Performancing Metrics

تلاش واشنگتن برای تقویت اجرای برجام پیش از پایان ریاست جمهوری اوباما | اتاق خبر
کد خبر: 382037
تاریخ انتشار: 4 آذر 1395 - 07:12
سی‌ان‌ان:
شبکه سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد: واشنگتن در تلاش برای تقویت توافق هسته‌ای پیش از پایان دوران ریاست جمهوری اوباما، شرکت‌های آمریکایی را به تجارت با ایران ترغیب می‌کند و مانع از وضع تحریم‌های مضاعف علیه تهران می‌شود.

اوباما

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، این اقدامات باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا با مخالفت کنگره مواجه شده است و رهبران جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان نیز روز سه‌شنبه نامه‌ای به اوباما نوشتند و از وی خواستند تا دست از تلاش برای تسهیل تجارت شرکت‌های آمریکایی با ایران در دوران انتقال قدرت بردارد.

آن‌ها در نامه خود تأکید کردند که دونالد ترامپ رییس‌جمهور منتخب آمریکا اکنون باید به ارزیابی سیاست‌های خود در قبال ایران بپردازد و اقدامات دولت کنونی در خصوص تجارت آمریکایی‌ها با ایران توانایی ترامپ را در سیاست‌هایش پیچیده می‌کند.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا که در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 حضور داشت به سی‌ان‌ان، گفت: هیچ اقدام خاصی برای این که پیش از پایان دوران ریاست جمهوری آمریکا همه چیز به شکلی غیرقابل بازگشت محکم شود، انجام نگرفته است غیر از این که ما در حال اجرای تعهدات خود طبق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هستیم.

این مقام آمریکایی در ادامه گفت که دولت به دنبال کاهش تحریم‌های کنونی علیه ایران نیست اما امیدوار است که کنگره تحت کنترل جمهوری‌خواهان قانون تحریم‌های ایران را بار دیگر برای دوره‌ای 10 ساله تمدید نکند.

اما مجلس نمایندگان آمریکا هفته گذشته با اکثریت آرا به تمدید قانون تحریم‌ها برای یک دوره 10 ساله دیگر رأی مثبت داد. این قانون ایران را به دلیل حمایتش از گروه‌هایی که واشنگتن آن را تروریست می‌خواند هدف تحریم قرار می‌دهد و به‌علاوه به رییس‌جمهور این اختیار را می‌دهد که اگر ایران توافق هسته‌ای را نقض کرد، تحریم‌های جدید علیه این کشور وضع کند.

این مقام وزارت امور خارجه آمریکا هم‌چنین از افزایش تلاش‌های دولت برای ترغیب شرکت‌های آمریکایی به تجارت بیش‌تر با ایران در راستای تضمین ادامه پایبندی ایران به توافق هسته‌ای خبر داد.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا ابتدای ماه جاری (میلادی) یک سری شرکت‌ها را در لندن برای این که بدانند چگونه شرکت‌های آمریکایی می‌توانند در ایران سرمایه‌گذاری کنند مورد راهنمایی قرار داد و اطلاع‌رسانی کرد که آن‌ها چه دادوستدهایی را می‌توانند با ایران انجام دهند و در چه زمینه‌هایی نمی‌توانند تجارت کنند.

این مقام آمریکایی تشریح کرد که این تلاش‌های جدید به خاطر ایرانی‌هایی بوده است که از توافق هسته‌ای حمایت می‌کنند، هم‌چون محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که می‌گوید تندروهای آمریکا و ایران ممکن است برای از بین بردن توافق تلاش کنند مگر این که نتایج مثبت حاصل از توافق برای ایرانی‌ها مسجل شود.

وزارت امور خارجه آمریکا مدعی است که اقداماتی را برای توجیه شرکت‌های آمریکایی درباره چگونگی تجارت با ایران و پرهیز از تحریم‌های باقیمانده غیرهسته‌ای علیه جمهوری اسلامی به کار گرفته است.

این اقدامات در حالی انجام می‌شود که دونالد ترامپ، رییس‌جمهور منتخب آمریکا به‌زودی در ماه ژانویه کار خود را در کاخ سفید به صورت رسمی آغاز می‌کند. وی پیش از این گفته بود که ممکن است در روز اول کاری‌اش توافق هسته‌ای را پاره کند. وی بعدتر هم گفته بود که می‌خواهد مجدداً بر سر مفاد این توافق مذاکره کند.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه در نشست خبری خود درباره اقدام وزارت خزانه‌داری آمریکا برای اعطای مجوز به شرکت ایرباس برای فروش بیش از 100 فروند هواپیما به ایران گفت که واشنگتن در حال اجرای تعهدات خود به برجام است و صدور این مجوز نیز بخشی از این تعهدات است.

انتهای پیام/

کد: 94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید