Performancing Metrics

ارزیابی مثبت از عملکرد قوای سه گانه در اجرای سیاست‌های مقام معظم رهبری | اتاق خبر
کد خبر: 379724
تاریخ انتشار: 17 آبان 1395 - 05:55
در همایش سیاست‌های کلی محیط زیست مطرح شد
رئیس کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام و معاون پارلمانی سازمان حفاظت محیط زیست عملکرد قوای سه گانه کشور در زمینه سیاست‌های کلی محیط زیست را مثبت ارزیابی کرد.

دکتر مجابی معاون سازمان محیط زیست

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، محمد مجابی در همایش سیاست‌های کلی محیط زیست؛ اجرا و نظارت که امروز در محل مجلس قدیم با حضور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، ‌دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام،‌ دادستان کل کشور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و نائب رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: در آستانه سالگرد ابلاغ سیاست‌های کلی محیط زیست توسط مقام معظم رهبری هستیم و مطالبات ایشان در سخنرانی 17 اسفند سال 93 باعث شد اقدامات وسیعی برای پاسخ به این مطالبات صورت گیرد. در فاصله کمتر از شش ماه از این سخنرانی تصویب سیاست‌های کلی محیط زیست در مجمع تشخیص مصلحت نظام شکل گرفت.

وی با بیان اینکه سه سال است که به دستور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و هماهنگی دبیر این مجمع، کمیته محیط زیست مجمع فعالیت می‌کند افزود: بیش از 70 نفر از متخصصان محیط زیست از سه قوه و نیروهای مسلح به تهیه پیش نویس سیاست‌های کلی محیط زیست پرداختند.

مجابی با تاکید بر اینکه آیت الله هاشمی رفسنجانی در تدوین سیاست‌ها راهنمایی‌های کاربردی داشته‌اند گفت: ایشان در تک تک سیاست‌ها ما را راهنمایی کردند برای مثال در موضوع مربوط به دیپلماسی محیط زیست اشتباهی صورت گرفته بود که با تدبیر ایشان اصلاح شد.

وی افزود: بعد از تصویب سیاست‌ها و ابلاغ آن توسط مقام معظم رهبری با توجه به احترام به طبیعت به عنوان فلسفه اصلی ما، دکترینی که برای این فلسفه پیش بینی شد" بحث توسعه پایدار "بود. در ابتدا وضعیت سال پایه محیط زیست تهیه و منتشر شد، دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام بعد از آماده کردن اولین گزارش 26 شاخص را برای ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها طراحی کرد.

رئیس کمیته مستقل محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه گزارش گیری از همه نهادها صورت گرفته است، گفت: باید بر اساس SDG شاخص‌ها را به روز کنیم و گزارش گیری را به صورت دقیق انجام دهیم. طی یک سال گذشته اقدامات موثری توسط سه قوه در مورد سیاست‌های کلی محیط زیست صورت گرفته است. برای پیگیری سیاست‌ها نیز نشست امروز را برگزار کرده‌ایم و از قوای سه گانه درخواست می‌کنیم که گزارشات خود را ارائه دهند.

مجابی با بیان اینکه از برخورد فعال قوای سه گانه در زمینه اجرای سیاست‌های کلی محیط زیست تشکر می‌کنیم، اظهار کرد: در حوزه قوه مجریه سیاست‌های ابلاغی در چند بسته قابل پیگیری بود. دولت در حوزه آلودگی هوا اقدامات جدی انجام داد. استاندارد کردن سوخت و جلوگیری از تولید سوخت غیر استاندارد، افزایش استاندارد خودروها، تامین حق آبه تالاب‌ها در وزارت نیرو، جلوگیری از تولید سلاح شکاری در وزارت دفاع و حمایت از محیط زیست در زمینه اطفای حریق توسط این وزارتخانه و اصلاح الگوی کشت از جمله اقدامات مهم دولت در زمینه اجرایی کردن سیاست‌های کلی محیط زیست بوده است.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه نهادینه کردن سیاست‌های کلی محیط زیست باید در برنامه ششم توسعه تجلی پیدا کند، گفت: یک ماده در مواد لایحه برنامه ششم به محیط زیست اختصاص یافته است  و همچون در هشت ماده دیگر به حوزه محیط زیست به طور غیر مستقیم اشاره شده است. تهیه لایحه اصلاح مالیات بر ارزش افزوده نیز در دستور کار دولت قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه لوایح محیط زیستی در مجلس نهم مطرح شد و در دستور کار مجلس دهم نیز قرار دارد، افزود: قانون اصلاح جلوگیری از آلودگی هوا، لایحه ارزیابی زیست محیطی و ... لوایحی است که در مجلس دهم در دست پیگیری است. در حوزه دیپلماسی محیط زیست نیز اقدامات جدی صورت گرفته و بیش از 15 تفاهم نامه با کشورهای مختلف امضاء شده است که بحث‌های مربوط به گرد و غبار و توافق پاریس از جمله آنهاست.

مجابی با بیان اینکه به محض ابلاغ سیاست‌های کلی محیط زیست معاون اول رئیس جمهور این سیاست‌ها را به دستگاه‌ها ابلاغ کردند، گفت: در مجلس طی یک سال و نیم گذشته تنقیح و بررسی قوانین در دستور کار معاونت قوانین قرار گرفته است. کمیسیون تلفیق آنچه که مربوط به لایحه برنامه ششم بود انجام داده و افزون بر آن موادی را در ارتباط با محیط زیست به آن اضافه کرده است. بحث مربوط به دائمی شدن برخی مواد و برنامه هزینه دادرسی برای جلوگیری از تعرض به انفال از جمله این مواد است که مورد توجه قرار گرفته است.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه رئیس قوه قضائیه نیز سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست را ابلاغ کرده‌اند گفت: دادستان کل کشور اقدامات جدی برای برخورد با زمین خواری و جلوگیری از تعرض و تصرفات انجام داده است. صدور احکام قوی در حوزه محیط زیست از دیگر اقدامات قوه قضاییه است. علاوه بر این شعب تخصصی در حوزه محیط زیست نیز در حال تشدید است.

به گفته مجابی، معاونت اجتماعی قوه قضاییه برای جلوگیری از حرکات جرم گونه اقداماتی را آغاز کرده است و بحث جرم انگاری که از جمله سیاست‌های کلی محیط زیست است و در کمیسیون قضایی مجلس پیگیری می‌شود. همچنین در بحث کنوانسیون‌ها با هماهنگی مجمع تشخیص مصلحت نظام، دولت و قوه قضاییه اقداماتی را در دست انجام دارند.

وی با اشاره به اینکه در حال تهیه دومین گزارش مربوط به سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط زیست هستیم گفت: امیدواریم بتوانیم گزارش مربوط به امسال را نیز تهیه و وضعیت دقیق محیط زیست کشور را ترسیم کنیم. بنابراین باید محیط زیست را در اولویت‌های سیاست‌های خود قرار دهیم. اصلی ترین بحث در شرایط حاضر پیگیری سیاست‌ها است که کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام این بحث را مد نظر دارد.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: همانطور که قانون اساسی حفظ محیط زیست را از وظایف همگانی می‌داند باید برای حفاظت از منابع طبیعی از عزم ملی استفاده کنیم و مردم در حوزه محیط زیست ورود جدی کنند و مطالبه گر محیط زیست سالم و در نتیجه افزایش کیفیت زندگی باشند.

انتهای پیام/

کد: 94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید