Performancing Metrics

پرداخت 1100 میلیارد ریال برای ایجاد رونق در آذربایجان غربی | اتاق خبر
کد خبر: 381289
تاریخ انتشار: 28 آبان 1395 - 10:59
ارتقای شاخصه های رونق اقتصادی از جمله محورهای تلاش مسئولان دولت تدبیر و امید در سال های اخیر در کشور بوده که در راستای ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری تمهید شده است که این امر در آذربایجان غربی با مشکلاتی از جمله همراه نبودن بانک ها در اعطای تسهیلات و روند نا

اتاق خبر:با تکانه های اقتصادی که در دولت گذشته رخ داد و زمینه ساز بروز مشکلات عدیده در این بخش از جمله تورم، رکود، بیکاری و کاهش درآمدهای کشور شد، دولت تدبیر و امید از ابتدای فعالیت خود سعی در بهبود این روند داشته و تمام توان خود را بر این امر گذاشته است.
آذربایجان غربی که یکی از استان های کم برخوردار در بهره مندی از ظرفیت های صنعتی به ویژه صنایع بزرگ در کشور محسوب می شود، همواره با مشکل صنعتی شدن رو به رو بوده و فرهنگ غالب کشاورزی و خدمات از یک طرف و بهره مندی کم مشکل از سودهای قاچاق مرزی برای برخی از افراد از طرف دیگر موجب شده تا بسیاری از مردم به فکر توسعه صنعتی در این استان نباشند.
در این میان معدود افرادی بوده و هستند که صابون مشکلات پیش روی راه اندازی واحدهای تولیدی را به تن مالیده و در مسیر ساخت و تولید صنعتی قرار گرفته اند که در برخی موارد نتوانسته اند به عمر خود در این بخش ادامه دهند.
اگر از کارخانه هایی نظیر مارال صنعت، پگاه، پاکدیس، اروم آدا و چند کارخانه دیگر فاکتور بگیریم، دیگر افراد فعال در بخش صنعت یا ظرفیت تولید را پایین آورده اند یا اینکه عطای حضور در این بخش را به لقایش بخشیده اند تا سهم بخش صنعت در این استان همچنان ناچیز جلوه کند.
آذربایجان غربی از جمله استان هایی است که با معضل مهم رکود دست به گریبان بوده و صدها واحد و طرح صنعتی این استان منتظر گشایشی برای ادامه حیات خود در راستای رشد صنعتی این منطقه از کشور هستند.
فاصله داشتن از مرکز، بالا بودن هزینه تولید، نبود بازارهای ضمانت دار برای فروش محصولات تولیدی، عدم وجود سرمایه کافی در ابتدای راه اندازی، اعطای تسهیلات مختلف از بانک ها برای ادامه حیات و همچنین مقروض بودن همیشگی به بانک به علت نخواندن درآمدها و هزینه ها از جمله مشکلات بخش تولید در آذربایجان غربی در سال های طولانی گذشته به شمار می روند.
در این میان بانک ها به عنوان تسهیل کننده کار شهروندان، اصحاب صنایع و همچنین کارآفرینان و فعالان بخش های مختلف، به یک سد جدی در بخش صنعت آذربایجان غربی تبدیل شده اند و هیچ گاه نتوانسته اند نقشی اساسی در توسعه صنعتی این استان بردارند.
این امر، امروز (پنجشنبه) در جلسه ویژه تسهیل و رفع موانع تولید آذربایجان غربی با حضور جمشید انصاری معاون رئیس جمهوری، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی و جانشین رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در آذربایجان غربی، قربانعلی سعادت استاندار آذربایجان غربی و مسئولان دستگاه های اجرایی به همراه مدیران امور شعب بانک ها در استان برگزار شد تا روند اعطای تسهیلات در خصوص ایجاد رونق اقتصادی، بازگشت واحدهای تولیدی راکد به مسیر تولید و همچنین توسعه اشتغال استان بررسی شود.
** 83 واحد صنعتی راکد در آذربایجان غربی، تسهیلات رونق زا دریافت کرده اند
جعفر صادق اسکندری مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در این جلسه گزارشی از روند اجرای طرح رونق اقتصادی در استان ارائه کرد و گفت: 439 واحد در کارگروه رفع موانع تولید برای معرفی به بانک احصا شده اند که از این تعداد 83 واحد تسهیلات لازم را دریافت کرده اند.
وی افزود: برای این تعداد واحد، یک هزار و 100 میلیارد ریال تسهیلات اعطا شده است.
وی بیان کرد: با راه اندازی این واحدها بیش از پنج هزار و 100 نفر دوباره به اشتغال بازگشته یا شغل آنها تثبیت شده است.
جمشید انصاری جانشین رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: مشارکت موثری در بخش تولید استان دیده نمی شود و بانک ها رغبتی در این خصوص ندارند.
وی افزود: در بین بانک های آذربایجان غربی نیز بانک های دولتی، پس از آن بانک های خصوصی شده با اصل 44 قانون اساسی و سپس، بانک های خصوصی فعالیت خوبی در خصوص رونق اقتصادی در این استان داشته اند که باید این روند با تلاش بیشتر بانک های خصوصی و اصل 44 قانون اساسی تغییر یابد.
وی اضافه کرد: نزدیک به نیمی از منابع بانکی کشور در استان تهران و حدود 6 درصد نیز در استان اصفهان مصرف می شود که باید مسئولان بانکی آذربایجان غربی این روند را تا حد امکان به نفع استان تغییر دهند.
جانشین رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه اهتمام بانک ها برای همکاری در راستای ایجاد رونق اقتصادی مهمترین اصل است، اظهار کرد: عملکرد در این بخش باید مبنای قضاوت استان نسبت به فعالیت بانک ها باشد و بر این اساس، رفتار بانک ها باید تغییر یابد.
انصاری تاکید کرد: طبق قانون، بنگاه های اقتصادی که تسهیلات زیر 10 میلیارد ریال طلب می کنند، نباید صورت مالی ارائه دهند و درخواست صورت مالی از این واحدها غیرقانونی است که روند اقدام بانک ها در این خصوص باید بررسی شود.
وی ادامه داد: علاوه بر آن، بانک ها موظف هستند حتی الامکان از دریافت وثیقه جدید خودداری کنند و وثیقه های پیشین ارائه شده از سوی بنگاه های اقتصادی را به روز کرده و آن را به جای وثیقه دریافت کنند.
وی گفت: اسناد ارائه شده از سوی شهرک های صنعتی در واحدهای مستقر در این شهرک ها نیز می تواند به عنوان وثیقه مورد استفاده قرار گیرد.
** بیشترین تقاضای مردم از مسئولان، ایجاد اشتغال است
قربانعلی سعادت استاندار آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: بیشترین تقاضایی که از سوی مردم در سفرهای مختلف به مسئولان ارائه می شود، موضوع اشتغال جوانان است و ما مسئولان نیز باید در این خصوص اهتمام لازم داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه منابع مالی موجود دولتی در کشور و آذربایجان غربی کفاف نیازهای اقتصادی کشور را نمی دهد، افزود: باید برای بهبود این وضعیت، منابع مردمی را به کار بگیریم که همراهی بانک ها در این خصوص بسیار تاثیرگذار است.
وی با انتقاد از همراه نبودن بانک ها در ایجاد رونق اقتصادی در آذربایجان غربی اظهار کرد: منابعی که از سوی مردم در اختیار بانک ها قرار گرفته است، باید در راستای خدمت به مردم مصرف شود و حوزه تولید بهترین راه برای خدمت به مردم است.
استاندار آذربایجان غربی گفت: شهرستان تکاب به عنوان شهرستان پایلوت در اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی مطرح شده که امیدواریم ساز و کار لازم در راستای اجرای این سیاست ها در این شهرستان فراهم شود.
سعادت افزود: بخش های معدن و گردشگری مهمترین ظرفیت های شهرستان تکاب هستند که تاکنون توجهی به آنها صورت نگرفته و می توان با توجه بیشتر، این ظرفیت ها را به بار نشاند.

ایرنا

نظرات
ADS
ADS
پربازدید