Performancing Metrics

وضعیت سلامت آب در کشور مناسب است | اتاق خبر
کد خبر: 380898
تاریخ انتشار: 25 آبان 1395 - 06:52
وزیر بهداشت عنوان کرد:
وزیر بهداشت با اشاره به مشکلات فراوان حوزه غذا در دنیا و ایران گفت: توانمندی ما در این حوزه متوسط است یعنی به این مشکلات بی توجه نیستیم و آنقدر هم نیرو، تجهیزات و قوانین بازدارنده نداریم اما مردم، سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت را امین خود می‌دانند که ب
به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی در آیین بهره‌برداری از فاز اول بخش تحقیق و توسعه طرح ملی توسعه و انتقال فناوری روش‌های آنالیز غربالگری و پیشرفته آلاینده‌های غذایی و همچنین راه‌اندازی آزمایشگاه غربالگری اختلالات متابولیک نوزادان که در دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی برگزار شد اظهار داشت: در حوزه مواد غذایی و آشامیدنی در دنیا و ایران شایعات بسیار زیادی وجود دارد که با گسترش فضای مجازی و شبکه های اجتماعی این شایعات بیشتر شده اما اگر بخواهیم اعتماد مردم به سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت سلب نشود باید مراقبت بیشتری کنیم و به موقع اطلاع‌رسانی کنیم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: امیدوارم که بقیه مجریان کشور مانند وزارت بهداشت به وظایف خود عمل کنند و دستگاه قضایی نیز به پرونده‌های تخلفات حوزه غذا به موقع رسیدگی کند و حکم بازدارنده را صادر کند چرا که وزارت بهداشت در برخی موارد تخلف، نقش ضابط قضایی را دارد و مجازات باید به گونه‌ای باشد که از تکرار جرم جلوگیری کند و اگر خلاء ای در این زمینه وجود دارد دستگاه قضا باید لایحه دهد.

دکتر هاشمی 7 درصد از غذاهای تولید صنعتی و 20 درصد از غذاهای تولید سنتی را از نظر کیفیت مردود عنوان کرد و گفت: این مواد غذایی یا آلاینده و یا تقلبی هستند و مردم به ویژه باید در مصرف غذاهای سنتی رعایت بیشتری را کنند زیرا در مواد لبنی ممکن است بیماری‌هایی وجود داشته باشد که خانواده‌ها و نظام سلامت را گرفتار کند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه مردم حتما علاقه مند به مصرف غذای سالم هستند و حکومت باید در این زمینه مراقبت کند ،افزود: امیدوارم قوای سه گانه به طور شایسته‌ای به وظایف خود عمل کند. وظیفه دولت و وزارت بهداشت کنترل مواد غذایی سالم از طریق آزمایشگاه‌های سازمان غذا و دارو است.

دکتر هاشمی با اشاره به تجهیز آزمایشگاه‌های غذا و دارو در سه سال گذشته خاطر نشان کرد: معاونت های غذا و دارو و بهداشت تلاش بسیار زیادی در این زمینه کردند البته می‌توانستیم اقدامات بیشتری را انجام دهیم اما وضعیت سلامت آب در کشور مناسب است چرا که 750 آزمایشگاه کنترل بهداشتی آب آشامیدنی در کشور وجود دارد و وزارت نیرو نیز در این زمینه کمک زیادی به وزارت بهداشت در زمینه آلایندگی آب آشامیدنی، پلمپ کردن چاه‌های آلوده و رفع آلودگی آن کرد.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تاکید بر اعتماد مردم به سازمان غذا و دارو تصریح کرد: رئیس جمهور چندین بار در جلسه هیئت دولت تاکید کردند که در حوزه آب، هوا و غذا هیچ چیزی نباید پنهان بماند و حتی مشکلات آب‌های آشامیدنی و معدنی را خودشان پیگیری می‌کردند بنابراین سلامت و محیط زیست جزو اولویت‌های دولت یازدهم است .

دکتر هاشمی گفت: در ابتدای شروع به کار دولت، دکتر روحانی به من ماموریت داد که وضعیت بهداشتی آب یکی از مناطق تهران را کنترل کنم و حتی در صورت نیاز برای مردم آن منطقه آب معدنی تهیه کنیم اما خوشبختانه با راه افتادن سد ماملو، مشکلات آب تهران برطرف شد.

دکتر هاشمی ضمن تقدیر از تلاش‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راه‌اندازی این دو پروژه ملی گفت: تشخیص، دقت و سرعت شناسایی آلاینده ها و تقلبات غذایی در کشور افزایش می یابد و باید بر روی ابزار تشخیصی این حوزه سرمایه‌گذاری بیشتری کنیم و از افراد درستکار تقدیر و نقایص را برای رفع آن نقص تذکر و با سودجویانی که قصد آسیب به سلامت مردم را دارند برخورد و آنها به دستگاه قضایی معرفی کنیم.

دکتر هاشمی یادآور شد: سازمان غذا و دارو امین مردم است و باید امانتداری کند زیرا تمام افراد جامعه از کودک تا افراد مسن در معرض خطر هستند چرا که طمع بشر تمامی ندارد و ممکن است اخلاق، قربانی قدرت و ثروت ‌شود.

وزیر بهداشت همچنین با اشاره به تولد یک میلیون و 570 هزار نوزاد در کشور در سال گذشته افزود: برآورد می‌شود که از این تعداد، 4 هزار کودک مبتلا به بیماری متابولیسم باشند البته در حال حاضر در کشور بیش از 6 هزار بیمار مبتلا به بیماری متابولیک شناسایی شده که سیستم ثبت ما در این زمینه ناقص است.

دکتر هاشمی با انتقاد از مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: نظام سلامت کارآمد نیاز به ابزار دارد و برای داشتن نظام سلامتی کارآمد باید 15 تا 20 سال زمان گذاشت اما برای برخی افراد متاسفم که با وجود آگاهی از مشکلات گذشته بهداشت و درمان در کشور، از پرداختن به آن طفره می‌روند و همگام با انتظارات مردم مشکلات ما راحل نمی‌کنند.

 وزیر بهداشت در پایان وجود شبکه بهداشت در کشور را برای پیشگیری از بیماری‌ها بسیار ضروری دانست و گفت: خوشبختانه پرونده الکترونیک سلامت و مراقب سلامت برای هر ایرانی که پیشتر جزو آرزوها بود در حال تحقق است اما برخی چوب لای چرخ سلامت می‌گذارند و امیدوارم بتوانیم در آینده شاهد غربالگری همه بیماری‌ها از جمله بیماریهای متابولیک باشیم.

انتهای پیام/

کد:94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید