Performancing Metrics

سیاستمداران از بازی فرهنگ خارج شوند | اتاق خبر
کد خبر: 379013
تاریخ انتشار: 11 آبان 1395 - 15:31
صالحی امیری در مجلس:
وزیر پیشنهادی با بیان اینکه برای اولین بار نظام فرهنگی را آسیب شناسی کردند گفت:‌ اگر به من اعتماد کنید در خدمت فرهنگ، هنر و اصحاب فرهنگ خواهم بود و اگر مسئولیت ندهید باز هم در خدمت فرهنگ هستم.

اتاق خبر: سید رضا صالحی امیری در جلسه علنی نوبت عصر امروز (سه شنبه) در جریان بررسی صلاحیتش در مجلس ضمن قدردانی از رئیس‌جمهور برای معرفی به مجلس و تشکر از موافقان و مخالفان گفت:‌ فرهنگ به مثابه اکسیژن در فضای جامعه است و فرهنگ می‌تواند تمام انسان‌های تشنه را سیراب کند. فرهنگ رود جاری دائمی برای تعالی فضیلت انسان ها است.

وی با بیان ایکه فرهنگ چهار جلوه اساسی انسجام، شخصیت سازی، هویت بخشی و  سازگاری را به دنبال دارد، گفت:‌جامعه فرهنگی جامعه ای است که در آن انسجام حکمفرما است و انسان‌ها شخصیت والایی دارند. انسان‌ها با یکدیگر سازگارند و از این منظر مقام معظم رهبری تعبیر زیبا را فرمودند که فرهنگ هویت ملت است و همه چیز مترتب به فرهنگ است. فرهنگ اقتصاد، حاشیه و ذیل سیاست نیست در واقع اقتصاد سیاست، حاشیه و ذیل فرهنگ هستند که باید به این مسئله توجه کرد. نمی‌توان فرهنگ را از عرصه‌های دیگر منفک کرد که با این نگرش و گفتمان رهبری باید فرهنگ را معرفی کرد.

صالحی امیری با اشاره به سابقه کاری و فعالیت هایش گفت: نزدیک به ۲۰ سال از عمرم را صرف مطالبات فرهنگی، اجتماعی کردم. دورانی پر افتخار در دستگاه امنیتی بودم که مطالبات فرهنگی رسانه ای از وظایف دائمی ما بود. برای اولین بار نگاه نرم افزاری از دید امنیتی را انجام دادیم و با تاسیس ۱۰ مرکز مطالعاتی تلاش شد نگاه نخبگان،  اندیشمندان و هنرمندان در تصمیمات امنیتی دخیل شوند.

وی با اشاره به فعالیتش در کتابخانه ملی گفت:‌ در دوره سه ساله حضورم در کتابخانه ملی گفت‌وگوی فرهنگی را در کشور نهادینه کرده و با نخبگان این پیام را دارم که با گفت‌وگو می توان مشکلات را حل کرد. ریشه گفتگو مباحثه است و که مباحثه ثمره حوزه علمیه است.

 وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه اظهار کرد: من برای اولین بار نظام فرهنگی را آسیب شناسی کردم و ۴۳ آسیب را در آن برشمردم. همچنین ۲۳ آسیب را در ارشاد شناسایی کردم و شناخت نسبی از زمینی دارم که می خواهم روی آن قدم بگذارم.

وی افزود: ما در نظام فرهنگی زندگی می کنیم که مجموعه نهادها،‌ ساختارها و قوانین و روابط حاکم بر آن است. گفتمان غالب در این زمینه ، گفتمان مقام معظم رهبری است که نفی تحجر ، تصلب و جزم اندیشی از یک سو و  نفی ولنگاری فرهنگی از سوی دیگر و در واقع آزاداندیشی فرهنگی را پیگیری می‌کند. در ذیل این گفتمان، گفتمان آقای روحانی قرار دارد که در پایه اعتدال، عدالت، عقلانیت و دیانت فرهنگی استوار است.

صالحی امیری یادآور شد:‌ روح فرهنگ در جامعه ایران باید دینی باشد . همه حوزه های فرهنگ باید چارچوب های دینی را پاس بدارند و کسی نمی‌تواند از مرزهای دینی عدول کند. ما در یک نظام فرهنگی زندگی می کنیم که ملک مشاع است. یک ضلع آن سیاستگذاری فرهنگی است که بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد، یک ضلع مجلس، یک ضلع روحانیت،‌ مراجع و ائمه جمعه،‌ یک ضلع نهادهای عمومی مثل دانشگاه آزاد،‌ شهرداری‌ها، سازمان تبلیغات و ضلع دیگر نهادهای مردمی هستند. وزیر باید بداند که باید تعامل، سازگاری و همگرایی را در دستور کار قرار دهد.

وی با بیان اینکه اگر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نتواند با منظومه فرهنگی در جامعه سازوگار باشد دچار چالش می‌شود گفت:‌ اولین کار من در وزارت ارشاد در ۹ ماه آینده ایجاد ثبات و آرامش در محیط فرهنگی است چرا که توسعه در بستر اغتشاش و تنش شکل نمی‌گیرد. اصلاح طلب و اصولگرا، ولایتمدار و معتدل همه زیر سقف ولایت و انقلاب اسلامی و در یک دایره قرار دارند.

صالحی امیری با تاکید بر اینکه وزارت ارشاد نباید وارد عرصه کار سیاسی شود ، ادامه داد: غیرسیاسی کردن حوزه فرهنگ از جمله مسائلی است که آن را پیگیری می‌کنم. انتقال بازی از زمین سیاست به فرهنگ از مسائل مهم است و سیاستمداران باید از بازی فرهنگ خارج شوند که لازمه آن انسجام و تعامل است.

 همچنین با بیان اینکه انسجام و تعامل با خرده فرهنگ ها از مهمترین راهبردهای وی خواهد بود،  گفت: ما بدون درک یکدیگر نمی‌توانیم با هم همکاری کنیم. اقوام ایرانی واقعیت های این سرزمین هستند و ما نباید این سرمایه‌ها را انکار کنیم ما باید تنوع فرهنگی را به رسمیت بشناسیم وبدانیم همه زیر فرهنگ بزرگ ایران اسلامی زندگی می‌کنند. ما ضمن اعلام وفاداری به فرهنگ ملی،‌ تنوع فرهنگی را به رسمیت می شناسیم و می گوییم حق اقوام است که آنطور که فکر می‌کنند بیندیشند،  به زبان خود سخن بگویند و با آداب و رسوم خود پایبند باشند.

منبع: ایسنا

95103

نظرات
ADS
ADS
پربازدید