Performancing Metrics

تقدیم به موقع بودجه نشانگر پایبندی دولت به قانون و رعایت انضباط مالی است | اتاق خبر
کد خبر: 383176
تاریخ انتشار: 14 آذر 1395 - 09:59
رییس جمهور در مجلس:
رئیس جمهور گفت: تقدیم به موقع لایحه بودجه به مجلس به معنای رعایت شان و منزلت مجلس محترم و نشانگر اهتمام دولت در پایبندی به قانون و رعایت انضباط مالی است.

اتاق خبر: حسن روحانی صبح امروز (یکشنبه) در سخنرانی خود در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: دولت یازدهم به دلیل سوء مدیریت‌های گذشته و تحمیل تحریم‌های ظالمانه در شرایط دشوار اقتصادی و روابط خارجی به سر می‌برد و با دشواری‌های زیادی و شرایط بحرانی مختلفی مواجه بود.

وی در ادامه افزود: در چنین شرایطی دولت با در نظر داشتن رویکردی واقع گرایانه و عملگرا و با اولویت بندی بحران‌ها اقدام به حل مشکلات کرد.

رئیس جمهور با اشاره به شرایط اقتصادی کشور خاطر نشان کرد: هیچ دولتی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران کار خود را با تورم بالای ۲۳ درصد آغاز نکرده است، اما این دولت در شروع به کار خود با تورم بالای ۴۰ درصد مواجه بود، که دولت مفتخر است که تورم را تک رقمی کرد. از خرداد ۹۵ نرخ تورم در مدار تک رقمی قرار گرفته است و این یکی از دستاوردهای دولت محسوب می شود.

رئیس دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی جز از طریق ایجاد ثبات در اقتصاد کلان حاصل نمی شود، تصریح کرد: سیاست بلند مدت و خدشه ناپذیر دولت، حفظ دستاورد تورم تک رقمی از طریق رعایت توازن در بودجه و تامین مالی از طریق منابع بانک مرکزی است.

روحانی همچنین با اشاره به وضعیت اشتغال کشور گفت: طی سال های 84 تا 91 اقتصاد کشور از بیماری رشد بدون اشتغال رنج می برد و خالص اشتغال تقریبا برابر با صفر بود. در همین سال ها متولدین دهه 60 آماده ورود به بازار کار بودند ولی به دلیل عدم ایجاد اشتغال، بخش اعظم این گروه ورود به بازار کار را به تعویق انداخت و وارد دانشگاه شد. اما انباشت نیروی جوان بازار کار در دو – سه سال اخیر به ویژه در سال اخیر کشور را با اتفاق جدید روبرو کرد. ورود این افراد به بازار کار و همچنین افزایش نرخ مشارکت زنان، موجب افزایش نرخ مشارکت اقتصادی شده است.

وی افزود: حدود یک میلیون و 200 هزار نفر وارد بازار کار شده اند که نیمی از آنان تحصیل کرده دانشگاهی و 65 درصد را زنان تشکیل می دهند. سالانه به طور متوسط 74 هزار نفر به جمعیت شاغل اضافه می شود و این رقم در مقایسه با بهترین عملکرد اشتغال زایی در سال 80 تا 84 یک رکورد محسوب می شود. اما همچنان میزان اشتغال زایی متناسب با ورود جمعیت فعال نیست، که این مساله زنگ هشداری برای کشور محسوب می شود.

 رئیس جمهور با اشاره به اینکه هیچ دولتی بعد از جنگ کار خود را با نرخ رشد منفی اقتصادی آغاز نکرده است، یادآور شد: دولت در حالی کار خود را شروع کرد که اقتصاد کشور دو سال پیاپی رشد منفی را تجربه کرده بود. رکود سال 92 صرف نظر از آثار کوتاه مدت،‌ رشد اقتصادی بلند مدت را هم تحت تاثیر قرار داد و کند کرد.

وی ادامه داد: این مسائل باعث شد بازگشت به سطح درآمد ملی پیش از 91 و 92 در دوره طولانی تری اتفاق بیفتد. فعالیت های دولت، رشد مثبت سه درصدی در سال 93 را به دنبال داشت. اما افت کم سابقه قیمت نفت از نیمه سال 93 تاثیر شدیدی در اقتصاد کشور به ویژه بودجه برجای گذاشت.

روحانی اضافه کرد: بعد از برجام و از زمستان 94 با افزایش تولید نفت، تکانه های کمتری ناشی از آثار تغییر قیمت نفت نسبت به سایر کشورها در کشور به وجود آمد. بنابر گزارش رسمی مرکز آمار رشد اقتصادی به 4/4 درصد رسیده و با ادامه این عملکرد تحقق رشد اقتصادی 5 درصدی و احتمالا بالاتر از این در سال جاری ممکن خواهد بود.

وی همچنین به سایر عملکردهای دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: در بخش بهداشت و سلامت طرح تحول نظام سلامت و دسترسی آسان جامعه به خدمات سلامت، به مردم در برابر هزینه های سنگین درمانی کمک کرد و کاهش هزینه های بستری شدن از 37 به 5/8  درصد را به وجود آورد.

روحانی افزود: در این مدت از 15 میلیون بیمار بستری شده حمایت شد و 4/74 درصد جمعیت به صورت هدفمند چتر پوشش درمان ایجاد کرد. دولت همچنین برای مناطق محروم خدمات تخصصی اجرا کرد و قصد تداوم آن را دارد.

وی با بیان اینکه دولت در بخش کشاورزی با حفظ منابع آب و خاک بهره برداری را افزایش داد، خاطر نشان کرد: تولیدات در سال 94 نسبت به سال 92، 4/13 درصد رشد داشته و تولیدات محصولات باغی 3/21 و محصولات زراعی 12 درصد رشد را تجربه کرده است. کسری تراز کشاورزی از حدود 1/8 میلیارد در سال 92 به 43/3 میلیارد در سال 94 کاهش یافته است.

رئیس دولت یازدهم به توفیقات در بخش نفت و گاز اشاره کرد و یادآور شد: تولید نفت خام از 7/2 میلیون بشکه در روز در پنج ماهه سال اول 92 به 8/3 میلیون بشکه در روز در شهریور 95 رسیده است. صادرات نفت خام که در 5 ماهه اول 92 به 970 هزار بشکه در روز رسیده بود، در 10 ماهه ابتدای سال 94 با اندکی افزایش به حدود یک میلیون بشکه در روز رسیده بود در مدت کوتاهی پس از اجرای برجام و با پافشاری و بازپس گیری سهم ایران از بازار نفت، به حدود 3/2 میلیون بشکه در روز در شهریور سال جاری رسیده است.

وی ادامه داد: در بخش گاز با بهره برداری از فازهای پارس جنوبی طی این سه سال، حدود 150 میلیون متر مکعب در روز به ظرفیت تولید گاز اضافه شده و ظرفیت تولید گاز حدود 25 درصد افزایش یافته است. با تکمیل گازرسانی به حدود 7 هزارو هفتاد روستا و شهر جدید از ابتدای 92 تا شهریور 95،‌90 درصد جمعیت از نعمت گاز طبیعی بهره مند شدند. امیدواریم در سال 96 با تکمیل گازرسانی به سیستان میزان پوشش به 95 درصد افزایش یابد.

روحانی در اداه سخنرانی خود در صحن علنی مجلس به دستاوردهای دولت در حوزه‌ی علم و فن آوری در سه سال گذشته اشاره  کرد و گفت:‌دولت فرایند تبدیل علم  به ثروت را درپیش  گرفت  و رتبه‌ علمی ایران بر اساس  معیار انتشار مقالا ت علمی به رده 16در جهان رسید و حائز رتبه  نخست در میان کشورهای اسلامی شد.

رئیس جمهور به توجه ویژه دولت به پارک علم و فناوری طی سه سال گذشته اشاره کرد و افزود:  رشد پارکهای علم و فن آوری و مراکز رشد به ترتیب 21  و 30 درصد بوده است.

رئیس دولت تدبیر و امید به فروش شرکت‌های دانش بنیان از دو هزار میلیارد تومان در سال 92 به 15 هزار میلیارد تومان در سال 94 اشاره و تصریح کرد:‌پیش بینی می‌شود تا پایان امسال فروش شرکت‌های دانش بنیان بالغ بر 20 هزار میلیارد تومان شود. همچنین در حوزه صادرات دانش بنیان به 50 میلیون دلار در سال 94 دست یافته‌ایم.

وی همچنین بیان کرد: با توسعه تولید گاز و اقدامات مدیریتی  برای کنترل مصرف در صادرات فرآورده‌های نفتی به یک کشور صادرکننده تبدیل شدیم درسال 92 صادرات روزانه گازوئیل کمتر از یک میلیون لیتر بوده و در شهریور 95 این میزان به 13.4میلیون لیتر در روز رسیده که پیش بینی می‌شود  به 20 میلیون لیتر برسد. در همین مدت صادرات نفت کوره از 24.6 میلیون لیتر به 52.2 میلیون لیتر در شهریور 92 رسیده است.

روحانی ادامه داد:در محصولات پتروشیمی صادرات در سال 92 معادل 12.8 میلیون تن و به ارزش 9.6 میلیارد دلار به قیمت  ثابت سال 90بود که به 18.8 میلیون تن به ارزش 13/7 میلیارد دلار به قیمت   ثابت سال 90 افزایش یافت که نشانگر افزایش بیش از 40 درصدی صادرات پتروشیمی است.

وی ادامه داد: در بخش صنعت ، معادن و تجارت هم رتبه‌ی ایران در بهبود فضای کسب و کار 32 پله  ارتقاء یافته است. سال 93 با پیشی گرفتن صادرات از واردات رکورد 50 میلیون دلاری داشتیم، در هفت ماهه ابتدای سال 95 مجموع این اقدامات و گشایش روابط خارجی از رشد اقتصادی منفی 2/2 به مثبت 4/2 در بهار 95 رسیدیم.

به گزارش ایسنا؛ روحانی با اشاره به  فعالیت‌های دولت در حوزه‌ی روابط خارجی در سه سال  گذشته خاطر نشان کرد:‌ دولت در شرایطی آغاز به  کار کرد که با اتهامات واهی در موضوع هسته‌ای  مواجه بودیم و مسیرهای صادراتی و وارداتی و بانکی‌مان مسدود شده بود. همچنین وابستگی کشور  در دهه‌ 80 آسیب پذیری اقتصادی کشور را افزایش داده بود. و با کاهش صادرات نفت تلاش داشتند ایران را دچار تنگنای مالی کنند. اما اجرای توافق هسته‌ای با هدایت مقام  معظم رهبری و پشتیبانی مردم و همچنین همراهی ارکان نظام و مجلس نه تنها این روند را متوقف کرد بلکه دشمن را ناکام گذاشت و صادرات کشور به سطح قبل از تحریم‌ها بازگشت.

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران ظرف روزهای گذشته به موفقیتی در زمینه دیپلماسی نفتی دست یافته است تصریح کرد:‌با تدبیر توانسته‌ایم ضمن حفظ انسجام اوپک در کاهش تاثیر گذار میزان تولید نفت که در نتیجه به افزایش قیمت نفت انجامید اقدام کنیم. البته ایران را از این کاهش مستثنی کرده و حتی اجازه افزایش میزان تولید را اخذ کردیم.

رئیس جمهور  خاطر نشان کرد: ما هیچ محدودیتی برای افزایش تولید  و صادرات نفت به کشور در ماههای آتی نخواهیم داشت که درمقایسه با دوران تحریم نشان می‌دهد موفقیت به دست آمده  گام موثری در جهت حفظ  منافع کشور در عرصه‌ی نفتی و بهبود شرایط اقتصادی کشور بوده است.

رئیس جمهور با اشاره به تلاش‌های دولت یازدهم در زمینه‌ی بهبود صادرات غیر نفتی اظهار کرد: ما موفق شدیم از عدم قطعیت‌ها به میزان قابل توجهی بکاهیم و در نتیجه امکان تحولات بیرونی منافع کشور را در حوزه‌ی مبادلات تجاری، خدمات بانکی بین‌الملی، بهره برداری از منابع مالی خارجی،  دسترسی به فناوری  نوین و توسعه صادرات غیرنفتی فراهم کنیم و در مجموع از فعالیت‌های رانتی و مفسده آمیز که در فضای غبار آلوده تحریم گسترش یافته بود بکاهیم.

مبنع: ایسنا

95103

نظرات
ADS
ADS
پربازدید