
وی تاکید کرد که موسسات تلاش کنند تا این نهضت و اپلیکیشین را آموزش دهند تا یافته هایمان را در تالار ترویج کنیم.
در حاشیه برگزاری این گردهمایی محققان و پژوهشگران نمایشگاهی از محصولات تحقیقاتی در بخش باغبانی دایر کرده اند.

ایرنا

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید