Performancing Metrics

جزئیات گزارش هفتگی بررسی بازارها | اتاق خبر
کد خبر: 380555
تاریخ انتشار: 23 آبان 1395 - 10:20
بررسی‌ها نشان می‌دهد برخلاف نتایج پیش‌بینی شده انتخابات آمریکا، پیروزی دونالد ترامپ به عنوان یک شوک غیرمنتظره موجب واکنش کلیه بازارهای مالی، طلا و نفت شد.

اتاق خبر: گزارش هفتگی بررسی بازارها که هر هفته توسط مدیریت تحقیق و توسعه بورس تهران تهیه و منتشر می­شود، در هفته منتهی به ۱۲ آبان ۱۳۹۵ با نگاهی ویژه به انتخابات آمریکا و  انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور ایالت متحده آمریکا، به تأثیر این انتخاب در بازارهای جهانی اشاره دارد.

بررسی­ ها نشان می­ دهد برخلاف نتایج پیش‌ بینی­ شده انتخابات آمریکا که حاکی از پیروزی هیلاری کلینتون بود، پیروزی دوتالد ترامپ به عنوان یک شوک پیش‌بینی­ نشده موجب واکنش کلیه بازار های مالی، طلا و نفت شد.

با توجه به ماهیت این رویداد، اثر این شوک در کمتر از یک روز در بسیاری از بازار ها خنثی شد و روند بازار های جهانی پس از یک تا دو روز به روند معمول خود بازگشت، با این تفاوت که کماکان افزایش شاخص دلار و تاثیر آن بر سایر بازار های به عنوان تنها پیامد انتخاباتی آمریکا قلمداد می‌شود.

در هفته گذشته شاخص کل و شاخص قیمت (ارزش وزنی) بورس اوراق بهادار تهران ۱.۶ درصد و شاخص کل و شاخص قیمت (هم‌وزن) این بورس ۱ درصد کاهش داشت. در مدت مشابه شاخص فرابورس ایران ۲.۸ درصد افت را تجربه کرد و  قیمت سکه بهار آزادی ۰.۴ درصد، قیمت دلار مبادله‌ ای ۰.۲ درصد و قیمت یورو مبادله‌ ای ۲.۲ درصد رشد کرد.

در هفته منتهی به ۱۹ آبان ۱۳۹۵، حجم معاملات بورس اوراق بهادار تهران ۴,۵۱۱ میلیون سهم و ارزش آن ۱۰,۸۵۲ میلیارد ریال بوده است که حجم و ارزش معاملات نسبت به هفته گذشته به ترتیب ۳۲  و ۱۶ درصد کاهش داشته است.

صنعت «خودرو و ساخت قطعات» بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و ۱۸ درصد از حجم معاملات هفتگی را از آن خود کرد.

صنعت «فلزات اساسی» و «شرکت­ های چند رشته­ ای صنعتی» به ترتیب با ۱۵ و ۱۰ درصد حجم معاملات هفتگی، در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

صنعت «استخراج نفت گاز و خدمات جنبی جز اکتشاف» با بازدهی مثبت ۱۴.۱ درصد، در صدر صنایع بورسی قرار گرفت.

در مدت مشابه صنعت «فراورده های نفتی، کک و سوخت هسته­ای» با افت ۷.۲ درصدی، بیشترین افت را تجربه کرد.

در مدت یادشده و در میان شرکت­ ها، «فرآوری ‌مواد معدنی ‌ایران» ‌ با مثبت ۲۴ درصد و «صنایع‌ ریخته‌ گری ‌ایران» ‌ با منفی ۱۱.۹ درصد، به ترتیب بیشترین و کمترین بازدهی را داشتند.

مهر

نظرات
ADS
ADS
پربازدید