Performancing Metrics

خشنودی صادرکنندگان چرم از افزایش نرخ ارز | اتاق خبر
کد خبر: 383359
تاریخ انتشار: 15 آذر 1395 - 23:13
عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوست و چرم معتقد است که افزایش نرخ دلار در وضعیت رکود فعلی تنها نسخه‌ای است که به دولت کمک می‌کند به مقوله صادرات کمک کند اما نکته قابل تامل این است که نباید این افزایش به صورت هیجانی و با نوسان صورت گیرد.

اتاق خبر: سعید شادکام ، در مورد تاثیر افزایش نرخ ارز و نیز بازار نوسانی قیمت دلار بر روند صادرات و واردات کشور اظهار کرد: قطعا افزایش نرخ ارز برای رونق صادرات و تولید خوب است و موجب رقابتی شدن واردات می‌شود، اما اشکال موجود این است که نباید این افزایش به صورت نوسانی و هیجانی باشد.

وی ادامه داد: دولت باید با کنترل تفاوت تورم خارجی و داخلی به رونق تولید و صادرات کمک کند، چرا که در غیر این صورت و با عدم افزایش نرخ ارز عملا مقوله صادرات و تولید صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوست و چرم با بیان این‌که افزایش نرخ ارز باید به صورت تدریجی رخ دهد، اظهار کرد: قطعا افزایش نرخ ارز به صورت هیجانی لطمه زننده است و قطعا تاثیرات سویی را بر بخش تولید خواهد داشت. قطعا اگر افزایش نرخ ارز به صورت تدریجی و منطقی رخ دهد قیمت تمام شده تولیدات افزایش نمی‌یابد.

شادکام با اشاره به این‌که افزایش هیجانی و نوسانی قیمت ارز موجب سردرگمی صادرکنندگان، تولیدکنندگان و واردکنندگان شده است، خاطر نشان کرد: در چنین وضعیتی بازار از ثبات برخوردار نیست و هیچکس تکلیفش را نمی‌داند. دولت باید به خوبی در چنین شرایطی ایفای نقش کند، چراکه ناامن بودن شرایط بازار قطعا لطمه‌زننده خواهد بود.

وی با بیان این‌که رئیس کل بانک مرکزی و نیز وزیر اقتصاد و دارایی افزایش نرخ ارز در مقطع کنونی را طبیعی می‌دانند، عنوان کرد: اگر چنین اعتقادی وجود دارد؛ بنابراین با توجه به این‌که منابع ارزی در اختیار دولت است باید افزایش نرخ ارز به صورت ملائم انجام شود.

عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوست و چرم افزود: قطعا راهکار موجود حرکت به سمت تک‌نرخی شدن نرخ ارز است، اما ما باید در این راستا رفتار منطقی داشته باشیم تا به جایگاه درخور برسیم. علاوه بر این نیز باید نیم‌نگاه آزاد داشته باشیم.

شادکام با تاکید بر این‌که قطعا بالارفتن نرخ ارز اثر مثبتی بر روند صادرات خواهد داشت، گفت: با توجه به شرایط رکود فعلی می‌بینیم که تورم تک‌رقمی در تولید برای این بخش ملموس نیست و حمایت‌های لازم از بخش تولید علی‌رغم افزایش قیمت حامل‌های انرژی رخ نداده است، بنابراین اگر در چنین وضعیتی قیمت دلار هم بالا نرود، صادرات فلج خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر حتی فروشندگان مواد اولیه نیز دست نگه داشته‌اند تا ببینند شرایط بازار چگونه خواهد بود و دلار با چه وضعیتی روبرو خواهد شد. باید بدانیم که اگر وضعیت فعلی مدیریت نشود، صادرات لطمه خواهد دید و مقرون به صرفه نیست.

ایسنا

نظرات
ADS
ADS
پربازدید