Performancing Metrics

با تغییر رییس‌جمهوری در آمریکا برای برجام اتفاقی نمی‌افتد | اتاق خبر
کد خبر: 379719
تاریخ انتشار: 17 آبان 1395 - 05:00
محمد جمشیدی:
عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای سعید جلیلی درباره سرنوشت برجام در دولت آینده آمریکا اظهار کرد: اتفاق خاصی برای برجام در صورت انتخاب هر یک از کاندیداهای جمهوری‌خواه و دموکرات نمی‌افتد.

ترامپ کلینتون

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا،‌ نشست "پیامدهای راهبردی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا" با حضور فواد ایزدی،‌ محمد جمشیدی و ناصر هادیان در محل شورای راهبردی روابط خارجی برگزار شد.

محمد جمشیدی استاد دانشگاه در این نشست با بیان این‌که ترامپ به عنوان فردی که سیاستمدار نیست و تاجر مسلک است تاکنون خوب عمل کرده گفت: ترامپ بهتر از آنچه تصور می‌شد در مناظره‌ها و آراء عمومی خودش را نشان داده است. البته در آراء الکترال وضعیت متفاوت است و هیلاری کلینتون فاصله قابل توجه زیادی در این آراء نسبت به ترامپ دارد.

وی تاکید کرد که کلینتون راه‌های زیادی برای پیروزی در انتخابات دارد اما ترامپ نه.

این استاد دانشگاه با اشاره به رشد و نمود چشمگیر پوپولیسم در این دوره از انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا اظهار کرد: مهمترین تحول در این دوره فرایند اجتماعی است که در بستر انتخابات شکل گرفته است. پوپولیسمی که شاهد هستیم همان دموکراسی و رفتار مردمی است. به نظرم این جریان حرکتی اجتماعی و ضد سیستم مسلط در آمریکا است. ترامپ امروز کاندیدایی است که ضد سیستم عمل می‌کند.

جمشیدی تصریح کرد که فرایند اجتماعی شکل گرفته در روند انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا لزوما بعد از انتخابات از بین نخواهد رفت.

وی در ادامه یکی از مناقشه‌های جدی بین نخبگان و سیاستمدارن آمریکا را موضوع چشم‌انداز بین‌المللی آمریکا دانست و افزود: آمریکا در دو دوره ریاست‌جمهوری بوش و اوباما همواره به دنبال تغییر نقش‌اش در دنیا بوده است؛ بوش با نظامی‌گری و اوباما در قالب رهبری دنیا. این تمایل به تغییر نقش ناشی از تحولات بین‌المللی و تغییر ظرفیت‌های داخلی آمریکاست. در عین حال این مساله که آمریکا چه تصویری از خود در دنیا ارایه دهد یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و چالش‌هاست.

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در دوران مدیریت سعید جلیلی بر پرونده هسته‌ای کشورمان درباره سرنوشت برجام در دولت آینده آمریکا اظهار کرد: اتفاق خاصی برای برجام در صورت انتخاب هر یک از کاندیداهای جمهوری خواه و دموکرات نمی‌افتد. به نظر من ترامپ نگفت که برجام را پاره می‌کند بلکه بیشتر قایل به از "نو مذاکره‌ کردن" است و کلینتون هم معتقد است که برجام توانسته برنامه هسته‌ای ایران را کنترل کند اما باید مراقب ابعاد پنهانی برنامه هسته‌ای ایران بود. هر دو طرف معتقدند که برجام به نفع آمریکاست.

وی تاکید کرد که با تغییر رییس‌جمهوری در آمریکا بازی درباره برجام بهم نمی‌خورد. با این حال به نظر کلینتون در برابر ایران از سیاست منسجم‌تری برخوردار است تا ترامپ. کلینتون و تیم سیاست خارجی‌اش معتقد است باید تحریم‌ها علیه ایران در منطقه را به نفع عربستان افزایش داد. کلینتون قدرت اجماع‌سازی علیه ایران را دارد توانایی که ترامپ ندارد. در منطقه کلینتون تندتر است و ترامپ بیشتر در کنسرت قدرت‌های بزرگ حرکت می‌کند.

انتهای پیام/

کد: 94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید