Performancing Metrics

مذاکرات ایران و بلغارستان در 6 محور مهم تجاری و ترانزیتی | اتاق خبر
کد خبر: 379969
تاریخ انتشار: 18 آبان 1395 - 12:57
رؤسای گمرکات ایران و بلغارستان در رابطه با 6 محور مهم تجاری و ترانزیتی در تهران بحث و تبادل نظر کردند.

اتاق خبر: مسعود کرباسیان رئیس کل گمرک ایران امروز در تهران میزبان روزالیا دیمیتروا رئیس کل گمرک بلغارستان بود. مهم‌ترین محورهای گفت‌وگو بین مسئولان بلندپایه گمرکات دو کشور در 6 بخش خلاصه شد که بخش اول شامل بحث و بررسی درباره راهکارهای توسعه روابط دوجانبه و منطقه‌ای گمرکی ایران و بلغارستان بود.

یکی دیگر از محورهای مهم این دیدار مذاکره درخصوص راهکارهای ایجاد و توسعه کریدورهای ترانزیتی بین تهران- ارمنستان- گرجستان- بلغارستان - پوتی- دریای سیاه و کریدور انزلی- باکو و تفلیس- پوتی- بلغارستان به منظور رفع موانع گمرکی در این مسیرهای ترانزیتی بود. همچنین در این دیدار در مورد ارائه تسهیلات برای عبور کالاهای ترانزیتی، توسعه همکاری و تبادل تجارب آموزشی، تبادل الکترونیکی اطلاعات گمرکی و طرح فعالان اقتصادی مجاز بحث و تبادل نظر شد.

مسعود کرباسیان رئیس کل گمرک ایران در این دیدار ضمن خوشامدگویی به هیأت گمرکی بلغارستان به ظرفیت‌های تجاری ایران و موقعیت جغرافیایی آن اشاره کرد و گفت: ایران در مسیر ترانزیت کالا از شرق به غرب و بالعکس می‌تواند همکاری‌های گسترده‌ای را با کشورهای واقع در این مسیر ازجمله بلغارستان داشته باشد و برای تسهیل عبور محموله‌های ترانزیتی امکانات ویژه‌ای فراهم کند. وی همچنین بلغارستان را ازجمله کشورهایی دانست که قادر است در ترانزیت کالا از ایران به غرب نقش ویژه‌ای ایفا کند.

رئیس کل گمرک کشورمان با تشریح پیشرفت‌های گمرک ایران در زمینه مکانیزاسیون رویه‌های گمرکی به حجم اندک تبادلات تجاری دو کشور اشاره کرد و بر لزوم تلاش طرفین برای افزایش حجم تجارت فی‌‌مابین تأکید کرد.

برپایه این گزارش روزالیا دیمیتروا رئیس کل گمرک بلغارستان نیز ضمن ابراز خرسندی از سفر به تهران و دیدار با همکاری ایرانی خود، علاقه‌مندی بلغارستان به گسترش همکاری‌های گمرکی و مناسبات تجاری را اعلام و ابراز امیدواری کرد که نتایج این دیدار به رشد مبادلات تجاری و همکاری‌های اقتصادی دو کشور کمک کند. وی همچنین از رئیس کل گمرک ایران برای دیدار از گمرک بلغارستان دعوت به عمل آورد.

این گزارش حاکی است، بلغارستان در سال 2007 میلادی به عضویت اتحادیه اروپا درآمده و عضو سازمان جهانی تجارت است. این کشور با توجه به نقش و جایگاهش در شبه جزیره بالکان و قرار گرفتن در مسیر عبور کالاهای ترانزیتی اروپا از جایگاه ویژه‌ای برای ایران برخوردار است.

این گزارش می‌افزاید، صادرات غیرنفتی ایران به بلغارستان در 7 ماهه سال‌جاری 24 میلیون دلار، واردات از آن 7 میلیون دلار بوده است که آمارها حکایت از افزایش 400 درصدی صادرات غیرنفتی ایران به بلغارستان در دولت یازدهم دارد.

شایان ذکر است که رئیس کل گمرک بلغارستان را در سفر به ایران سرگئی ناکوف مدیرکل بخش تحقیقات و اطلاعات گمرک کشور بلغارستان، گونیکا کونیا رسکا مدیر روابط بین‌الملل، پاول مانچنکو رئیس گمرک فرودگاه صوفیا و والری استفائوف رئیس گمرک بورگاس همراهی می‌کردند.

ایلنا

نظرات
ADS
ADS
پربازدید