Performancing Metrics

شخصیت اعلم بسیار پیچیده و مرموز بوده است/ وفاداری «معمای شاه» به متن | اتاق خبر
کد خبر: 382630
تاریخ انتشار: 8 آذر 1395 - 16:28
بازیگر نقش اسدالله علم گفت: اغلب مردم تاریخ معاصر را به خوبی در خاطرشان دارند و به همین دلیل نمی‌توان آن را دستخوش تغییراتی کرد و من نیز بر همین اساس در «معمای شاه» به متن پای بند بودم.

به گزارش اتاق خبر، «سپند امیر سلیمانی» بازیگر نقش اسدالله علم گفت: همان ابتدا ‌به همراه پدرم برای این نقش انتخاب شدیم،‌ اما بازی‌ من قبل از او شروع شد و در ادامه به موازات یکدیگر کار می‌کردیم. یادم هست زمان‌هایی که داخل کاخ بازی داشتیم، برخی اوقات سکانس‌های مربوط به بازی من ضبط می‌شد و برخی اوقات سکانس‌های پدرم.

وی ادامه داد: در این سریال یکسری تغییر سن داشتیم که برخی افراد چون فردوست، رضا پهلوی و ... جوانی‌های کاراکترها را بازی می کردند و تعدادی نیز سن بالاتر را بازی کردند. فکر می‌کنم هیچ دو بازیگری در ایران به اندازه من و پدرم شبیه به هم نباشند و به همین دلیل اگر من بخواهم جوانی‌های کاراکتری را بازی کنم، بهترین گزینه برای بازیگر نقش پیری او پدرم است و برعکس. ضمن اینکه در زندگی واقعی خیلی‌ها به من می‌گویند شبیه پدرت هستی و حضور در نقشی که پدرم هم بخشی از زندگی آن را بازی می‌کند برایم زیاد جذاب نبود، چراکه از نظر رفتاری، اخلاقی و ظاهری بسیار شبیه به هم هستیم.

این بازیگر درباره گریم خود در این سریال نیز گفت: همیشه کارهای شهرام خلج را دوست داشتم، چه در گریم و چه در شبیه سازی و معتقدم گریم او به شبیه شدن من به کاراکتر علم کمک دوچندانی کرده است.

وی با اشاره به علاقه شخصی خود به تاریخ نیز بیان داشت: همیشه کتاب‌های مورد علاقه‌ام مربوط به تایخ معاصر ایران است و از آنجایی که مدام این نوع کتاب‌ها را می‌خوانم، اطلاعات بسیاری درباره آن دوره از تاریخ معاصر کشور دارم و بر همین اساس حضور در آثار نمایشی تاریخی برایم جذابیت دارد. اما در کنار آن کارهای طولانی از این قبیل فرسایشی است و از جایی به بعد بازی کردن در این سبک آثار برای بازیگر دشوار است.

امیرسلیمانی ادامه داد: چند سال قبل علاوه بر سریال «تبریز در مه» در تله فیلم «کاخ تنهایی» به کارگردانی محمدرضا ورزی بازی کرده بودم و از آنجا با او آشنا بودم. در این تله فیلم نیز نقش علم را بازی کرده بودم که وقایع کودتای 28 مرداد سال 32 را به تصویر می‌کشید و فقط جوانی‌های او را نشان می‌داد. برای حضور در «معمای شاه» نیز با ورزی درباره نقش علم و کلیت شخصیت او صحبت‌هایی داشتیم و بعد کار را شروع کردیم.

وی درباره شخصیت اسدالله علم گفت: معتقدم علم یکی از جذاب‌ترین شخصیت‌های دوران پهلوی است، چراکه شخصیتی پیچیده و بسیار مرموز دارد و نمی‌توان حدس زد که دوستی‌اش با محمدرضا شاه دوستی واقعی بوده یا از سر منفعت طلبی دست به این کار زده است. طبق فیلم‌نامه‌ای که در دستم بود و مطالعاتی که داشتم خواندم تا زمانیکه محمدرضا شاه زنده بوده، است دوستی او با شاه، واقعی به نظر می‌آمده، اما پس از مرگش، ‌مدارکی به دست رسیده که شاهدی بر جاسوس بودن او داشته است.

بازیگر سریال در حال ضبط «همسایه‌ها» افزود: تمامی خصیصه‌های رفتاری «علم» در متن آمده بود و من نیز پای بند به متن بودم و همه نکاتی که در متن بود را در بازی اجرا کردم، چراکه معتقدم نمی‌توان در شخصیت‌های حقیقی دخل و تصرف کرد و باید عین حقیقت و آنچه در تاریخ بوده است را اجرا کنید. برای مثال آثار نمایشی که دوره قاجار را به تصویر می‌کشند را می‌توان با دست بازتری پرورش داد، چراکه افراد کمتری آن دوره از تاریخ را به خاطر دارند، اما در مورد تاریخ معاصر این اتفاق به سختی می‌افتد چراکه اغلب مردم دوران پهلوی را در خاطر دارند و نقش اسدالله علم را به خوبی می‌شناسند به همین دلیل من نیز سعی کردم تا به متن وفادار باشم و هر آنچه آقای ورزی گفته بودند را اجرا کردم.

وی درباره ارتباطی که با این نقش برقرار کرده است نیز عنوان داشت: همانطور که گفتم فیلم نامه بخش اعظم در شکل گیری این نقش بود و بعد از چند همکاری با ورزی به خوبی نوع سلیقه او را می‌شناختم.

امیر سلیمانی در پایان درباره اینکه ساختن این سبک آثار تاریخی تا چه میزان می‌تواند در حافظه و آگاهی دادن به نسل جوان کمک کننده باشد، نیز گفت: معتقدم وقتی اتفاقی تصویری می‌شود باید جنبه‌های تصویری آن را هم در نظر گرفت. به این خاطر که هنوز هم خواندن و مطالعه کتاب را موثرتر از تماشای فیلم و سریال می‌دانم و حس می‌کنم اگر مخاطبی بخواهد اطلاعاتش را درباره تاریخ افزایش دهد بهتر است کتاب بخواند تا به طور مستقیم در ذهنش ثبت شود تا اینکه اثری تصویری را تماشا کند.

سریال «معمای شاه» به کارگردانی محمدرضا ورزی و تهیه کنندگی علی لدنی از 24 مهرماه هر شب از شبکه یک سیما پخش می‌شود.

فارس

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید