Performancing Metrics

آیا ایران باید از ریاست جمهوری ترامپ هراس داشته باشد؟ | اتاق خبر
کد خبر: 380688
تاریخ انتشار: 24 آبان 1395 - 10:30
المانیتور:
یک پایگاه خبری – تحلیلی با اشاره به انتخاب رییس‌جمهور جدید آمریکا گزارش داد: مشخص نیست دولت ترامپ بتواند دوباره بر سر توافق هسته‌ای مذاکره کند، زیرا این توافقی چند جانبه است که طرف‌های اروپایی و اسیایی خواهان ادامه آن و پایبند به آن هستند.

ترامپ

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، دونالد ترامپ، رییس‌جمهور منتخب آمریکا ممکن است بخواهد وضع تحریم جدید علیه ایران و فشار بر این کشور را در اولویت کاری خود قرار دهد و به طور هم‌زمان این مساله را بررسی کند که آیا لازم است دولت وی دوباره بر سر برنامه جامع اقدام مشترک مذاکره کند و این که این کار را چگونه باید انجام دهد؟ اما این گرایش در اروپا و آسیا کاملا به گونه‌ای دیگر است، جایی که در آن کشورها بیش‌تر روی برداشتن موانع تجارت و تعامل با ایران متمرکزند تا ایجاد آن‌ها. اکنون با توجه به پایبندی ایران به تعهداتش در برجام سخت است بتوان یک کناره گیری جهانی را از ایران متصور بود.

المانیتور در ادامه گزارش خود آورده است: مجلس سنا احتمالا در جلسه پیش روی خود طرح‌هایی را برای تحریم ایران مورد بررسی قرار خواهد داد که شامل تدابیری برای هدف قرار دادن کشورها و افرادی است که از برنامه موشکی بالستیک ایران حمایت می‌کنند. کمیته قوانین مجلس نمایندگان در حال آماده کردن قانونی است که مانع از فروش هواپیماهای مسافربری بویینگ به ایران و تامین مالی قراردادهای واردات صادرات با جمهوری اسلامی می‌شود.

این اقدامات حاکی از چیزی است که احتمالا یک تلاش هماهنگ از سوی دولت ترامپ و کنگره با اکثریت جمهوری‌خواه خواهد بود تا ایران را تحت فشار قرار دهد و تحریم کند تا سرانجام، همان‌گونه که ترامپ در کارزار انتخاباتی‌اش وعده داده بود، بر سر توافق هسته‌ای دوباره مذاکره شود. آن‌چنان که روزنامه واشنگتن پست گزارش داده بود، حتی اگر هیلاری کلینتون در این انتخابات پیروز می‌شد، احتمالا طرح‌های بیش‌تری برای تحریم ایران ارائه می‌شد.

با این حال؛ بعید است که دولت ترامپ بتواند دوباره بر سر توافق هسته‌ای مذاکره کند، مگر این که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش دهد که ایران توافق را نقض کرده است. فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پی پیروزی ترامپ تاکید کرد که به برجام یک توافق دو جانبه میان ایران و آمریکا نیست. بلکه توافقی چند جانبه است که چندین کشور آن را مذاکره کردند و در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیز به تصویب رسیده است.

به گزارش المانیتور، اتحادیه اروپا خواهان حضور در ایران است. روسیه و چین نیز که همانند اتحادیه اروپا از امضاء‌کنندگان این توافق هستند در صف تجارت با ایران ایستاده‌اند. بنابراین، ممانعت از فروش هواپیماهای شرکت آمریکایی بویینگ شکستی برای آن محسوب می‌شود و منفعتی برای رقیب اروپایی‌اش ایرباس به شمار می‌آید.

در این میان، ممکن است عربستان سعودی دولت ترامپ را برای تحت فشار قرار دادن ایران تشویق کند.

این پایگاه خبری – تحلیلی به تازگی در یک گزارش تاکید کرد که عربستان در حال از دست دادن موقعیت خود در برابر ایران است،چرا که از ابزارها و تجهیزات لازم برای مقابله با قدرتی که ایران در طول دهه‌ها به دست آورده برخوردار نیست. در عربستان هیچ نیروی برابری با سپاه پاسداران وجود ندارد و هیچ ژنرال سعودی شبیه به قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران نیست. علاوه بر این، ریاض برای نفوذ و قدرت بیش‌تر، روی پیشتیبانی مالی متمرکز است. این در حالی است که ایران به شکل روز افزون بانفوذترین بازیگر منطقه است.

انتهای پیام/

کد: 94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید