Performancing Metrics

نفت ایران مشکل کمبود مشتری ندارد | اتاق خبر
کد خبر: 382835
تاریخ انتشار: 10 آذر 1395 - 19:16
وزیر نفت کشورمان پیش از آغاز نشست غیر علنی امروز (چهارشنبه ١٠ آذر ماه) اوپک، مواضع و دیدگاه‎های خود را اعلام کرد و گفت که قیمت مطلوب برای نفت بالای ۵۰ دلار در هر بشکه است.

به گزارش اتاق خبر به نقل از وزارت نفت، بیژن زنگنه امروز (چهارشنبه، ١٠ آذرماه) پیش از آغاز نشست غیرعلنی امروز اوپک اعلام کرد: به نظر می رسد همه برای توافق آماده اند.

وی همچنین با اشاره به گفتوگوی تلفنی رئیسان جمهور ایران و روسیه، گفت: تصمیمگیری درباره تولید نفت روسیه در اختیار بالاترین مقام یعنی آقای پوتین است؛ پس از گفت و گوی روحانی و پوتین، مسئولان نفتی روسیه که با دوستان ما یعنی الجزایر و ونزوئلا دیدار کرده بودند نظرشان را تغییر دادند و گفتند برای همکاری با اوپک، تولید خود را کاهش می دهند.

به گفته وزیر نفت ایران، اعضای اوپک همچنین درباره استفاده از منابع ثانویه به توافق رسیده اند و  برای نظارت بر اوضاع، باید به منابع ثانویه تکیه کنیم.

زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره ارسال نامه ای از سوی ایران به اوپک درباره لزوم کاهش تولید عربستان، گفت: من چیزی ننوشته ام اما این روزها نامه های بسیاری میان اعضای اوپک مبادله شده است.

وی با بیان این که اعضای اوپک درباره برگزاری نشست با تولیدکنندگان غیر عضو اوپک بحثی نداشته‌اند، گفت: به نظر نمی رسد که ضرورتی داشته باشد؛ تنها مسئله مهم برای ما این است که غیر اوپکی ها بپذیرند که تولیدشان را کاهش دهند.

وزیر نفت ایران همچنین در پاسخ به پرسشی درباره قیمت مطلوب نفت از دید ایران، گفت: قیمت نفت را بازار تعیین می کند، نه ایران و نه اوپک. اما قیمت بالای ٥٠ دلار مناسب است.

زنگنه همچنین با اشاره به برخی گمانه زنی ها درباره دوره شش ماه اجرای توافق کاهش تولید اوپک، گفت: این می تواند مرحله اول از هر توافقی باشد. ما با یک رقم آغاز می کنیم و در آینده آن را مدیریت می کنیم.

وی همچنین اعلام کرد: صادرات نفت خام ٢ میلیون و ٤٤٠ هزار بشکه در روز است و با میعانات گازی به ٢ میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه می رسد.

وزیر نفت ایران همچنین با اشاره به الزام آور بودن رئوس توافق (HOA)، گفت:  اکنون سه HOA  امضا کرده ایم و چند سند دیگر در ماه آینده امضا می کنیم؛ امیدوارم تا پایان امسال چند قرارداد بر اساس این HOA ها که در گذشته به توافق رسیده ایم، امضا کنیم.

به گفته زنگنه، فاز ١١ پارس جنوبی، یاران جنوبی، مارون بنگستان، کوپال بنگستان و آسماری از جمله میدانهایی هستند که درباره آنها مذاکره شده است و گفت: امیدواریم با یک شرکت برای لایه نفتی پارس جنوبی و برای میدانهای اسفندیار و فرزاد بی توافق امضا کنیم.

وزیر نفت ایران همچنین اعلام کرد: با وجود برخی چالش‌های مالی، ایران از نظر فنی برای همکاری با شرکتهای هندی برای توسعه میدان فرزاد بی مشکلی ندارد و گفت: همه چیز به شرکت هندی بستگی دارد.

به گفته وی، در توافق اوپک به احتمال زیاد اعضا برای کاهش یک میلیون تا یک میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه از تولید روزانه این سازمان توافق خواهند کرد.

زنگنه با اشاره به تلاش ایران برای افزایش صادرات نفت پس از پایان تحریم، گفت: ما از جانب مشتری مشکلی نداریم و مشکل این است که نفت بیشتری برای فروش نداریم، ما هیچ محدودیتی از جهت مشتری نداریم.

وزیر نفت درباره این که تولید ٣٠٠ هزار بشکه نفت ایران در ٢ ماه گذشته از چه محلی تامین شده است، گفت: افزایش ٣٠٠ هزار بشکه ای تولید روزانه نفت ایران در دو ماه گذشته، به طور عمده آزادگان، یادآوران، یاران و چند میدان عملیاتی دیگر در شرق کارون. بخشی از غرب و بخشی از شرق کارون بودکه که از میدانهای برون فیلد است.

وزیر نفت ایران با اشاره به امضای چند قرارداد با شرکتهای روسی لوک اویل، تات نفت، روسنفت، زاروبژنفت و گازپروم نفت اظهار کرد: روابط خیلی خوبی با شرکتهای روسی داریم.

94105

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید