Performancing Metrics

رشته مشاوره به اشتباه از دانشگاه‌‌ها حذف شد | اتاق خبر
کد خبر: 382117
تاریخ انتشار: 5 آذر 1395 - 01:19
رئیس انجمن مشاوره با اشاره به اینکه رشته مشاوره به اشتباه از دانشگاه‌‌ها حذف شد، گفت: اعضای هیأت‌های علمی مشاوره در سراسر کشور به دلیل درک اهمیت رشته خود حاضر هستند بدون دریافت وجه، کارهای مربوط به ارتقاء رشته خود را انجام دهند.

اتاق خبر:معصومه اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، در ارتباط با مشکلات ایجاد شده در رشته مشاوره گفت: رشته مشاوره یکی از رشته‌های یاری گر است که فرد را در تنظیم روابط روزانه با خود و جهان اطراف خودش کمک می کند پس رشته‌ای بوده که ضمن پرداختن به بنیادهای نظری بسیار گسترده دانش آموختگان خود را برای کمک عملی و مهارتی، به مردم در دنیای واقعی آماده می‌کند.

وی افزود: یک کارشناس مشاوره به خوبی می‌تواند در امور اولیه، کمک در مدرسه، خانه، محیط کار و زندگی از مراقبت از یک نوزاد گرفته تا مراقبت از یک سالمند به شیوه ای که سلامت او حفظ  شود، ورود پیدا کند.

رئیس انجمن مشاوره ادامه داد: ولی در حال حاضر رشته کارشناسی مشاوره به اشتباه یکی از شاخه‌های روانشناسی مثل کودکان استثنایی یا روانشناسی عمومی به حساب آمده و به همین دلیل حذف شده است و تنها پنج عنوان درس از پنجاه درس آن در رشته روانشناسی جدید باقی مانده است. در بازنگری رشته مشاوره که با حضور مدیران گروهها یا نمایندگان آنان در تمام دانشگاههای کشور مثل دانشگاه علامه، شهید بهشتی، رازی، کردستان، چمران، اصفهان، الزهرا و غیره صورت گرفت، 33 واحد عملی منطبق با اهداف دو و سه تحول در علوم انسانی یعنی انطباق با مسایل روز و انطباق با مسایل و نیازهای کشور دیده شد.

اسماعیلی افزود: ما تمام نیازهای یک دانش آموخته در آموزش و پرورش، مراکز سالمندی، شغلی و غیره را در رشته  خود منطبق با دنیا دیده‌ایم اما در کارشناسی رشته  روانشناسی که ماموریت عظیم دیگری را درباره کمک به انسان در شناخت فرایندهای شناختی و رفتاری و اسیب شناسی و درمان آن دارد، طبعاً و به درست، هیچ واحد مهارتی و عملی تعریف نشده و به این ترتیب حذف کارشناسی مشاوره با توجه به مسائل جدی که پیش روی خانواده‌ها و مدارس وجود دارد خلاء جدی را ایجاد خواهد کرد.

وی در پاسخ به اینکه آیا در هنگام تصمیم گیری در این باره متخصصان رشته مشاوره حضور نداشتند که از این مسئله پیشگیری کنند؟، گفت: ضمن اینکه انسان‌ها ممکن است در هر تصمیمی اشتباه کنند ولی محکوم به تداوم یک اشتباه نیستند و بازگشت و بزرگ داشته شدن بازگشت کنندگان از اشتباه، یکی از تعالیم انسانی و اسلامی است. اما متاسفانه نمایندگان رشته مشاوره یعنی پنج سال قبل در جلسات بررسی حضور فعال نداشته اند.

رئیس انجمن مشاوره در مورد ضرورت تشکیل کارگروه مختص مشاوره گفت: همه رشته‌ها برای خود کارگروه‌های اختصاصی دارند و مشاوره هم یک رشته است که کارشناسی آن بیش از 40 سال سابقه در کشور دارد و در سال 1377 مجددا" با دو گرایش به تصویب رسیده و در دانشگاه‌های کشور حضور فعال داشته، پس حق آن است که کارگروه خاص خود را داشته باشد.

اسماعیلی بیان کرد: در حال حاضر رشته مشاوره علاوه بر 2 گرایش در کارشناسی، 4 گرایش در مقطع ارشد و 2 گرایش در مقطع دکتری دارد و بنابر اساس نیازهای کشور پیش نویس 4 گرایش دیگر در مقطع ارشد و 2 گرایش دیگر در مقطع دکتری آماده ی بررسی است که اگر بررسی آن به کارگروه روانشناسی واگذار شود، با توجه به کثرت گرایش های روانشناسی که مدتها است در صف بررسی هستند، باید به صورت راکد بماند و این معقول به نظر نمی رسد.

وی گفت: در حالی که اعضای هیأت‌های علمی مشاوره در سراسر کشور به دلیل درک اهمیت رشته خود حاضر هستند بدون دریافت وجه و داشتن انتظار، کارهای مربوط به ارتقاء و توسعه رشته خود را انجام دهند.

رئیس انجمن مشاوره  در مورد اینکه آیا در کشورهای دیگر کارشناسی رشته مشاوره وجود دارد؟ گفت: این مسئله هیچ ربطی به حذف و اضافه یک رشته در یک کشور ندارد؛ چون هر رشته باید متناسب با نیازهای جامعه ایجاد شود، ولی با این حال دانشگاه‌های بسیاری دارای کارشناسی این رشته هستند.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید