Performancing Metrics

عملیات سازمان ملل برای کمک به سوری‌های محاصره شده از امروز از سر گرفته می‌شود | اتاق خبر
کد خبر: 381865
تاریخ انتشار: 3 آذر 1395 - 07:45
هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل با وحشتناک توصیف کردن اوضاع حلب، اعلام کرد عملیات امدادرسانی به ساکنان سوریه از امروز (سه شنبه) از سر گرفته می‌شود. همزمان معاون دی‌میستورا در امور انسانی نسبت به موافقت مسکو و دمشق با آتش‌بس انسانی جدید در حلب اب

به گزارش اتاق خبر، به  نقل از ایسنا، استفن اوبراین، هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در نشست شورای امنیت اعلام کرد که عملیات امدادرسانی به ساکنان تحت محاصره سوریه از امروز از سر گرفته می‌شود.

اوبراین در نشست دوشنبه شب شورای امنیت تاکید کرد که حدود یک میلیون غیرنظامی در سوریه تحت محاصره هستند و خشونت‌ها از حدود یک سال قبل به شدت افزایش یافته است.

وی در ادامه مدعی شد "نظام دمشق با مانع تراشی در مسیر امدادرسانی‌ها مانع کمک به غیرنظامیان می‌شود!"

اوبراین از شورای امنیت خواست ضمانت‌هایی برای از سرگیری عملیات امدادرسانی و انتقال زخمی‌ها از شرق حلب بدهد.

وی گفت: سازمان ملل به زودی طرح فوری را برای انتقال موارد وخیم پزشکی و ارسال دارو به شرق حلب ارائه خواهد کرد همچنین این سازمان تلاش می‌کند امدادهای ماهانه خود را به دست شش میلیون سوری که به کمک‌های فوری نیاز دارند برساند.

اوبراین با اشاره به کشته شدن ۶۹ کودک در جریان بمباران چند مدرسه از ابتدای سال ۲۰۱۶ تاکید کرد: سازمان ملل به دلیل محاصره موجود نمی‌تواند کمک‌های خود را به دست غیرنظامیان برساند.

وی افزود: ۷۵۰ تن از فعالان حوزه انسانی در جریان جنگ سوریه کشته شده‌اند که این مساله نقض قوانین بین‌المللی است. فعالان حوزه انسانی قادر به ارسال کمک‌ها به برخی مناطق از جمله محله‌ای در دمشق و نیز چند محله در غوطه شرقی نیستند.

اوبراین در ادامه لغو محاصره در سوریه را خواستار شد و از اینکه شورای امنیت در این زمینه ناتوان و مردد است، ابراز تاسف کرد.

نمایندگان کشورهای مصر، نیوزیلند و اسپانیا نیز در نشست شورای امنیت، طرح مشترکی را برای آتش‌بس ۱۰ روزه در حلب و توقف درگیری‌ها درکل این کشور همسو با قطعنامه ۲۲۶۸ شورای امنیت ارائه کردند.

یان ایگلند، معاون استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه نیز با اشاره به موافقت مخالفان سوری با آتش‌بس انسانی درحلب ابراز امیدواری کرد که در این راستا موافقت مسکو و دمشق نیز تا پیش از ۲۴ نوامبر حاصل شود.

سازمان ملل برای ارسال کاروان کمک‌های انسانی برای حدود یک میلیون تن در حلب طی ماه نوامبر جاری برنامه ریزی کرده اما تا این لحظه هیچ کامیونی به حلب نرسیده است.

ایگلند اظهار داشت: ما با صبر و شکیبایی منتظر پاسخ مسکو و دمشق هستیم و امیدواریم که موافقت آنها در جریان دیدار گروه‌های فرعی گروه بین‌المللی حمایت از سوریه حاصل شود.

برخی محله‌های حلب طی روزهای اخیر شاهد بمباران، کشته و زخمی شدن افراد و تعطیلی بیمارستان‌ها بوده است. مخالفان سوری جنگنده‌های روسیه و سوریه را به این حملات متهم می‌کنند.

گنادی گاتیلوف، معاون وزیر خارجه روسیه اظهار داشت: دی‌میستورا از دعوت طرف‌های سوری به مذاکرات جدید در ژنو خودداری کرده و آن را مشروط به شرایط مشخص می‌داند.

به گفته گاتیلوف، دی میستورا بر این باور است که آغاز مذاکرات موفقیت آمیز سوری ـ سوری نیازمند توقف کامل درگیری‌ها است و مشکل الان در شرق حلب است و لازم است پیش از پشروی در روند سیاسی، وضعیت انسانی در این منطقه بهبود یابد.

آخرین مذاکرات صلح میان طرف‌های سوری "آوریل گذشته برگزار شد اما تاریخ دقیقی برای آغاز دور جدید مذاکرات تعیین نشد.

انتهای پیام/

کد:94108

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید