Performancing Metrics

بی‌تفاوتی جهان عرب نسبت به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا | اتاق خبر
کد خبر: 379731
تاریخ انتشار: 17 آبان 1395 - 07:32
در قاهره به عنوان پرجمعیت‌ترین پایتخت جهان عرب انتخابات آمریکا با نوعی بی‌تفاوتی و یا انزجار نسبت به یکی از کاندیداها یا هر دوی آنها مواجه است و این روند را می‌توان در دیگر کشورهای عربی نیز مشاهده کرد.

جهان عرب

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، کارکنان آرایشگاهی در یک محله متوسط شهر قاهره در مواجهه با این پرسش که از کدام کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حمایت می‌کنند با حیرت و سردرگمی همدیگر را نگاه می‌کنند. دو نفر از این کارکنان اذعان می‌کنند که نمی‌دانند اصلا چه کاندیداهایی در این انتخابات حضور دارند.

یکی از آرایشگران این آرایشگاه که خود را با نام مونا معرفی می‌کند با استناد به بحران اقتصادی مصر می‌گوید: ما در حال حاضر اتفاقات داخلی را پیگیری می‌کنیم و همین برای ما کافی است.

یک فرد دیگر نیز می‌گوید اطلاعات چندانی درباره این انتخابات ندارد. وی اظهار کرد: چیزی که من می‌دانم این است که دونالد ترامپ، کاندیدای جمهوری خواهان با مسلمانان خصومت دارد.

این در حالی است که این منطقه هشت سال پیش از نزدیک انتخاباتی را که اوباما در آن پیروز شد تعقیب می‌کرد اما اکنون با تجربه قیام‌ها، بحران اقتصادی و جنگ داخلی به جایی رسیده که مردم توجهشان را صرفا معطوف به داخل می‌کنند.

هند الامری، یک نویسنده لیبیایی ـ‌ آمریکایی که در قطر زندگی می‌کند نیز می‌گوید: من فکر می‌کنم که جهان عرب درگیر بحران هویتی خودش است و تعداد کمی از مردم در آن حقیقتا به تبعات آمدن رئیس جمهور بعدی آمریکا بر سطح رفاه و زندگی خود فکر می‌کنم.

در همین حال سه دانشجوی دانشگاه در نزدیکی باغ وحش شهر قاهره با خجالت می‌گوید که انتخابات آمریکا را پیگیری نمی‌کند.

یک مرد مسن به همراه یک کودک خردسال نیز هر دو کاندیدای انتخابات آمریکا را نکوهش کرده و گفت: انتخابات آنها یک زباله‌دانی است. آنها یک اشغال را بر می‌دارند و یک آشغال دیگر جای آن می‌گذارند.

در یک قهوه خانه در بغداد به عنوان شهری که بعد از سرنگونی صدام بسیار تغییر پیدا کرده مردم بیشتر از جاهای دیگر انتخابات آمریکا را پیگیری می‌کنند.

حیدر حسن، یکی از مشتریان این قهوه خانه که 27 سال دارد جمهوری خواهان آمریکا را مقصر حمله فاجعه باری که در سال 2003 تحت ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش علیه عراق انجام شد دانست اما گفت که همچنان از ترامپ حمایت می‌کند.

او گفت: با وجود آنکه عراقی‌ها مصائب زیادی را در زمان دولت جمهوری خواهان و حمله آنها به عراق کشیدند من هنوز فکر می‌کنم ترامپ در مبارزه با تروریسم و مقابله با کشورهای صادر کننده تروریسم جدی‌تر است.

همچنین مصطفی الرباعی، یک شخص دیگر نیز در پاسخ به او می‌گوید: دموکرات‌ها معقول‌تر هستند و ما دیدیم که نیروهای آمریکایی در زمان ریاست جمهوری یک دموکرات از عراق خارج شدند.

با این حال گذشته و سوابق هیلاری کلینتون، کاندیدای ریاست جمهوری دموکرات‌ها به ویژه در زمان تصدی وزارت امور خارجه در دولت اول اوباما بسیار در منطقه مناقشه برانگیز است.

بسیاری از مردم منطقه خاورمیانه سیاست وزارت خارجه آمریکا در زمان کلینتون را مقصر آشوب مربوط به قیام‌های بهار عربی می‌دانند. برخی دیگر نیز یکسری اتهامات عجیب‌تر علیه کلینتون مطرح می‌کنند.

کریم محمد، صاحب یک فروشگاه در قاهره از کلینتون دفاع کرد اما یک همکار او اینگونه به او واکنش نشان داد: خیر او شریک اخوان المسلمین است و همدست آنهاست.

بسیاری از مصری‌ها کلینتون را حامی محمد مرسی، رئیس جمهور سابق این کشور که پیش از سرنگون شدن توسط ارتش در سال 2013 یک سال روی کار بود می‌داند.

سرنگونی او که از سوی واشنگتن محکوم شد با گزارش‌های پی در پی در مطبوعات مصر درباره یک به اصطلاح توطئه آمریکایی به منظور ایجاد شکاف در خاورمیانه همراه شد. کلینتون در کتابش با نام انتخاب‌های سخت به برخی از این اتهامات پاسخ می‌دهد.

با این حال انتشار این کتاب در 2014 موج دیگری از اتهام‌ها علیه کلینتون درمصر را در پی داشت. این بار برخی در مصر گفتند که کلینتون در این کتاب به اینکه علیه مصر توطئه چینی کرده اعتراف کرده است.

یک ستون نویس روزنامه الاهرام نوشت: در این کتاب اعترافاتی آشکار در مورد توطئه آمریکا برای ایجاد شکاف در منطقه ما با اتکا به مامورانش نظیر اخوان المسلمین و همچنین پایه گذاری گروه‌های افراط گرا مثل داعش وجود دارد. با این حال کلینتون اشاره مستقیمی به این مساله در کتاب نکرده است.

رهبران مصر نیز موضع گیری درباره انتخابات آمریکا نداشته‌اند هرچند که عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری فعلی مصر در یک مصاحبه به نوعی ترامپ را تحسین کرد.

سیسی در مصاحبه با سی ان ان گفته بود: بی‌تردید ترامپ یک رهبر قدرتمند خواهد بود. او حرف‌های ترامپ درباره ممنوع کردن ورود مسلمانان به آمریکا را کم اهمیت دانست و گفت: مهم این است که بدانیم در زمان تبلیغات انتخابات حرف‌های زیادی زده شده و خیلی چیزها گفته می‌شوند.

با این حال عبدالخالق عبدالله، یک تحلیل‌گر اماراتی گفت: در کشورهای حوزه خلیج فارس بیشتر رهبران از کلینتون حمایت می‌کنند زیرا کلینتون به مسائل منطقه آگاهی دارد.

جمال خشوجی، نویسنده عربستانی نیز گفت: ما تجربه زیادی در زمینه کار با کلینتون داشته‌ایم و او دیدگاه بهتر و شفاف‌تری درباره سیاست‌ خارجی و عربستان دارد اما در مورد ترامپ او کاملا غیرقابل پیش بینی است.

انتهای پیام/

کد: 94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید