Performancing Metrics

پیش‌بینی کارشناسان جهانی برای ارزان‌تر شدن طلا | اتاق خبر
کد خبر: 380431
تاریخ انتشار: 22 آبان 1395 - 16:19
طلا هفته گذشته برخلاف پیش بینی کارشناسان و سرمایه گذاران که انتظار داشتند قیمت این فلز ارزشمند بدون توجه به نتیجه انتخابات آمریکا افزایش پیدا کند، ریزش چشمگیری یافت.

اتاق خبر: بازار پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سه شنبه هفته گذشته، روی پیروزی هیلاری کلینتون حساب کرده بود و بیشتر تحلیلگران پیش بینی کرده بودند در صورت پیروزی ترامپ، تقاضا برای طلا به عنوان دارایی امن تقویت خواهد شد و از قیمت این فلز ارزشمند حمایت می کند.

برخلاف انتظارات، ترامپ رییس جمهور منتخب شد و التهاب بازارها پس از اعلام پیروزی وی که افزایش بیش از ۶۰ دلاری طلا را بدنبال داشت، تنها ۱۲ ساعت طول کشید. سخنرانی پیروزی ترامپ آرامش را به بازارهای مالی بازگرداند و در نتیجه، طلا همه رشد قیمتش را از دست داد.

تا پیش از هفته گذشته، کارشناسان و سرمایه گذاران جهت حرکت قیمت طلا را برای پنج هفته به درستی پیش بینی کرده بودد. اما اکنون که حرکت قیمت بسیاری را در بازار غافلگیر کرده است، ابهام بیشتری نسبت به حرکت بعدی وجود دارد.

در نظرسنجی طلای کیتکو برای هفته جاری، ۱۸ تحلیلگر و معامله‌گر شرکت کردند که از میان آنها ۹ نفر یا ۵۰ درصد افزایش قیمت طلا و هشت نفر یا ۴۴ درصد کاهش قیمت این فلز را پیش بینی کردند و یک نفر یا شش درصد هم نسبت به روند حرکت طلا نظری نداشتند.

در این بین، ۸۰۳ سرمایه گذار در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز شرکت کردند که از میان آنها، ۴۱۴ نفر یا ۵۲ درصد به افزایش قیمت طلا در هفته جاری خوش بین بودند در حالیکه ۲۹۲ نفر یا ۳۶ درصد انتظار داشتند طلا با کاهش روبرو شود و ۹۷ نفر یا ۱۲ درصد نظری نداشتند.

برای هفته پیش، ۶۵ درصد از کارشناسان وال استریت و ۷۲ درصد از سرمایه گذاران افزایش قیمت طلا را پیش بینی کرده بودند اما هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر در معاملات روز جمعه بازار نیویورک، ۴۲.۱۰ دلار یا ۳.۳ درصد کاهش یافت و در ۱۲۲۴.۳۰ دلار بسته شد. قیمت طلا برای کل هفته ۶.۲ درصد کاهش قیمت داشت که بزرگترین کاهش قیمت هفتگی در بیش از سه سال گذشته بود.

طلا اوایل روز چهارشنبه پس از اعلام نتایج شمارش آرا، حداکثر پنج درصد یا حدود ۶۴ دلار نسبت به قیمت نهایی معاملات سه شنبه افزایش پیدا کرده بود و به رکورد ۱۳۳۸.۳۰ دلار رسیده بود. اما روز جمعه در قیمتی بسته شد که بیش از ۱۱۰ دلار نسبت به رکورد ۱۳۳۸.۳۰ دلار در اوایل معاملات چهارشنبه، کاهش نشان داد.

کوین گریدی، رییس فونیکس فیوچرز به کیتکو نیوز گفت: به دلیل معکوس شدن روند ورود سرمایه به صندوقهای سرمایه گذاری تحت پشتوانه طلا، ممکن است این فلز با کاهش بیشتری روبرو شود. صندوقهای سرمایه گذاری جهانی روز پنج شنبه شاهد خروج نیم میلیون اونس طلا بودند.

آدریان دی، مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی آدریان دی هم عقب نشینی بیشتر قیمت طلا را پیش بینی کرد. به گفته وی، واکنش غیرمنتظره بازار به پیروزی ترامپ احتمالا هفته آینده ادامه پیدا خواهد کرد و ممکن است ضعف بیشتر طلا و قوی‌تر شدن بیشتر دلار مشاهده شود. مطمئنا تحقق وعده ترامپ برای افزایش هزینه بر روی زیرساخت و اصلاحات مالیاتی مدتی طول خواهد کشید اما همچنانکه اخبار مثبت درباره گزینه‌های ترامپ برای کابینه و سیاستهای وی منتشر می شود، خوش بینی کنونی به مدت یک یا دو هفته دیگر ادامه پیدا می کند.

تحلیلگران می گویند عقب نشینی طلا نشان داد فضا برای رشد قیمت این فلز زرد محدود است اما طلا همچنان می تواند از پیروزی ترامپ سود ببرد زیرا پیامدهای بلندمدت این رویداد هنوز روشن نشده اند. بازارهای سهام در مدت ۱۰ روز آینده به هضم این اتفاق شوکه کننده خواهند پرداخت و در ۱۰ روز آینده نسبت به وضعیت کنونی اُفت خواهند داشت. ابهام دیگری که اکنون بوجود آمده است، مربوط به سیاست نرخ بهره است. با ابهام سیاسی و اقتصادی که از رای روز سه شنبه به وجود آمده است، برنامه افزایش نرخهای بهره ممکن است از مسیرش خارج شود.

اما استنلی فیشر، نایب رییس بانک مرکزی آمریکا روز جمعه حمایتش را از افزایش تدریجی نرخهای بهره اعلام و در یک سخنرانی اظهار کرد زمینه برای تحکیم سیاست پولی کاملا مهیا شده است.

طلا به افزایش نرخهای بهره آمریکا بسیار حساس است زیرا نرخهای بهره بالاتر، به جذابیت سرمایه گذاری در این فلز که بازدهی ندارد، لطمه می زند و در مقابل، از ارزش دلار پشتیبانی می‌کند.

تحلیلگران گولدمن ساش در یادداشتی عنوان کردند اگرچه ابهامات بالا از قیمت طلا حمایت خواهد کرد اما دورنمای تاکتیکی این فلز نامشخص است.

ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید