Performancing Metrics

رشد چشمگیر صادرات به ۴ کشور | اتاق خبر
کد خبر: 383187
تاریخ انتشار: 14 آذر 1395 - 10:13
بر اساس تازه‌ترین آمار گمرک، پنج کشور چین، امارات متحده عربی، عراق، ترکیه و جمهوری کره بزرگ‌ترین مشتریان کالاهای صادراتی ایران هستند که در این میان افزایش چشمگیر صادرات ایران به جمهوری کره، تایوان، عمان و آذربایجان جالب توجه به نظر می‌رسد.

اتاق خبر: بر اساس آمار گمرک ایران از تجارت خارجی هشت ماه سال جاری، در این مدت ۸۱ میلیون و ۷۶۱ هزار تن کالا به ارزش ۲۸ میلیارد و ۱۱۷ میلیون دلار از ایران صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۲۹.۳ درصد و از لحاظ ارزش ۵.۷ درصد افزایش یافته است.

بر این اساس، بررسی آمار صادرات این مدت به کشورهای مختلف نشان می‌دهد که حدود ۹۰ درصد از صادرات ایران به ۱۵ کشور دنیا انجام می‌شود و سایر کشورها تنها ۱۰ درصد از کالاهای صادراتی ایران را دریافت می‌کنند.

به این ترتیب ۸۹.۸۳ درصد از کل وزن صادرات انجام شده و ۸۸.۷۸ درصد از ارزش آن در هشت ماهه سال جاری به ۱۵ کشور دنیا انجام گرفته، به طوری که حدود ۷۳.۵ میلیون تن کالا به ارزش ۲۴ میلیارد و ۹۶۲ میلیون دلار راهی این کشورها شده است.

پراکندگی صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای خارجی نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییر چندانی نداشته و در سال گذشته هم تقریبا همین درصد از صادرات بین تنها ۱۵ کشور اصلی پخش می‌شده است.

چین

در هشت ماهه نخست امسال ۲۱ میلیون و ۸۶۳ هزار تن کالا به ارزش بیش از پنج میلیارد دلار از ایران به چین صادر شده است که ۲۶.۷۴ درصد از سهم وزنی و ۱۷.۸۲ درصد از سهم ارزشی کل صادرات ایران در این مدت را در بر می‌گیرد.

مقایسه میزان صادرات به چین نسبت به مدت مشابه سال گذشته حاکی از افزایش ۲۸ درصدی به لحاظ وزنی و ۱.۸۲ درصدی از نظر ارزش صادرات به این کشور در مدت مذکور است.

امارات متحده عربی

پس از کشور چین، دومین کشوری که بزرگ‌ترین بازار صادراتی کالاهای ایرانی به شمار می‌رود، امارات متحده عربی است که ایران در این مدت ۱۰ میلیون و ۶۳۳ هزار تن کالا به ارزش چهار میلیارد و ۳۷۱ میلیون دلار به این کشور صادر کرده است.

صادرات به امارات متحده عربی در هشت ماهه سال جاری از لحاظ وزنی ۱۳ درصد و از لحاظ ارزش ۱۵.۵۵ درصد از کل صادرات ایران به کشورهای خارجی را به خود اختصاص می‌دهد.

از سوی دیگر با وجود اینکه وزن صادرات به امارات نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش ۱۳.۱۱ درصدی همراه بوده و به ۱۷ میلیون و ۳۸ هزار تن رسیده است، ارزش صادرات نسبت به سال گذشته که پنج میلیارد و ۱۴۸ میلیون دلار بوده، کاهش ۱۵ درصدی را تجربه کرده است.

عراق

با توجه به ارتباط خوب ایران و عراق در حال حاضر این کشور به عنوان یکی از مهم‌ترین مقاصد صادراتی ایران به شمار می‌رود و در رده‌بندی کشورهای مقصد کالاهای صادراتی ایران هم در رتبه سوم قرار گرفته است.

بر اساس آمار گمرک، با گذشت هشت ماه از سال جاری ۹ میلیون و ۸۲۹ هزار تن کالا به ارزش چهار میلیارد و ۶۸ میلیون دلار از ایران به عراق صادر شده است که از نظر وزنی ۱۲ درصد و از لحاظ ارزش ۱۴.۴۷ درصد از کل صادرات ایران در این مدت را به خود اختصاص می‌دهد.

ایران در هشت ماه سال گذشته ۹ میلیون و ۸۸۹ هزار تن کالا به ارزش سه میلیارد و ۹۹۴ میلیون دلار به عراق صادر کرده بود که بررسی آمار حاکی از کاهش ۰.۶۱ درصدی وزن و افزایش ۱.۸۵ درصدی ارزش صادرات به این کشور است.

ترکیه

ترکیه چهارمین مشتری بزرگ کالاهای ایرانی است که در این مدت ۹ میلیون و ۱۵۰ هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۶۰۶ میلیون دلار از ایران دریافت کرده است که این حجم از صادرات برابر ۱۱.۱۹ درصد از وزن و ۹.۲۷ درصد از ارزش کل صادرات ایران است.

با توجه به اینکه ایران در هشت ماهه سال گذشته شش میلیون و ۶۴۹ هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۹۰۳ میلیون دلار به ترکیه صادر کرده بود، می‌توان نتیجه گرفت که در این مدت صادرات به ترکیه از نظر وزنی با افزایش ۳۷.۶۲ درصدی اما در مقابل از نظر ارزش با کاهش ۱۰.۲۵ درصدی همراه بوده است.

جمهوری کره

در ادامه بررسی مهم‌ترین مقاصد صادراتی کالاهای ایران، جمهوری کره در رتبه پنجم قرار می‌گیرد که توانسته چهار میلیون و ۹۶۶ هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۱۴۳ میلیون دلار را از ایران وارد کند که در حقیقت ۶.۰۷ درصد از وزن و ۷.۶۲ درصد از ارزش کل صادرات ایران در این مدت را شامل می‌شود.

این در حالی است که ایران در سال گذشته تنها ۴۵۶ میلیون تن کالا به ارزش ۲۶۵ میلیون دلار به جمهوری کره صادر کرده بود که به این ترتیب آمار، حاکی از رشد چشمگیر ۹۸۷ درصدی از لحاظ وزنی و ۷۰۸ درصدی از لحاظ ارزش است.

پس از این پنج کشور، کشورهای هند، افغانستان، ژاپن، پاکستان، عمان، ایتالیا، ترکمنستان، تایوان، آذربایجان و ویتنام سایر مقاصد عمده کالاهای صادراتی ایران هستند.

آمار نشان می‌دهد که ارزش صادرات ایران به جمهوری کره ۷۰۸ درصد، تایوان ۲۵۹ درصد، عمان ۷۷ درصد و آذربایجان ۵۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است و در طرف دیگر کاهش ارزش ۳۰ درصدی ایران به ترکمنستان جای تامل دارد.

ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید