Performancing Metrics

آغاز به‌کار ستاد ملی فرماندهی و پشتیبانی سیلاب کشور | اتاق خبر
کد خبر: 383184
تاریخ انتشار: 14 آذر 1395 - 10:09
طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور با ورود موج جدید سامانه‌های بارشی از روز دوشنبه، پیش‌بینی می‌شود سیلاب‌های جدیدی در روزهای پایانی هفته جاری در برخی استان‌ها به وقوع بپیوندد بر همین اساس وزارت نیرو تدابیری را لحاظ کرده است.

اتاق خبر: به منظور جلوگیری از خسارت این سیلاب‌ها ستاد ملی فرماندهی و پشتیبانی سیلاب هم‌زمان با بروز اولین سیلاب پاییزی در روزهای پایانی هفته گذشته آغاز به‌کار کرد ودر حال حاضر نیز  این از آماده پوشش و مدیریت تمامی وضعیت‌های احتمالی است.

محمد حاج‌رسولی‌ها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان این مطلب که سیلاب اول از روز چهارشنبه گذشته آغاز شد، در خصوص تشکیل ستاد ملی فرماندهی و پشتیبانی مدیریت سیلاب در کشور اظهار داشت: بر اساس مصوباتی که در حضور وزیر نیرو داشتیم، مقرر شد از سال ۱۳۹۵ ستادی به عنوان ستاد ملی فرماندهی و پشتیبانی مدیریت سیلاب در کشور تشکیل شود تا مباحث مرتبط با سیلاب‌هایی که پیش‌بینی و به وقوع می‌پیوندد مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به ارتباط مستقیم این ستاد با ستاد مدیریت بحران کشور و استانداری‌ها ادامه داد: این ستاد متشکل از دفاتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو، شرکت مدیریت منابع اب، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، موسسه تحقیقات آب و شرکت آب و نیروی ایران است و راهبری وضعیت استان‌ها در حین وقوع سیلاب و گزارش گیری پس از سیلاب در سه بخش ساماندهی شده و در این ستاد مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره بروز اولین سیلاب پاییزی در هفته گذشته گفت: اولین سیلابی که در سال ۹۶-۹۵ محتمل بود در کشور اتفاق بیفتد، توسط این ستاد برای هشت استان پیش‌بینی شد که بحرانی‌ترین استان‌ها، استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان بودند؛ بر این اساس در روز چهارشنبه گذشته ۱۰ آذرماه اولین نشست این ستاد با حضور تمامی اعضا تشکیل جلسه داد.

وی ادامه داد: در این جلسه پیش‌بینی آوردها در سد و رودخانه‌های مختلف مورد رصد قرار گرفت و مدیریت مخازن نیز انجام شد و جاهایی که لازم بود سطح مخازن کاهش پیدا کند تا بتوان سیلاب‌ها را کنترل کرد نیز مد نظر قرار گرفت.

حاج رسولی‌ها اضافه کرد: در ۷۲ ساعت فعالیت، این ستاد توانست مدیریت سیلاب را در اولین وقوع سیلاب در سال ۹۶-۹۵ با موفقیت مدیریت کند.

وی در خصوص میزان سیلاب‌های به وقوع پیوسته در استان‌ها گفت: پیش‌بینی‌های ما در خصوص ۷۰ درصد سیلاب‌ها محقق شد که عمده این سیلاب‌ها در استان‌های لرستان، کهکیلویه و بویراحمد و خوزستان به وقوع پیوست و بخشی نیز در استان چهار محال و بختیاری پیش‌بینی می‌شد که در سطح دو بودند و شامل استان‌های ایلام، کرمانشاه، آذربایجان غربی و کردستان می‌شد.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به اینکه بیشترین ورودی سیلاب‌ها در سدهای حوضه خلیج فارس و دریای عمان بوده است، افزود: دبی ورودی این سیلاب‌ها ۲۴۰۰ مترمکعب در ثانیه در حوضه آبریز دز، ۲۰۰۰ متر مکعب در ثانیه در حوضه کارون و حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ متر مکعب در ثانیه در حوضه کوثر بود که پیش‌بینی می‌شود این سیلاب تا فردا (یکشنبه) نیز ادامه یابد.

ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید