Performancing Metrics

بی‌ثباتی نرخ ارز به سود هیچ‌کس نیست | اتاق خبر
کد خبر: 383224
تاریخ انتشار: 14 آذر 1395 - 18:04
مدیر کل دفتر امور بنگاه‌های سازمان توسعه تجارت ایران می‌گوید بی‌ثباتی در بازار نرخ ارز به سود هیچ کس نیست؛ هرچند با فرض بالا بودن قیمت دلار این مساله به سود صادرکنندگان و به ضرر واردکنندگان است.

اتاق خبر: گیتی توانا، در مورد افزایش قیمت نرخ ارز و تاثیر آن بر صادرات کشور، اظهار کرد: طبیعی است که صادرکنندگان از افزایش نرخ ارز استقبال می‌کنند، چرا که به ازای محصول صادراتی ارز دریافت کرده و برای تامین و تولید مجدد محصول باید ارز را به ریال تبدیل کنند تا چرخه تولید و تجارت برای آنها بچرخد؛ بنابراین هرچه قیمت ارز بالا باشد درآمد صادرکنندگان نیز بالا می‌رود.

وی ادامه داد: این در حالی است که از سوی دیگر این مساله به ضرر واردکنندگان است، چراکه باید ریال را به ارز تبدیل کنند تا بتوانند محصولات را به کشور بیاورند؛ بنابراین باید پول بیشتری بپردازند و در داخل نیز گران‌تر بفروشند.

مدیر کل دفتر امور بنگاه‌های سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر این‌که در مجموع افزایش نرخ ارز به سود تولیدکنندگان و صادرکنندگان است، بیان کرد: این موضوع موجب خواهد شد تا تولیدات داخل از شرایط رقابت‌پذیر بهره‌ ببرند و با توجه به این‌که در مقایسه با نوع وارداتی قیمت ارزان‌تر است، تقاضا برای محصول وارداتی به دلیل گرانی کمتر می‌شود و تولیدات داخل از شرایط رقابت پذیر منتفع می‌شوند.

توانا در همین رابطه اظهار کرد: در پاره‌ای از موارد نیز ممکن است این مساله به سود تولیدکننده نباشد و یا این‌که کمتر از این قضیه نفع ببرد. این موضوع مربوط به زمانی است که بخشی از محصول تولیدی همچون ماده اولیه یا محصول میانی وارد می‌شود و بالارفتن قیمت ارز موجب خواهد شد تا ماده اولیه گران‌تر تهیه و محصول نهایی گران‌تر تمام شود. تمام این مسائل مربوط به زمانی است که فرض کنیم قیمت ارز بالا رفته است.

وی با اشاره به این‌که آنچه در شرایط فعلی با آن دچار هستیم نوسان قیمت ارز است، خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی بازار دچار بی‌ثباتی می‌شود و چنین شرایطی مساعد نیست، چرا که موجب ترسو شدن سرمایه‌ها خواهد شد. در این شرایط تولیدکننده برای پایین‌ آمدن میزان ریسک با احتیاط برخورد می‌کند و صادرکننده نیز چنین رفتاری را از خود نشان می‌دهد.

مدیر کل دفتر امور بنگاه‌های سازمان توسعه تجارت ایران با بیان این‌که بی‌ثباتی در قیمت نرخ ارز به نفع هیچ‌کس نیست، تصریح کرد: سوالی مطرح شده این است که چرا چنین شرایطی به وجود می‌آید؟ باید بدانید که نرخ ارز نیز در اقتصاد همانند نرخ کالاست که بر اثر تورم سالانه قیمت آن اضافه می‌شود و تابع عرضه و تقاضا خواهد بود. مساله‌ای که در مورد سایر کالاها وجود دارد.

توانا ادامه داد: قیمت ارز نیز باید براسا نظام بازار و نیز تورم سالانه رشد منطقی داشته باشد تا سازوکارهای اقتصادی به خوبی عمل کند، اما در این راستا دولت‌ها به دلایل مختلف که بعضا مربوط به سیاست‌های کلان است مدیریت‌های لازم را انجام می‌دهند.

وی همچنین با اشاره به مقوله واردات عنوان کرد: واردات نیز بخشی از اقتصاد کشور است و نیازمند رونق در این بخش هستیم و باید بازار آن فعال باشد، اما باید به نکاتی در این بین اشاره کنیم. بخشی از واردات مربوط به مواد اولیه و یا ماشین‌آلاتی که در تولید مورد استفاده قرار می‌گیرد و بالارفتن قیمت ارز موجب گران‌ تمام شدن قیمت نهایی آنها خواهد شد.

ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید