Performancing Metrics

توقف صادرات مرغ وتخم مرغ بدلیل آنفلوانزا | اتاق خبر
کد خبر: 383164
تاریخ انتشار: 14 آذر 1395 - 09:40
رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران با بیان اینکه صادرات مرغ و تخم مرغ متوقف شده است، گفت: مردم از مصرف مرغ و تخم مرغ نیم پز خودداری و این محصولات را به صورت کاملا پخته مصرف کنند.

اتاق خبر: ناصر نبی‌پور با بیان اینکه در پی شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور صادرات مرغ و تخم مرغ عملا متوقف شده است، اظهارداشت: حدود ۸۸ روز قبل صادرات تخم مرغ به عراق و از پنج شنبه گذشته صادرات این محصول به افغانستان متوقف شده است.

وی با اشاره به اینکه فعلا استان‌های تهران و البرز با این بیماری درگیر هستند، افزود: واحدهایی که در شعاع ۳ تا ۵ کیلومتری یک واحد آلوده قرار دارند، باید همراه با این واحد معدوم شوند به همین دلیل میزان خسارات وارده بالا می‌رود.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار در بخش دیگری از سخنان خود، به کمبود امکانات دامپزشکی برای معدوم سازی واحدهای آلوده خبر داد و گفت: با وجود اینکه دامپزشکی تلاش زیادی برای معدوم و پاک‌سازی محیط‌های آلوده می‌کند اما متاسفانه بودجه کافی برای انجام این کار را در اختیار ندارد و در این زمینه با مشکل مواجه است.

غرامت پارسال مرغداران هنوز پرداخت نشده است

نبی‌پور ادامه داد: جدا از پرداخت غرامت به مرغداران، دامپزشکی در زمینه تامین اعتبار برای معدوم سازی واحدهای آلوده نیز با مشکل مواجه است. به گفته وی برخی از مرغداران غرامت سال گذشته خود را هنوز دریافت نکرده‌اند.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران درباره احتمال انتقال آنفلوانزای پرندگان به انسان نیز اظهارداشت: تاکنون موردی از آلودگی انسان به تیپ جدید آنفلوانزای پرندگان(H۵N۸)  گزارش نشده است.

نبی‌پور با تاکید بر اینکه سازمان دامپزشکی اجازه نمی‌دهد مرغ و تخم‌مرغ‌های آلوده وارد چرخه مصرفی مردم شود، افزود: وارد شدن محصولات آلوده به چرخه غذایی مردم امکان‌پذیر نیست مگر اینکه کسانی به‌صورت قاچاقی و غیرمجاز این کار را انجام دهند.

وی با بیان اینکه ویروس مذکور در دمای ۷۰ درجه سانتیگراد از بین می‌رود، به مردم توصیه کرد: از مصرف مرغ و تخم مرغ نیم پز خودداری و این محصولات را به صورت کاملا پخته مصرف کنند.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران با اشاره به اینکه احتمال شیوع این بیماری در اردک‌سانان بیشتر است و این پرندگان در معرض خطر هستند، گفت: روستائیان و کسانی که در نزدیکی چنین پرندگانی هستند، باید بسیار مراقب باشند.

نبی‌پور میانگین قیمت هرکیلوگرم تخم مرغ را درب مرغداری درحال حاضر حدود ۴۰۰۰ تومان عنوان کرد و افزود: نرخ این محصول نسبت به چند روز گذشته حدود ۲۰۰ تومان بالا رفته است.

مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید