Performancing Metrics

موج جدید گرانی به سبک دولت یازدهم | اتاق خبر
کد خبر: 381600
تاریخ انتشار: 1 آذر 1395 - 23:25
دولت تدبیر و امید در سکوت کامل خبری و بدون هیچ‌گونه اطلاع رسانی، با اخذ مجوز از شورای اقتصاد اقدام به افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت برق مصرفی مشترکان خانگی، تجاری، صنایع و عمومی کرد.

اتاق خبر: برای سومین سال متوالی دولت اقدام به افزایش قیمت برق مشترکان خانگی، تجاری، صنایع و عمومی کرد به طوری که هم اکنون متوسط قیمت فروش هر کیلووات ساعت برق خانگی در مقایسه با سال آغاز فعالیت دولت، افزایشی بیش از دو برابری داشته است.

 دولت برای نخستین بار اسفند ماه سال ۹۲ افزایش ۲۴ درصدی تعرفه مصرفی برق خانگی را تصویب و از ابتدای سال ۹۳ تعرفه های افزایش یافته برق اجرایی کرد و در گام دوم در اسفند ماه سال ۱۳۹۳ اقدام به افزایش قیمت برق مشترکان خانگی به میزان ۱۰ درصد کرد.

وزارت نیرو همچنین مرداد ماه امسال به نمایندگی از دولت یازدهم با اخذ مجوزی از شورای اقتصاد و به صورت چراغ خاموش اقدام به افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت برق مشترکان خانگی، تجاری، صنایع و عمومی کرده است.

نکته قابل توجه درباره افزایش قیمت برق مشترکان آن است که مرداد ماه امسال دولت و وزارت نیرو بدون هیچ گونه اطلاع رسانی اقدام به افزایش قیمت برق مشترکان کرده‌اند که این سیاست گرانی‌ها بر خلاف سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف انرژی که مورد تایید مجلس شورای اسلامی بوده انجام گرفته است. چرا که اطلاع رسانی درست و به موقع در مورد این افزایش تعرفه می توانست مشترکان را به اصلاح الگوی مصرف و مدیریت هزینه برق مصرفی‌شان ترغیب کند.

جزئیات تعرفه‌های برق و شرایط عمومی آنها

بر اساس مصوبه نشست ۲۸ تیر ماه امسال شورای اقتصاد و در نهایت بخشنامه حمید چیت چیان، از ابتدای شهریور ماه امسال افزایش قیمت برق مطابق با تعرفه های جدید اعمال شده است.

در بخشنامه ای که توسط حمید چیت چیان، وزیرنیرو خطاب به شرکت های توزیع برق ارسال شده، آمده است: تعرفه‌های برق و شرایط عمومی آنها برای کلیه مشترکین تحت پوشش شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع نیروی برق برای اجرا از تاریخ اول مرداد ماه به شرح پیوست (ممهور به مهر دفتر سرمایه‌گذاری و تنظیم مقررات بازار آب و برق) ابلاغ می‌شود.

بخش مهم این مصوبه به شرح ذیل است:

۱-۱-  به منظور تشویق مشترکین برای جابجایی مصرف از ساعات اوج بار، پس از محاسبه بهای برق مصرفی بر اساس جداول فوق، اضافه پرداختی مصارف اوج بار و تخفیف مصارف غیراوج بار برای آن دسته از مشترکینی که دارای لوازم اندازه‌گیری چند زمانه هستند، به شکل زیر محاسبه می‌شود:

کل مصرف اوج بار در دوره × ۴۵۰ ریال = اضافه پرداختی مصارف اوج بار

(برای مشترکینی که دارای لوازم اندازه‌گیری سه‌زمانه می‌باشند)     کل مصرف کم‌باری در دوره × ۲۲۵ ریال      = تخفیف مصارف غیراوج بار

(برای مشترکینی که دارای لوازم اندازه‌گیری دوزمانه می‌باشند)     کل مصرف غیراوج بار در دوره × ۹۰

تبصره: ارقام فوق برای ماه‌های گرم مناطق گرمسیر ۱ با ضریب یک سوم و مناطق گرمسیر ۲، ۳ و ۴ با ضریب دو سوم محاسبه می‌شود.

۲-۱- بهای برق مشترکین جانباز ۲۵ درصد و بیشتر در مناطق عادی و گرمسیر به ترتیب با کسر ۸۰ و ۱۰۰ کیلووات ساعت از متوسط مصرف ماهانه انرژی برق آنها محاسبه می‌شود.

-۳-۱- به تشخیص هیأت مدیره شرکت می‌توان برای خانوارهایی که در یک واحد مسکونی زندگی می‌کنند کد خانوار به شرح زیر در نظر گرفت:

مصرف ماهانه قرائت شده تقسیم بر کد خانوار = متوسط مصرف ماهانه مبنای صدور صورتحساب برای هر یک از خانوارها     

تعداد خانوار ساکن در یک واحد مسکونی = کد خانوار (حداکثر برابر ۵)

-۴-۱- بهای برق ماهانه بازفروش برای مصارف روستایی بر اساس جدول تعرفه‌های خانگی بر حسب مورد محاسبه و دریافت می‌گردد. مصرف هر مشترک به شرح زیر تعیین می‌شود:

تعداد مشترک / (کل مصرف ماهانه کنتور اشتراکی) = متوسط مصرف هر مشترک

تبصره ۱: به منظور تأمین هزینه‌های اداری برق روستا، شرکت به ازای هر مشترک مبلغ ۲۴۲۰ ریال از مبلغ صورتحساب کسر می‌نماید.

تبصره ۲: شورای اسلامی روستا (نگهدارنده شبکه برق) مکلف است بهای برق تحویلی به مشترکین را بر حسب مورد بر اساس تعرفه‌های مربوطه (۱، ۲، ۳، ۴ و ۵) محاسبه و از مصرف‌کنندگان دریافت کند.

-۵-۱- دوره زمانی و محدوده تحت پوشش مناطق گرمسیر ۳، ۲، ۱ و ۴ طبق جدول زیر تعیین می‌شود:

-۶-۱- در مناطق گرمسیر، در صورتحساب‌هایی که دوره مصرف آنها شامل ایام گرم و غیرگرم است، انرژی مصرفی بر اساس نسبت ضرایب جدول زیر محاسبه می‌شود.

منطقه گرمسیر

ضریب ایام گرم

ضریب ایام غیرگرم

منطقه گرمسیر یک

۴

۱

منطقه گرمسیر دو

۳

۱

منطقه گرمسیر سه

۲

۱

منطقه گرمسیر چهار

۱.۳

۱

 

 

برق مشترکان عمومی ۲۰ درصد گران شد

 بر اساس این بخشنامه در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور امسال  به بهای برق مصرفی مشترکین ۲۰ درصد افزایش یافته است.

از این رو برای مشترکین با قدرت ۳۰ کیلووات و کمتر، به منظور تشویق مشترکین برای جابجایی مصرف از ساعات اوج بار، پس از محاسبه بهای برق مصرفی بر اساس جداول فوق، اضافه پرداختی مصارف اوج بار و تخفیف مصارف غیراوج بار برای آن دسته از مشترکینی که دارای لوازم اندازه‌گیری چند زمانه می‌باشند، به شکل زیر محاسبه می‌شود:

کل مصرف اوج بار در دوره × ۶۵۵ ریال = اضافه پرداختی مصارف اوج بار

(برای مشترکینی که دارای لوازم اندازه‌گیری سه‌زمانه می‌باشند) کل مصرف کم‌باری در دوره × ۳۲۷.۵ ریال  = تخفیف مصارف غیراوج بار

(برای مشترکینی که دارای لوازم اندازه‌گیری دوزمانه می‌باشند) کل مصرف غیراوج بار در دوره × ۱۳۱ ریال

مهر

نظرات
ADS
ADS
پربازدید