Performancing Metrics

حمله ملخ آسیایی از افغانستان به هیرمند | اتاق خبر
کد خبر: 379995
تاریخ انتشار: 18 آبان 1395 - 16:47
حمله ملخ آسیایی به منطقه هیرمند سیستان با واکنش سریع سازمان حفظ نباتات در سطح ۶ هزار هکتار در مدت ۱۰ روز کنترل شد.

اتاق خبر: مدیر مبارزه با آفات سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه حمله ملخ آسیایی به منطقه هیرمند سیستان با واکنش سریع این سازمان در سطح ۶ هزار هکتار و ظرف ۱۰ روز کنترل شد، گفت: امسال برای نخستین بار با حمله ملخ آسیایی از افغانستان به منطقه هیرمند سیستان روبرو شدیم که با مبارزه به‌موقع با آفت مذکور (از اواخر شهریور تا اوایل مهرماه) از ایجاد خسارت توسط این ملخ در اراضی کشاورزی جلوگیری شد.

سعید معین افزود: برای مبارزه با ملخ آسیایی علاوه بر امکانات استانی موجود، امکانات و کارشناسان سازمان حفظ نباتات کشور  نیز طی ۴۸ ساعت به منطقه سیستان اعزام شدند.

این مقام مسئول با بیان اینکه ملخ آسیایی دومین آفت پس از ملخ دریایی است که قدرت مهاجرت وسیعی دارد، اظهار داشت: ملخ آسیایی به غلات حمله می‌کند و در عین حال به سایر گیاهان سبز مثل سبزی و صیفی هم آسیب می‌زند.

وی ادامه داد: ملخ آسیایی در طول عمر خود قادر است صدها کیلومتر پرواز کند و جزو آفات عمومی محسوب می‌شود.

مدیرمبارزه با آفات سازمان حفظ نباتات کشور تصریح کرد: اگر افغانستان مبارزه قابل قبولی با این آفت داشته باشد، دیگر نیازی به مبارزه با آن در ایران نیست.

وی خاطر نشان کرد: آخرین بار نزدیک به ۵۰ سال پیش این آفت از سمت روسیه وارد ایران شد و در منطقه آستارا و رشت با آن مبارزه شد.

معین درباره برنامه مبارزه با آفات عمومی هم گفت :این سازمان سال گذشته طرحی را به معاونت امور تولیدات زراعی برای مقابله با ملخ صحرایی و ملخ‌های بومی ارائه کرده است.

وی اعتبار این طرح را ۱۰ میلیارد تومان پیش بینی کرد و افزود: چنانچه یکی از استان‌های کشور با هجوم آفات عمومی روبرو شود از امکانات همان استان استفاده می‌شود اما اگر ابعاد مشکل وسیع باشد سازمان حفظ نباتات کشور هم به موضوع ورود پیدا می‌کند ضمن اینکه اگر وضعیت اضطراری باشد از امکانات ستاد بحران کشور کمک می‌گیریم.

معین اذعان داشت: ستاد بحران در بسیاری از کشورها تعریف نشده و وجود این ستاد  نقطه قوتی برای مبارزه با آفات و بیماری‌های گیاهی در ایران محسوب می‌شود و می‌تواند الگویی برای سایر کشورها باشد.

مهر

نظرات
ADS
ADS
پربازدید