Performancing Metrics

غذاهایی که گرسنگی را سرکوب می کنند | اتاق خبر
کد خبر: 383349
تاریخ انتشار: 15 آذر 1395 - 21:37
تلاش برای جلوگیری از گرسنگی در برخی مواقع می تواند دشوار باشد، اما برخی مواد غذایی می توانند به جلوگیری از درد گرسنگی کمک کرده و برای مدتی طولانی‌تر احساس سیری را در ما ایجاد کنند.

به گزارش اتاق خبر به نقل از "ارگانیک فکتس"، همه ما با احساس گرسنگی آشنا هستیم که طی آن معده به ما می گوید بدن بار دیگر به دریافت غذا نیاز دارد. گرسنگی به اشکال مختلف پدیدار می شود که از نمونه های جزئی بین دو وعده غذایی تا موارد شدید که به واسطه کمبود مواد مغذی مورد نیاز بدن هستند را شامل می شود.

با این وجود، گرسنگی از نقطه نظر علمی به واسطه انتشار گرلین، هورمونی که سیگنال هایی به مغز ارسال می کند و نیاز بدن به خوراک بیشتر را اعلام می کند، شکل می گیرد. این شرایط می تواند هنگامی که معده به واقع خالی است، و یا فکر می کنید که خالی است، شکل بگیرد. لپتین، هورمونی است که سیری بدن را به مغز اعلام می کند و بر همین اساس، درد گرسنگی را از بین می برد. دلایل مختلفی برای احساس گرسنگی وجود دارند که همواره ناشی از تغذیه ناکافی نیستند. در بسیاری موارد، ممکن است غذای درست مصرف نکرده باشید.

برای افرادی که در تلاش برای کاهش وزن هستند، یا قصد دارند به رژیم غذایی خود پایبند باشند، صرف میان وعده در کنار پرخوری می توانند مشکلات بزرگی باشند. از این رو، مواد غذایی که در شما احساس سیری ایجاد می کنند و به خوبی گرسنگی را از بین می برند برای کاهش وزن از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. مواد غذایی مختلفی در دسترس هستند که می توانند احساس سیری را در شما ایجاد کرده و اشتها را از بین ببرند. در ادامه با برخی از آنها بیشتر آشنا می شویم.

کرفس

غذاهایی که گرسنگی را سرکوب می کنند

بسیاری از مردم کرفس را به عنوان یک سبزی بی استفاده در نظر می گیرند، اما حقیقت کاملا چیز دیگری را نشان می دهد. اگرچه کرفس از ارزش تغذیه ای پایینی برخوردار است و بخش قابل توجهی از آن را آب تشکیل داده، اما از محتوای فیبر بالایی سود می برد و تراکم انرژی پایینی دارد. این به معنای آن است که بدن برای گوارش کرفس تلاش بیشتری می کند، در شرایطی که این روند به آرامی صورت می گیرد. بر همین اساس، نه تنها احساس سیری در شما ایجاد می شود، بلکه میزان کالری دریافتی روزانه خود را نیز می توانید در حد مجاز نگه دارید. هر شاخه کرفس تنها هشت کالری دارد و اگر دوست دارید یک میان وعده سالم بخورید، مقداری از این سبزی می تواند اشتهای شما را کاهش دهد.

مغزهای خوراکی

غذاهایی که گرسنگی را سرکوب می کنند

مغزهای خوراکی سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع تک پیوندی هستند، که از جمله چربی های مفید در رژیم غذایی محسوب می شوند. این شرایط به ویژه برای پسته، بادام، و گردو صادق است. نه تنها این مغزهای خوراکی حاوی چربی های سالم هستند، بلکه دارای پروتئین نیز بوده و می توانند احساس سیری را ایجاد کنند. با این وجود، توجه داشته باشید که مغزهای خوراکی از کالری بالایی برخوردارند و اگر در پی کاهش وزن و حفظ وزن متناسب هستید نباید در مصرف آنها زیاده‌روی کنید.

لوبیاها

غذاهایی که گرسنگی را سرکوب می کنند

لوبیاها و حبوبات دیگر به واسطه محتوای بالای فیبر غذایی و پروتئینی که دارند از مواد غذایی عالی برای رفع درد گرسنگی و احساس سیری در بلند مدت محسوب می شوند. فیبر غذایی به تنظیم روند گوارش کمک می کند و تولید هورمون کوله‌سیستوکینین (Cholescystokinin) - ترشح اسید معده را مهار می کند و با کند کردن روند گوارش احساس سیری در مدت زمانی طولانی‌تر را موجب می شود - را افزایش می دهد. سطوح بالای پروتئین در لوبیاها به انرژی تبدیل می شود و در نتیجه، از انتشار گرلین پیشگیری می کند.

گوشت

غذاهایی که گرسنگی را سرکوب می کنند

به عنوان منبع اصلی پروتئین برای بسیاری از مردم جهان، گوشت راه حلی موثر برای رفع گرسنگی است. به جای خوردن چیپس سیب زمینی یا پیتزا، گزینه بهتر برای رفع گرسنگی گوشت گاو، گوشت مرغ یا گوشت ماهی است. هر سه نوع گوشت از نظر ایجاد احساس سیری انتخاب های خوبی هستند زیرا جویدن آنها زمان بیشتری می برد که از نظر روانی بر انسان تاثیرگذار است و احساس سیری را افزایش می دهد. اگر در پی سالم‌ترین گزینه هستید، انواع بدون چربی گوشت ماهی بیشترین پروتئین و سالم‌ترین مجموعه چربی ها را در اختیار شما قرار می دهد.

آووکادو

غذاهایی که گرسنگی را سرکوب می کنند

هنگامی که موضوع چربی های غیر اشباع مطرح می شود، بسیاری از مردم آووکادو را نادیده می گیرند، اما نباید این گونه باشد. خوردن آووکادو روشی موثر برای از بین بردن گرسنگی و دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن است. چربی های غیر اشباع سیگنال سیری را به مغز ارسال می کنند، در شرایطی که به ایجاد تعادل در سطوح کلسترول خون و بهبود کاهش وزن نیز کمک می کنند. یک ترکیب متابولیک ویژه به نام Oleoylethanolamide چیزی است که احساس سیری را در بدن ایجاد می کند و تولید آن توسط چربی های غیر اشباع موجود در آووکادو تحریک می شود.

سیب

غذاهایی که گرسنگی را سرکوب می کنند

بسیاری از میوه ها و سبزیجات می توانند تاثیر مثبت بر رفع گرسنگی داشته باشند زیرا از محتوای فیبر غذایی بالا سود می برند و در این میان، سیب نیز مستثنی نیست. سیب سرشار از فیبر و آب است که هر دو به ایجاد احساس سیری کمک می کنند و می توانند انتشار هورمون گرسنگی را کند کنند. افزون بر این، سیب به واسطه یک نوع منحصر به فرد از فیبر به نام پکتین از میوه های دیگر متمایز می شود. باور بر این است که پکتین اشتها را کاهش می دهد. بر همین اساس، مصرف روزانه یک سیب نه تنها می تواند سلامت کلی بدن را بهبود ببخشد، بلکه در مسیر تحقق اهداف کاهش وزن نیز موثر عمل می کند.

94105

منبع: عصرایران

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید