Performancing Metrics

حل معضلات اقتصادی خارج از ظرفیت کشور نیست | اتاق خبر
کد خبر: 379335
تاریخ انتشار: 14 آبان 1395 - 04:43
معاون اول رئیس جمهوری گفت: امروز مهمترین مساله کشورحل مسائل اقتصادی است ولی حل این مشکلات از ظرفیت کشور خارج نیست.

اتاق خبر:اسحاق جهانگیری روز پنجشنبه در مراسم افتتاح طرح تولید ریل ملی در ذوب آهن اصفهان افزود: تقارن 13 آبان با افتتاح ریل ملی در ذوب آهن قابل تامل است زیرا امام راحل حدود 60 سال پیش در مبارزه با کاپیتولاسیون قیام کردند و از آنجا بود که آمریکایی ها دشمنی خود را با ملت ایران آغاز کردند.
وی با اشاره به اعتراض دانش آموزان در 13 آبان 1357 به رژیم شاهنشاهی و تسخیر لانه جاسوسی در سال 1358 گفت: می توان نشان داد که دانش آموزان و دانشجویان هم می توانند سر منشاء یک حرکت استقلال طلبانه باشند.
وی افزود: مولفه های اقتصادی کشورمان باید از توان بالایی در مقایسه با رقبای منطقه ای برخوردار باشد.
جهانگیری شرایط کنونی مبارزه با استبکار را متفاوت از گذشته ارزیابی کرد و گفت : در این شرایط، مبارزه با استکبار، خدمت به کشور، نظام جمهوری و تلاش برای رونق اقتصادی کشور است.
وی با اشاره به ظرفیت های طبیعی موجود در کشور از جمله نفت و گاز گفت: استفاده از این ظرفیت ها بویژه سرمایه عظیم تحصیلکرده می تواند در اداره کشور تاثیرگذار باشد و باید قدر سرمایه های نیروی انسانی مجرب خود را بیشتر بدانیم.
جهانگیری با تاکید بر اینکه نباید اجازه دهیم که امید مردم از بین برود، افزود: باید اجازه دهیم ملت از ظرفیت های خود استفاده کند.
معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه کشورمان ظرفیت های زیادی دارد که در اختیار کشورهای دیگر نیست، گفت: کلید ما برای مقابله با چالش ها مدیریت درست این ظرفیتهاست.
وی افزود: چه کسی فکر می کرد بتوانیم تورم 40 درصد را به زیر 10 درصد برسانیم و در مذاکره با 6 کشور ابرقدرت دنیا سرافراز بیرون آییم.

*** توسعه شبکه ریلی از مهمترین اولویت های دولت است
جهانگیری با اشاره به ایجاد راه آهن در کشور در سال 1307 گفت: باید در دهه های 40 و 50 ریل تولید می کردیم که این اتفاق نیفتاد ولی توسعه شبکه ریلی در زمان حاضر از مهمترین اولویت های دولت و شخص رئیس جمهوری است.
وی به تفاوت های حمل و نقل ریلی با جاده ای اشاره و اضافه کرد: حجم صادرات و واردات به کشور که رقمی بالای 60 میلیون تن در سال است قابل جایجایی با شبکه جاده ای نیست و باید شبکه ریلی را به سراسر کشور توسعه دهیم.
وی با تاکید بر اینکه شهرهای بزرگ کشور باید مترو و شبکه ریلی داشته باشند، تصریح کرد: حفظ محیط زیست بدون توسعه ریل امکان پذیر نیست.
معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه هیچ کشوری در منطقه تولید ریل ندارد و این موضوع از مزیت های کشورمان است، گفت: سیاست های بخش واردات ریل به عهده وزارت صنعت است که می تواند با تعیین تعرفه های مناسب امکان واردات ریل را به صفر برساند.
وی همچنین با اشاره به مشکل های مالی ذوب آهن تصریح کرد: در مقطعی شرکت ذوب آهن بسیار سود ده بود و طرح های توسعه فولاد کشور را بر عهده داشت اما اکنون بدهی 66 هزارمیلیارد ریالی این شرکت، نگران کننده است.
جهانگیری با اشاره به خصوصی شدن ذوب آهن تاکید کرد: در شرایط حاضر مدیران نباید چشم به دست دولت داشته باشد زیرا باید مجموعه خود را مدیریت کنند و راهکار ارائه دهند.
وی افزود: اطمینان دارم با تلاش کارکنان ذوب آهن این شرکت از مشکل ها نجات می یابد.
معاون اول رئیس جمهوری همچنین به موضوع آب و محیط زیست نیز اشاره و اظهار کرد: از صنعت استان اصفهان انتظار داریم که خود را با بی آبی وفق دهد.
وی با اشاره به گلایه کشاورزان استان از قطع آب پیشنهاد کرد که ذوب آهن از پساب زرین شهر و دیگر شهرهای استان برای برنامه های توسعه صنعتی خود استفاده کند.
جهانگیری با ابراز رضایت از اقدام های زیست محیطی در سه سال گذشته در استان اصفهان، افزود: تعداد روزهای سالم نسبت به سال 92 ، سه برابر شده که این مساله بدلیل مصرف بنزین یورو 4 ، ممنوعیت مصرف سوخت مازوت در نیروگاه ها ، افزایش بزرگراه ها و راه اندازی مترو بوده است.
وی ادامه داد: انتظار دارم در توسعه استان اصفهان به مساله آب و محیط زیست توجه شود زیرا سلامت مردم را نباید در معرض خطر قرار داد.
وی با تاکید بر اینکه نمی توان اصفهان را از صنعتی شدن محروم کرد، تصریح کرد: این امر با تلاش دانشگاه ها و شرکت های دانش بیان امکان پذیراست.
واحد تولید ریل ملی و ایستگاه ریخته گری شماره 5 ذوب آهن اصفهان روز پنجشنبه با حضور معاون اول رئیس جمهوری به بهره برداری رسید.
ایستگاه ریخته گری شماره 5 با ظرفیت اسمی یک میلیون تن درسال، باقرارگرفتن درمدارتولید، ظرفیت تولیدشمش شرکت ذوب آهن اصفهان را به سه میلیون و 600 هزارتن افزایش خواهد داد.
برای اجرای این طرح 10 میلیون یور و300 میلیارد ریال هزینه شده و هدف از اجرای آن جذب کامل چدن تولیدی بخش کوره بلند است.
علاوه بر این واحد تولید ریل ملی با مشخصه فنی (UIC60) به عنوان بزرگترین واحد تولید ریل آهن در خاورمیانه با ظرفیت اسمی 400 هزار تن ریل در محل ذوب آهن به طور رسمی به بهره برداری رسید.
برای اجرای طرح تولید ریل ملی در ذوب آهن اصفهان 28.2 میلیون یورو اعتبار ارزی و 573 میلیارد ریال اعتبار ریالی هزینه شده است.
شرکت ذوب آهن اصفهان با ظرفیت تولید 2.8 میلیون تن انواع مقاطع فولادی ساختمانی و صنعتی در 45 کیلومتری جنوب غربی اصفهان قرار دارد.
معاون اول رئیس جمهوری روز گذشته به همراه شماری از وزیران دولت وارد اصفهان شد.
در این سفر دو روزه شماری از طرح های اقتصادی و عمرانی و نیز ورزشگاه نقش جهان و گام دوم قطار شهری اصفهان افتتاح شد.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید