Performancing Metrics

پیش‌بینی سهم اقتصاد کشور از آی تی و آی سی تی در برنامه ششم 100 هزار میلیارد تومان است | اتاق خبر
کد خبر: 382531
تاریخ انتشار: 7 آذر 1395 - 11:40
معاون دولت، مجلس و استان‌های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: پیش بینی شده است در برنامه ششم توسعه سهم اقتصاد کشور از آی تی و آی سی تی 100 هزار میلیارد تومان باشد که باید 2 هزار میلیارد تومان آن توسط کردستان که حدود 2 درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد

اتاق خبر: مرتضی براری، شامگاه شنبه(6 آذر) در نشست با فعالان حوزه ICT  استان کردستان، اظهار کرد: در سال‌های اخیر تغییرات مثبتی در حوزه آی سی تی صورت گرفته که از آن جمله رشد سه برابری حجم بازار است.

وی به سهم آی سی تی در سبد هزینه خانوارها اشاره کرد و افزود: سهم کردستان در این اقتصاد باید پررنگ شود.

معاون دولت، مجلس و استان‌های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به تغییرات این حوزه اشاره و عنوان کرد: امروز اقتصاد حوزه آی سی تی در جهان از NETWORK  یا شبکه به سمت CONTENT یا محتوا در حال تغییر است و امروز 80 درصد از اقتصاد حوزه آی سی تی در کشور ما شبکه است و تنها 20 درصد از آن CONTENT یا محتوا است ؛ این درحالیست که این میزان در دنیا 50 درصد است.

وی تصریح کرد: پیش بینی می‌شود تا سال 2025 بیش از 87 تا 89 درصد محتوا و 11 تا 13 درصد آن شبکه باشد.

براری ادامه داد: همراه اول به عنوان یک شبکه، امسال بیش از 4 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده تا بی تی اس 3Gو  4Gرا در همه استان‌ها نصب کرده است، در حالی که تلگرام که یک محتوا محسوب می‌شود بدون صرف هیچ هزینه‌ای در این بستر سرویس داده و از این طریق حضور موثری در اقتصاد داشته است.

وی گسترده کردن حوزه تولید محتوا را موجب حضور موثر در اقتصاد دانست و از نخبگان کردستانی خواست تا سهم کردستان در توسعه محتوا را افزایش دهند.

معاون دولت، مجلس و استان‌های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه بیان کرد: یک سونامی کسب و کار از طریق حوزه آی سی تی از سال 2005 در آمریکا، 2008 در اروپا و 2014 در تهران به راه افتاده است که تلاش ما همواره بر این است این موج در کردستان نیز راه بیفتد.

وی همچنین بر اهمیت اقتصادی اپلیکیشن‌ها تاکید کرد و افزود: تولید اپلیکیشن‌های مختلف به ویژه در زمینه گردشگری کردستان می‌تواند موجب درآمدزایی زیادی در حوزه آی سی تی در کردستان شود.

براری با اشاره به اینکه نیروهای نخبه این حوزه در کردستان در سایر استان‌ها کمتر دیده می‌شود، اعلام کرد: حضور 13 هزار دانشجو و فارغ التحصیل و همچنین فارغ التحصیلی سالانه 2 هزار نفر در این حوزه سرمایه‌ای است که باید از طریق آنها کسب و کار ویژه‌ای را در استان ایجاد کرد.

وی به اجرای طرح تکاپو با پایلوت بودن کردستان در حوزه آی سی تی اشاره کرد و افزود: از طریق اجرای این طرح شرکت‌های توانمند کشوری را به سرمایه داری در استان و خرید محصولات شرکت‌های این حوزه فراخوانده‌ایم.

معاون دولت، مجلس و استان‌های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد: پیش بینی شده است در برنامه ششم توسعه سهم اقتصاد کشور از آی تی و آی سی تی 100 هزار میلیارد تومان باشد که باید 2 هزار میلیارد تومان آن توسط کردستان که حدود 2 درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد، تامین شود.

وی همچنین حضور 48 میلیون نفر کُرد زبان در جهان را فرصتی برای ایجاد بازار این حوزه در کردستان دانست و بر حضور حداکثری در حوزه محتوا یا کانتنت تاکید کرد.

براری خاطرنشان کرد: از نخبگان کردستانی انتظار می‌رود تا در حوزه آی سی تی در استان کسب و کار ایجاد کرده و از این طریق زمینه اشتغال را برای فارغ التحصیلان و دانشجویان این حوزه فراهم کنند.

وی یادآور شد: در استان کردستان در حال حاضر 330 روستا مجهز به اینترنت هستند، 336 روستا تا ماه آینده به اینترنت مجهز می‌شوند و تا پایان کار دولت نیز به 881 روستا خواهد رسید.

ایسنا

نظرات
ADS
ADS
پربازدید