Performancing Metrics

روابط با آمریکای لاتین در دوران ترامپ چندان تغییر نمی‌کند | اتاق خبر
کد خبر: 381491
تاریخ انتشار: 1 آذر 1395 - 10:18
اوباما در پرو
رئیس جمهور آمریکا ضمن اعلام این موضوع که رئیس جمهور منتخب این کشور روابط رو به بهبود با کوبا را تغییر نخواهد داد، همچنین خاطرنشان کرد که وی توافقات تجاری با کشورهای آمریکای لاتین را مورد بررسی مجدد قرار خواهد داد.

اتاق خبر: باراک اوباما، رئیس جمهور فعلی آمریکا در پرو در جمع دانشجویان و رهبران جوان آمریکای لاتین در این باره گفت: تنش‌های رو به افزایشی درباره مبادلات تجاری با آمریکا وجود دارد چرا که کمپین رئیس جمهور منتخب به نوعی نسبت به این سیاست‌ها واکنش نشان داده و از احتمال لغو آنها سخن گفته است.

اوباما در این باره ادامه داد: در مورد مبادلات تجاری با این حال ترامپ به عنوان رئیس جمهور منتخب در جریان ایجاد تغییرات در سیاست آمریکا دوران سختی را سپری خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: اما اگر دولت جدید بر چگونگی فعالیت این توافقات نگاهی بیاندازد به گمان من آنها تصمیم خواهند گرفت که این توافقات هم به نفع آمریکا و هم به نفع شرکای ماست.

اوباما افزود: رابطه دوستانه‌ای که با کشورهایی مانند پرو صورت گرفته و آغاز مجدد روابط دیپلماتیک‌مان با کوبا، سرمایه گذاری که طی هشت سال گذشته در این کشورها صورت گرفته، سیاست‌های محیط زیستی و سایر اقدامات به گمان من ادامه خواهند یافت.

این درحالیست که ترامپ نسبت به روابط آمریکا و کوبا رویکردی کاملا متفاوت ابراز کرده است.

وی در جریان کمپین خود ادعا کرد که از بازیابی روابط حمایت می‌کند اما ترامپ اخیرا در میامی اعلام کرد که اوباما می‌توانست در این روابط خود به توافق‌های بهتری دست یابد.

اوباما در جریان آخرین سفر خارجی خود به عنوان رئیس جمهور آمریکا در جمع مفسران و رهبران جامعه مدنی درباره چگونگی بهبود شرایط زندگی و پیشرفت کشورها سخنرانی کرد.

اوباما سفر اخیر خود را از یونان آغاز و پس از آلمان روز جمعه به منظور شرکت در نشست سران سازمان همکاری اقتصادی آسیا پاسیفیک به پرو سفر کرد.

وی در جریان این سفر تلاش کرده تا به مخاطبان خود اطمینان دهد که ترامپ توافق‌ها و اولویت‌های دولت اوباما را لغو نخواهد کرد. اقدامی که او موفقیت چندانی در آن نداشته است.

یکی از سخت‌ترین مسائلی که اوباما در جریان این نشست با آن مواجه است دیدار با مجموعه‌ای است که به نگارش توافق همکاری مبادلاتی ترنس پاسیفیک کمک کرده بودند؛ توافقی که به احتمال بسیار بالا در نتیجه پیروزی ترامپ عقیم خواهد ماند. در این میان یکی از دیگر نگرانی‌های مخاطبان اوباما درباره استراتژی‌های کمپین ترامپ مبنی بر متجاوز خواندن مهاجران آمریکای لاتین به ویژه مکزیک به آمریکا بود.

اوباما در پاسخ به چنین سوالاتی اظهار کرد: آمریکا کشور بزرگی است که پس از هر انتخاباتی مردم بسیاری را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مسئله مهم اما این است که مردم سراسر جهان نباید به سرعت قضاوت کنند.

وی همچنین پیش بینی کرد که روابط میان آمریکای لاتین و آمریکا چندان تغییر نخواهد کرد.

رئیس جمهور فعلی آمریکا در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان کرد، دلیلی که وی معتقد است تغییرات چندانی در روابط آمریکا و آمریکای لاتین صورت نخواهد گرفت این است که امنیت آمریکا به کشورهای آمریکای لاتین وابسته است.

اوباما در پاسخ به سوالی درباره وضعیت آزادی در جهان تصویری تاریک از این مسئله و پیشرفت آن ارائه داد و گفت: ما شاهد آن هستیم که برخی کشورها به جای پیشرفت در مسائلی چون آزادی مطبوعات، آزادی استفاده از اینترنت و احترام به اپوزیسیون سیاسی و جامعه مدنی، در حال پس رفت هستند.

رئیس جمهور آمریکا که روزهای آخر خود در قدرت را سپری می‌کند، همچنین نسبت به ادعای روز افزون برخی از افراد مبنی بر اینکه دموکراسی با توسعه در تضاد است، واکنش نشان داد. این افراد موفقیت چین طی 30 سال گذشته در ایجاد اقتصادی کلان و جهانگیر تحت اقدامات اقتدارگرایانه را مثال می‌زنند اما اوباما تاکید کرد که در طولانی مدت کشورهایی که دموکراسی، شفافیت و مسئولیت را سرلوحه خود قرار می‌دهند بسیار بهتر از کشورهای این چنینی عمل خواهند کرد.

وی در این باره توضیح داد: در زمانی که ما در آن زندگی می‌کنیم توسعه مبتنی بر دانش، نوآوری، آموزش، خلاقیت و اشتراک ایده‌هاست. در یک سیستم اقتدارگرایانه اقتصاد توانایی چندانی برای تغییر ندارد چرا که مردم به خوبی از جهان اطلاعات آگاه نیستند و انعطاف پذیرانه عمل نمی‌کنند. شما می‌توانید برای مدتی حکمرانی غیر دموکراتیک و سرکوب گرایانه را عملی کنید اما چنین حکومتی در طول زمان فاسد خواهد شد، شکست خواهد خورد و تمام اقتصاد آن از هم فرو خواهد پاشید.

وی در پایان اظهارات خود همچنین از مخاطبان خود خواست تا از خوانش‌های ناسیونالیستی و سیاست‌های هویتی اجتناب کنند چرا که چنین مسائلی به درگیری‌های گسترده‌ای ختم خواهد شد. این در حالیست که دونالد ترامپ فلسفه حکمرانی خود را بر این جمله استوار کرده است «آمریکایی‌ها اول هستند»!

اوباما با این حال از پیوستگی جهان امروزه سخن گفت و تاکید کرد کشورها چندان نمی‌توانند بر مسائل داخلی خود بیش از مسائل بین‌المللی تمرکز کنند "چرا که اگر چین را آلودگی فرا بگیرد قطعا شما در پرو از آن تاثیر خواهید گرفت."

منبع: ایسنا

95103

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید